Celestia-R1---OverlayTitleHD.png WOLFRAM LANGUAGE ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ FYZIKY Celestia-R1---OverlayContentHD.png WOLFRAM MATHEMATICA •Počítačový program používaný ve vědeckých, technických a matematických aplikacích •Vyvíjen matematiky a programátory pod vedením Stephena Wolframa •Používá programovací jazyk Wolfram •Lze mj. použit i v Raspberry PI •Wolfram Alpha •Rozdělena do dvou částí – jádra (kernelu) a grafického rozhraní • Jádro interpretuje výrazy a vrací výsledky Stephen Wolfram Výsledek obrázku pro mathematica logo Celestia-R1---OverlayContentHD.png CO JE WOLFRAM LANGUAGE •Programovací jazyk (jazyk počítače) - způsob, jakým můžeme s počítači komunikovat a říci jim, co od nich chceme •Založený na znalostech – mnoho věcí už "ví", uživateli napovídá a "předpokládá" co by mohl být •Uživatel nepotřebuje hluboké programátorské znalosti •Vizualizace, práce s textem, interaktivita, analýza dat, vytváření appek, webových stránek, prezentací, knih, … • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PRÁCE S MATHEMATICOU •Wolfram Programming Lab - online Mathematica, příklady, ukázky, tutoriály •Aplikace Wolfram Cloud pro iOS a Android • Celestia-R1---OverlayContentHD.png ZÁKLADNÍ ARITMETIKA •Základní aritmetické operace •Odklepnutí Shift + Enter •Pořadí stejné, jako v matematice (násobení a dělení má přednost) •Lze používat klasické závorky •https://www.wolfram.com/language/elementary-introduction/2nd-ed/ •Slovníček •2 + 2 addition •5 - 2 subtraction •2 * 3 multiplication •6 / 2 division •3 ^ 2 raising to a power • Celestia-R1---OverlayContentHD.png FUNKCE •Např. 2+2 lze zapsat jako Plus[2,2] •Plus je FUNKCE – Wolfram jich umí více než 5000 •Vždy začínají velkým písmenem •V hranatých závorkách argumenty – vstupní hodnoty do funkce •Argumenty odděleny čárkou •Počet argumentů se může měnit •Používat nápovědu! (F1) •Lze přiřazovat do proměnné nebo odklepnutím provést •Lze libovolně kombinovat - provádí se zevnitř ven •https://www.wolfram.com/language/elementary-introduction/2nd-ed/ •Slovníček •Plus[2,2] (2+2) šítání •Subtract[5,2] (5-2) rozdíl •Times[2,3] (2*3) násobení •Divide[6,2] (6/2) podíl •Power[3,2] (3^2)umocňování •Max[3,4] maximum •Min[3,4] minimum •RandomInteger[10] náhodné celé číslo od 0 do 10 Celestia-R1---OverlayContentHD.png PROMĚNNÉ •Způsob uložení dat - číslo, výstup z funkce, tabulka, seznam, matice, písmeno, znak, slovo, obrázek, graf, zvuk, video, …...... •Jedinečné jména •Modrý text - "volná" proměnná •Přiřazení hodnoty pomocí = •List (seznam) - více hodnot najednou •Ve složených závorkách •Jako input vyjde nezměněná •ListPlot - vytvoří graf seznamu • Celestia-R1---OverlayContentHD.png LIST (SEZNAM) •https://www.wolfram.com/language/elementary-introduction/2nd-ed/ •Slovníček •{1,2,3,4} seznam prvků •ListPlot[{1,2,3,4}] vytvoří graf z hodnot •Range[10] - vytvoří seznam s čísly od 1 do 10 •Reverse[{1,2,3}] - obrátí pořadí v seznamu •Join[{4,5,6},{2,3,2}] - sloučí dva seznamy do jednoho • Celestia-R1---OverlayContentHD.png GRAFY (PLOT) •Mathematica umí jakýkoli graf, jaký si vymyslíte •Funkce Plot[Sin[x],{x,0,10}] vytvoří graf funkce Sin(x) pro x jdoucí od 0 do 10 •Výstup lze jednoduše uložit •Rozsah osy y je automatický, lze nastavit - Plot[Sin[x],{x,0,10},{y,0,1}] •Lze vykreslit více funkcí do 1 grafu - vložíme seznam funkcí - Plot[{Sin[x], Cos[x]},{x,0,10}] •Plot3D, ListPlot, … • •Otevřeme si Mathematicu ...