Analýza audiovizuálního díla UF/MM 525 Jaromír Vašek literatura •KOKEŠ, D. Radomír: Rozbor filmu, Brno: MU, 2015. •BORDWELL, David, THOMPSONOVÁ, Kristin: Umění filmu, Praha: AMU, 2011. •NICHOLS, Bill: Úvod do dokumentárního filmu, Praha: AMU, 2010. •analýza - rozbor •realizace - natáčení •syntéza - montáž •vyprávění - co vidíme a slyšíme •styl - technické prostředky •fikční svět - konstrukce diváka Vyprávění •syžet - vše co ve filmu vidíme a slyšíme, a to v pořadí a podobě, v jaké to vidíme a slyšíme •fabule - odvozována divákem během sledování filmu jednak od událostí zobrazovaných syžetem, a také od událostí, které si divák na jeho základě pouze domýšlí •narace - spolupůsobení syžetu a stylu, které poskytuje divákovi určitá vodítka k rekonstrukci fabule Události •se snažíme ve fabuli sestavit v co nejsevřenější podobě, aby jedna vyplývala z druhé, a zároveň popořadě tak, jak se pravděpodobně ve fikčním světě odehrály • •syžet může události fabule ve svém plynutí přeuspořádat, vynechat, roztáhnout, zhustit, prozradit a zatajit • •vysvětlení nabízí divákovi předpoklad, hypotézu, jak se daná věc stala Mezery •syžet vybírá pouze určité události fabule, které prezentuje a navzájem je různě kombinuje - vytváří mezery (gaps): •časové •prostorové •dočasné x trvalé •rozptýlené x zaostřené •okázale předváděné x potlačené Principy ovládající kompozici syžetu • •RETARDACE - zdržování • •REDUNDANCE - nadbytečnost • Vědění •ROZSAH - jaký rozsah vědění poskytne narace? Je omezeno jen na to, co ví některá postava o událostech fabule (omezená narace), nebo překračuje to, co ví kterákoli postava (vševědoucí narace)? • •HLOUBKA - jak hluboké toto vědění je? Je hluboké (noří se do mentálního života postavy), nebo zůstává na povrchu (jen ukazuje chování postavy)? Záležitost hloubky, stupně subjektivity a objektivity. Narace a čas •trvání FABULE - čas, který podle diváka zaujímá příběh (den, hodiny, týdny, století) • •trvání SYŽETU - čas dramatizovaný filmem, např. z desíti let, které předpokládaně zaujímá jednání fabule, může syžet dramatizovat jen několik měsíců nebo týdnů (V pravé poledne) • •trvání PROJEKCE Styl •systematické a rozpoznatelné užití technických prostředků a estetických postupů filmového média, které chce nějakým způsobem působit na diváka •závisí na technologických možnostech doby a systému konvencí uměleckých voleb •jako systém uměleckých voleb se vždy podřizuje požadavkům díla •přítomnost nějakého prvku, prostředku či postupu vyplyne ze souvislostí - současně může libovolný prvek, prostředek či postup plnit rozmanité funkce Mizanscéna •mizanscénou se rozumí všechno před kamerou - prostředí, figury, rekvizity, kostýmy, barvy a osvětlování •skrze prostředí mohou filmaři v základech charakterizovat fikční svět •pomocí mizanscény může film v základech představit hrdiny, dokonce povědět něco o jejich minulosti (Okno do dvora) Práce kamery •rozhoduje o vlastnostech snímání záběru - co se natáčí a jak se to natáčí •FOTOGRAFICKÉ aspekty záběru - zacházení s ohniskovou vzdáleností, volba objektivů tedy rozhodování o hloubce pole, přeostřování •RÁMOVÁNÍ záběru - velikost (od velkého celku po velký detail), •úhel (nadhled, podhled), •pohyb (jízda, steadycam, švenk, nájezd, odjezd, strh) •výška od země •rovina • DÉLKA záběru Střih •koordinace dvou samostatných záběrů •TECHNICKY je to spoj mezi dvěma samostatnými kusy filmového pásu •KOMPOZIČNĚ je to filmaři neskrývaný postup - změna pozice, časová výpustka děje •KONTINUÁLNÍ střihová skladba - klasická hollywoodská norma, divák by střih neměl vnímat rušivě, odvozuje se od analytického střihu, který rozkládá - analyzuje prostorové uspořádání scény (ustavující záběr, pravidlo osy, záběr/protizáběr, návaznosti pohledu, znovuustavující záběr) •KONSTRUKTIVNÍ střihová skladba - sovětští filmaři dvacátých let, menší počet ustavujících záběrů, vytváření fikčního filmového prostoru řadou jednotlivých záběrů z různých míst propojených pohybem nebo častěji pohledem postav Zvuk •mluvené slovo •hudba •ruchy •zvukový můstek - zvuk z jedné scény přechází do další •dialogový háček •vztah zvuku k hloubce prostoru a hloubce pole Fikční svět •je podobně jako fabule utvářen spolupůsobením stylu a syžetu •je to časoprostor utvářený dílem •tento časoprostor v sobě zahrnuje různé soubory podmínek: •podmínky možného, hodnotného, povoleného či věděného, •a zároveň představuje tematickou úroveň díla •Dokument se stal “vlajkovou lodí” sociálně angažované kinematografie i specifickým viděním světa •Dokumenty vypovídají o realitě, o tom, co se ve skutečnosti stalo •Dokumenty vyprávějí o skutečných lidech •Dokumenty vyprávějí příběhy o tom, co se děje ve skutečném světě NONFIKČNÍ MODELY • •investigace/reportáž - shromažďuje důkazy,argumentuje, předkládá stanoviska •obhajoba/podpora případu - klade důraz na důkazy a příklady, usiluje aby publikum přijalo určitý názor •dějepis - líčí co se skutečně událo, přikládá k tomu stanovisko •výzkum/cestopis - odlišnost i kouzlo vzdálených míst •svědectví - shromažďuje svědky, kteří popisují svoje osobní zkušenosti •sociologie - studium subkultur, terénní práce, pozorování, popis subjektů •vizuální antropologie/etnografie - studium jiných kultur obohacené o znalost jazyka, spoléhá se na zprostředovatele •esej v ich-formě - osobní líčení autorova/filmařova prožitku nebo názoru •poezie - uspořádání na základě pravidel rýmu, rytmu, metra, důraz na formu díla •deník/zápisník - každodenní dojmy, začínají a končí subjektivně •autobiografie/profil/biografie jednotlivce nebo skupiny - líčí příběh, zrání jednotlivce nebo skupiny DOKUMENTÁRNÍ MODY •výkladový - promlouvá k divákovi přímo prostřednictvím komentáře •poetický - klade důraz na obrazový a zvukový rytmus, strukturu i celkovou formu filmu •observační - dívá se na sociální herce jak se zabývají životem, jako by kamera nebyla přítomna •reflexivní - upozorňuje na konvence dokumentární tvorby i metodologické postupy, jako např. práce v terénu nebo rozhovor •participační - filmař a sociální herci na sebe vzájemně reagují, tvůrce se účastní toho, co se děje před kamerou •performativní - zdůrazňuje výrazový aspekt tvůrcova zaujetí námětem filmu, přímé oslovení publika • :-) •