Programování 1. HODINA goo.gl/zc5yqX Co je programování? uPřevedení problému do jazyka počítače. u u u uCo je problém? uCo je jazyk počítače? Jazyk počítače uProcesor se skládá z miliard TRANZISTORŮ – řízený prvek, stav zapnuto nebo vypnuto uProcesor zpracovává BINÁRNÍ KÓD uBinární žárovky uPočítač umí pracovat jen s ČÍSLY u u http://www.legitreviews.com/images/reviews/1245/gulftown_die.jpg Výsledek obrázku pro processor transistors Reprezentace čísel uCelá čísla – INTEGER uInt v C, 232 platných číslic uReálná čísla uNelze reprezentovat přesně -> zaokrouhlovací chyba uFloating point – plavoucí desetinná čárka uVědecký zápis čísla (2.34e76) uRychlost výpočtů – počet operací s float za 1 s (FLOPS) uPřesnost (sgn+mantisa+exp): uSingle precision (float): 1+23+8 bit (4 byte) uDouble precision (double): 1+52+11 (8 byte) u http://www-troja.fjfi.cvut.cz/~limpouch/numet/foluvux/cislo.gif Číslo v jazyce počítače Výsledek obrázku pro ascii Výsledek obrázku pro rgb Výsledek obrázku pro binary numbers in computer Problém uALGORITMUS – přesný postup řešení problému uLze zapsat vývojovým diagramem, je konečný, obecný a jednoznačný Proměnná učíslo, znak… uUchování informace při běhu programu uMísto v paměti počítače, jeho velikost dána typem proměnné uV některých jazycích není nutné určovat typ (Python) – možnost chyb uDatový typ – jaké místo má být přiřazeno uInt, float, double, char, … uKonstanta – urychlení běhu programu, jiný způsob ukládání do paměti Výsledek obrázku pro childrens game with holes and shapes Cykly a podmínky uPočítač rád vykonává jednu věc neustále dokola uCykly uWHILE, FOR uPodmínky – větvení programu uIF, IF-ELSE, CASE – SWITCH Programming... Funkce uZjednodušení kódu uKnihovny funkcí uFunkce navrací datový typ uProcedura nevrací nic Scratch it! uhttps://scratch.mit.edu/ u