Sergej Ejzenštejn (1898 – 1948) • S.E.: Kamerou, tužkou i perem. Praha, 1961 • S.E.: Izbrannyje proizvedenija v šesti tomach. Moskva, 1966 • S.E.: Umenie mizanscény I, II. Divadelný ústav Bratislava • Dialektický přístup k filmové formě (1929). In: Film je umění. uspřádali jaroslav Brož a Ljubomír Oliva, Orbis, Praha 1963 • David Bordwell: The Cinema of Eisenstein. Harvard univ. press, cambridge, Londýn 1993 • J. Dudley Andrew: The Major Film Theories. An Introduciton. Oxford Univesity Press, 1976 V.V. Ivanov: Analýza hlubinných struktur sémiotických systémů umění. In: Tartuská škola. Praha, Národní filmový archiv 1995 V. Šklovskij: Ejzenštejn. Bratislava, 1976; Praha 1983 • Montáž atrakcí • „Atrakce (v divadle) – každý agresivní moment divadla, tj. kterýkoli jeho prvek, podrobující diváka smyslovému a psychologickému působení, které je experimentálně ověřené a matematicky vypočítané, aby způsobilo divákovi určitý emocionální otřes.“ • „nový postup: svobodná montáž svévolně zvolených samostatných ... účinků (atrakcí), ale s přesným zacílením na konkrétní konečný tematický efekt – montáž atrakcí.“ • „pro mistra montáže je školou film, ale hlavně music hall a cirkus, protože udělat (po formální stránce) dobrou inscenaci znamená v podstatě připrpavit stmelený, dobře vyvážený muzikálově-cirkusový program...“ • atrakce je definována funkčně, ne substančně: je to jakýkoli agresivní moment na divadle • cokoli, co otřese smyslovým aparátem diváka • Bezsyžetový film (Ejzenštejn – pojem syžet používán ve smyslu „zápletky“) • Synestezie • analogie filmu a jazyka • 1. metrická montáž (dominantou je absolutní délka záběru; konflikt tvořen čistě délkou záběru - tempo střihu bez ohledu na obsah záběrů) • 2. rytmická montáž (rozpracování metrické montáže - střih je postaven nejen na metrických požadavcích, ale i na obsahu záběrů; založeno na rytmu pohybu uvnitř záběrů - rytmus může metrické tempo posílit, nebo mu naopak odporovat). • 3. tonální montáž (základem střihu - dominantní emocionální tón záběru; Př.: Potěmkin - mlha na začátku třetí části - základní tonální dominantou je zde světlo – světelnost, která si podřizuje ostatní prvky. Tonální montáž se týká textury záběrů jde o expresivní obrazovou kvalitu záběru. XX tyto tři typy – založeny na dominantě – délka záběru, obsah, primární expresivní kvality XXX • 4. polyfonická montáž (syntéza metrické, rytmické a tonální; místo dominanty zapojení všech stimulujících prvků) • 5. intelektuální montáž (nejvyšší fáze montážní formy. Význam je výsledkem divákova pohybu mezi dvěma vizuálními figurami. Záběry coby atrakce jsou jen stimulace, až v interakci záběrů je vytvářen význam. Cílem je dát montáží vzniknout abstraktnímu pojmu /ne emocionální nebo psychologické reakci, jako u ostatních typů/). • Zvukový film: přechod od montáže němého filmu k akustickovizuální montáži – vychází z předpokladu, že divák je schopen uchopit vztah mezi zvukem, barvou a grafickou podobou záběru • Vertikální montáž: juxtapozice záběrů doprovázena „vertikální“ koordinací se zvukovou stopou • metrická verze vertikální montáže. Rozhodujíc prvky jsou: délka záběru a časové úseky filmové hudby • vertikální montáž podle rytmu. Koordinování rytmu zvukové stopy – především hudby – s rytmem vnitřního obsahu záběrů a jejich délky. • melodická vertikální montáž – vizuální podoba přenáší melodickou linii hudby. Dziga Vertov (Denis Kaufman) – 1896-1954 • Antonín Navrátil: Dziga Vertov. Revolucionář dokumentárního filmu. Čs. Filmový ústav, 1974 • (Orlando Figes: Natašin tanec. Kulturní historie Ruska. 2004) • (Jurij Civjan: Lines of resistence. Dziga vertov and the twenties. 2004 ) • Konstruktivismus • spojení abstraktního designu a utilitární funkce • Tatlin, Rodčenko, Gabo, Pevsner, Lissickij • 1918 – týdeníky Kinonedělja • Kino-pravda – 23 dokumentů v letech 1922-25 • Kino-glaz – kino-oko, členové: kinoki • Manifesty: My – 1922 – v časopise Kinofot • Revoluce kinoků – v časopise Lef • Plakát Alexandra Rodčenka Muž s kinoaparátem (1929) • kamera – Michail Kaufman, střih – Jelizaveta Svilovová Lev Kulešov (1899-1970) • Kreativní geografie • 1929: Isskustvo kino • 1935: praktika kinorežisjuri • Michail Jampolskij: Kuleshov´s experiments and the new anthropology of the actor. In: Richard Abel: Silent Film. Rutgers university press, 1996 • Vliv: divadelní teoretici: Francouz Francois A. Delsarte (1811-71) • Švýcar J. Dalcroze • V Rusku propagátor: Sergej Volkonskij • Koncepce antropologie herce: • Delsartův systém – hledání přesného záznamu gest, segmentace podobná hudební notaci, psychologický obsah každého gesta • Vladimir Gardin