PRÁVNÍ DĚJINY 1. Blok přednášek PROBÍRANÁ TÉMATA ¢Úvod do dějin práva ¢2.České právo od středověku do 17. století 3. Právo absolutistické a konstituční monarchie (poč. 17. – poč. 20. století) ¢4. Právo 1. ČSR a právo protektorátní ¢5. České (československé) právo po roce 1945: 6. Právní způsobilost a manželské a rodinné právo 7. Věcné právo 8. Závazkové právo 9. Dědické právo 10. Trestní právo 11. Soudní řízení a procesní právo ¢12. Žena v právu ¢13. Zápočtový test, prezentace ¢ ÚVOD DO DĚJIN PRÁVA ¢Co je právo? ¢ ¢Co jsou právní dějiny? ¢ ¢Prameny práva ¢Právní obyčej ¢Nařízení panovníka (výsady, statuta, dekrety, privilegia) ¢Soudní nález ¢Právní knihy ¢Sněmovní usnesení ¢Kodifikace ¢Zákony a podzákonné normy ¢ ¢ ¢ ¢ PRÁVO STŘEDOVĚKU A STAVOVSKÉHO STÁTU ¢Charakteristické znaky: -Právo obyčejové -Právní partikularismus (teritoriální, stavovský) - ¢Kategorie práva: ¢právo zemské ¢právo městské ¢právo pozemkově vrchnostenské (vztahy mezi vrchností a poddanými i mezi oddanými navzájem) ¢lenní právo (vztah mezi pánem a leníkem a mezi leníky navzájem) ¢horní právo ¢právo viničné ¢právo vojenské ¢ ¢Zvláštní postavení práva kanonického – pro duchovní osoby, ale zasahovalo i do norem práva rodinného ¢ ZMĚNY V SYSTÉMU PRAMENŮ ČESKÉHO STŘEDOVĚKÉHO PRÁVA ¢Obyčejové právo doplňováno legislativními akty panovníka a zemských sněmů (z iniciativy panovníka, posléze i z iniciativy sněmů samotných či jejich členů). ¢Podíl na tvorbě legislativy měl i zemský soud formou obecných nálezů práva. ¢Městské právo doplněno o legislativní činnost městské rady a o rozhodovací činnost městských soudů. ¢Pozemkově vrchnostenské právo vytvářeno nařízeními vrchnosti. ¢Od konce 13. století snahy o systematické uspořádání jednotlivých kategorií práva (právní knihy a kodifikace): ¢ ¢Právní knihy z oblasti zemského práva: Kniha rožmberská, Ordo iudicii terrae, Práva zemská česká, O právech, sudiech a dskách země české knihy devatery, na Moravě kniha Tovačovská, kniha Drnovská) ¢ ¢Pokusy o kodifikaci městského práva: Kniha písaře Jana, Knihy práv městských Brikcího z Likcska, Práva městská Království českého Pavla Kristiána Koldína ¢ ¢Kodifikace – první dokončenou kodifikací Horní zákoník Václava II., snahy o kodifikaci zemského práva úspěšné až po husitských válkách – Vladislavské zřízení zemské ¢ ¢ ¢ KATEGORIE PRÁVA ¢Zemské právo ¢Upravovalo právní postavení příslušníků šlechty, svobodných (sedláci) a ústavní poměry státu, zejména jeho orgánů. ¢charakter obyčejového práva a zákonodárných aktů panovníka (Břetislavova dekreta, Statuta Konráda Oty ) ¢nálezy většího zemského soudu a usneseními zemského sněmu. ¢snahy o kodifikaci zemského práva (Karel IV., Vladilav Jagellonský) ¢Vladislavské zřízení zemské ¢Svatováclavská smlouva (jurisdikce šlechtických a městských soudů). ¢doplňky Vladislavského zřízení zemského – Zřízení o ručnicích (1524), Smlouva o hory a kovy, novelizovaná Narovnáním o hory a kovy (1575), O mezech, hranicích, soudu a rozepři mezní a příslušenství jich v Království českém (1600). ¢Zemská zřízení na Moravě – dlouho místo toho landfrýdy, až 1535 Zřízení markrabství moravského o soudu zemském, 1545 Práva a zřízení markrabství moravského, 1602 Zřízení zemské Markrabství moravského. ¢ ¢Městská práva ¢městské privilegium (vnitřní organizace a správa města, výkon správy a soudnictví, povinnosti obyvatel, určení práva, kterým se město bude řídit – filiace městského práva). ¢ ¢Právní partikularismus – oblasti městských práv: hornoněmecké, sasko-magdeburské (Litoměřice, Olomouc), Saské zrcadlo x dolnoněmecké, švábsko-norimberské (Staré Město pražské, Brno), Švábské zrcadlo. ¢Prameny městského práva: ¢zakládací listina a privilegia ¢usnesení (statuta) městské správy ¢rozsudky městského soudu ¢Kodifikace městského práva – Knihy práv městských Brikcího z Licska, Práva městská království Českého Pavla Kristiána Koldína (1579 schválena zemským sněmem, závazná pro městskou praxi u českých měst, postupné rozšiřování i do dalších zemí – moravská města na základě nařízení Leopolda I. z let 1697 a 1707, slezská města od 1717. ¢ ¢Cechy – cechovní přímus, cechovní soudnictví, cechovní artikuly ¢Kanonické právo ¢Personalita práva – církevní osoby, vztahy osob necírkevních především v oblasti práva rodinného, svátků či tzv. božího míru. ¢Corpus iuris canonici + místní kanonické právo utvářené diecézními synodami a rozhodnutími metropolitů a diecézních biskupů. Vedle kanonického práva římskokatolického i předpisy vydávané církvemi reformními – statuta husitských synod, dekrety jednoty bratrské. ¢Pozemkově vrchnostenské právo ¢Úprava vztahů mezi poddanými a jejich vrchností a mezi poddanými navzájem. ¢Vesnické právo upravováno zásahy vrchnosti a jejího úředního aparátu, od 13. století sepisovány urbáře, od 16. století vydávány selské řády a úřednické instrukce. ¢Pozemkově vrchnostenské právo ovlivněno i právem zemským – Maiestas Carolina – volné stěhování poddaných, omezení výkonu trestního práva vrchností, spíše však ochrana vrchnosti před poddanými – sněmovní usnesení o vrácení zběhlých poddaných, zákaz stěhování poddaných, vrchnostenská trestní jurisdikce. Zemskými sněmy vydávány čelední řády (1547, 1549). ¢Existence bratrstev – včelařská, uhlířská s vlastními samosprávnými orgány ¢ ¢Horní právo ¢Souhrn obecných pravidel chování upravujících vzájemné vztahy mezi králem, majiteli pozemků a horníky. Základem horní regál. ¢Privilegia pro Jihlavu (1249), privilegium lichtenburské pro Německý Brod (1278). Ius regale montanorum (1300-1305) – nejstarší zákoník v dějinách českého práva, nejstarší evropská kodifikace horního práva. ¢1534 – Smlouva o hory a kovy, 1575 – Narovnání o hory a kovy – konec monopolního postavení českého krále, nový horní řád pro Jáchymov. ¢Právo horenské. ¢Lenní právo ¢Vliv říšského práva, v českém právu od 13. století. Lenní vztah osobním vztahem mezi lenním pánem (seniorem) a leníkem (vazalem) založeným na vzájemné věrnosti (fidelitas) stvrzené slibem. Více způsobů vzniku lenního vztahu, léno obvykle dědičně, vzhledem k osobnímu vztahu nutno vždy obnovit slib věrnosti. ¢Druhy lén – uvnitř státu a léna zahraniční. Správou vnitrostátních lén pověřen od 14. století dvorský soud, správou zahraničních lén pověřeno hejtmanství německých lén. ¢ ČESKÉ PRÁVO V LETECH 1620-1918 ¢Právo v období absolutismu ¢Po porážce stavovského povstání výrazné změny v oblasti zemského práva. Zásadním způsobem se změnil charakter pramenů práva, systém členění právního řádu, obsah právních norem i četnost právních předpisů. ¢Výlučným zákonodárcem nově panovník - nařízení (edikty, patenty, mandáty, reskripty, dekrety, konstituce. Přednost práva psaného – od konce 18. století jednotlivé právní obory upraveny rozsáhlými a ucelenými kodifikacemi ¢konec volného nalézání práva soudy ¢ oddělení civilního a trestního soudního procesu. Právo v absolutistické monarchii směřovalo k unifikaci a ke snaze překonat zásady personality práva. Stavovská společnost měla být postupně nahrazena společností občanskou založenou na principu rovnosti všech subjektů. ¢Nepřehlednost - Josefa II.: úřední sbírka zákonů. ¢ ¢Prameny práva, soukromé a úřední sbírky právních předpisů: ¢Sbírky královských nařízení: Codex Ferdinandeo-Leopoldino-Josefino-Carolinus, Úplný výtah všech v Království českém stávajících zákonů na konci 18. století ¢Sbírky císařsko-královských nařízení: Codex austriacus ordine alphabetico compilatus (1704) – právní předpisy platné v rakouských zemích i v zemích Koruny české od doby vlády Leopolda I., Sbírka od r. 1600 až do r. 1740 vydaných nejvyšších zákonů. ¢Úřední sbírky zákonů a nařízení: —Justizgesetzsammlung (1780-1848) —Politische Gesetzsammlung (1790-1848) ¢Od r. 1848 nahrazeny Říšským zákoníkem s celostátní platností a Zemským zákoníkem s platností pro jednotlivé země. ¢Soudní organizace ¢Postupné změny v soudní organizaci – po nástupu absolutismu zůstal zachován soudní proces podle personality práva – pro šlechtu soudem I. instance soud zemský, pro měšťany soudy městské, pro poddané soudy vrchnostenské na jednotlivých panstvích. ¢Větší zemský soud – možnost revize apelačním soudem panovníka. ¢Od Josefa II. zemské soudy příslušnými pro žaloby na šlechtické osoby, nešlechtické držitele velkostatků, proti státnímu fisku, pro spory pozemkově-vrchnostenské i pro spory vyplývající z manželských vztahů, ve věci žaloby na královská města, kláštery, kapituly a pro spory lenní. ¢Městské soudy si ponechaly svou pravomoc pro obyvatele měst i pro některé spory, kde stranou šlechtic na základě svatováclavské smlouvy. Od 18. století začíná být omezena soudní pravomoc menších měst ve prospěch měst, která mají školeny právnický aparát a hrdelní pravomoc městských soudů, resp. značně zredukován počet měst, která mohou hrdelní tresty vynášet. ¢Postupný vývoj trojinstanční soudní soustavy – druhou instancí od 1548 pražský apelační soud, od r. 1753 druhý apelační soud s působností pro Moravu a Slezsko, do poloviny 19. století vrchní zemské soudy v Praze a v Brně. ¢Změna v právnických profesích – změna procesu z ústního v písemný – advokáti a prokurátoři. ¢ ¢Obnovená zřízení zemská ¢Postavení panovníka: ¢Složení a kompetence zemského sněmu – čtyři stavy, včetně stavu prelátského, královská města jen jeden hlas, právo sněmu omezeno, zákonodárná iniciativa jen se souhlasem panovníka ¢Zrušení náboženských privilegií nekatolických církví ¢Zrušení některých zemských úřadů (purkrabí karlštejnských), zemští úředníci jmenováni králem na dobu pěti let ¢Zákaz volného nalézání práva soudy ¢Ústní a veřejné řízení nahrazeno písemným a tajným ¢Rovnoprávnost němčiny s češtinou ¢Období kodifikací ¢Snaha o překonání právního partikularismu formou unifikace městského a zemského práva od počátku 18. století, trestní zákoník Josefa I. z roku 1708 platil pro veškeré obyvatelstvo bez ohledu na stavovskou příslušnost, další kodifikace (Codex Theresianus, Constitutio Criminalis Theresiana). Snahy o unifikaci vyvrcholily za Josefa II. – předpisy s platností pro celou říši – civilní soudní řád (1781), trestní zákoník (1787), trestní řád (1788). ¢Všeobecný občanský zákoník (ABGB 1811), nový trestní zákoník (1803). ¢ ¢Vývoj práva po roce 1848 ¢V roce 1848 proklamace liberálních zásad, občanské rovnosti a respektování osobních a politických práv a svobod. V duchu těchto zásad i nový trestní řád z r. 1850. ¢Výchozím principem rakouského právního řádu ve druhé polovině 19. století rovnost před zákonem – ústava z roku 1867 obsahovala katalog občanských práv a svobod, konec stavovských rozdílů, postupné zlepšování právního postavení žen, nemanželských dětí, cizinců, nekatolíků a židů. ¢Zákonodárcem po obnovení konstitučního režimu zastupitelské sbory ve spoluúčasti s císařem. V poslední třetině 19. století v závislosti na ekonomických změnách přijaty další významné předpisy – trestní řád z roku 1873, občanský soudní řád z roku 1895, obchodní zákoník z roku 1863, předpisy z oblasti podnikání a pracovního práva. Snaha o rekodifikaci trestního a občanského práva před první světovou válkou neúspěšná (stejně jako v období první republiky). ¢Ústavní vývoj 1848-1867 ¢ ¢Ústava dubnová (25.4.1848) – oktrojovaná, demokratické svobody ¢Ústava březnová (Stadionova) – centralistická, rozsáhlé pravomoci císaře, instituce říšského sněmu ¢Silvestrovské patenty ¢Říjnový diplom ¢Únorová ústava ¢Prosincová ústava ¢ ¢ ¢ ¢Volební právo a jeho vývoj ¢Teorie zájmu – volební kurie, voliči zařazováni dle majetkového censu (kurie velkostatkářská – i pro ženy, průmyslových měst, obchodních a živnostenských komor, venkovských obcí). Změny ve volebním právu: ¢1861 – zavedení volebního práva do zemských sněmů ¢1873 – zavedení přímého volebního práva do říšské rady ¢1882 – Taaffeho novela volebního řádu – snížení censu v městské a venkovské kurii ¢1896 – Badeniho reforma volebního práva – zavedení páté volební kurie ¢1907 – zavedení všeobecného rovného a tajného hlasovacího práva do poslanecké sněmovny říšské rady (aktivní volební právo všichni muži od 24 let, pasivní od 30 let, volit nesměly ženy a příslušníci ozbrojených sborů) ¢Volby do zemských sněmů- ve třech kuriích, na zemském sněmu zasedali rovněž virilisté (nevolení poslanci – arcibiskup, tři biskupové, rektor univerzity). ¢Volby do samosprávných sborů v obcích a okresech: volební sbory a kurie na základě majetkového, pobytového a věkového censu. ¢ ¢Některá další práva ¢Právo spolčovací a shromažďovací: 1848 – dubnová ústava zaručovala právo zakládat spolky, březnová činila toto právo závislým na charakteru a účelu spolku, zaveden policejní dohled nad činností spolků, 1851 zákaz všech spolků politických. Spolkový zákon z roku 1867 povoloval vytváření spolků a rozlišoval mezi spolky politickými a nepolitickými, nevztahoval se na obchodní společnosti, na společnosti podpůrné a náboženské. Rozhodování o vzniku spolku v kompetenci zemského místodržitelství. V roce 1867 rovněž zákon shromažďovací, povoleno konat shromáždění, povinnost nahlásit policii nejméně tři dny předem. ¢Koaliční právo – právo na stávku ¢Právo tiskové – 1848 svoboda tisku, zrušení cenzury, trestní odpovědnost autorů tiskopisů i tiskařů za jejich obsah, pro vydávání časopisů nutné složení kauce, zákon o tisku 1862 ¢Práva jazyková – kabinetní list z 23.3.1848 – rovnoprávnost češtiny a němčiny, 8.4.1848 – rovnoprávnost ve všech odvětvích státní správy a veřejného vyučování, fundamentální články, anenské patenty ¢Živnostenské zákonodárství – zrušení cechů, živnostenský řád, dělnická novela roku 1885 ¢ ČESKÉ PRÁVO V LETECH 1918-1945 ¢Recepční norma – dualismus práva ¢snahy o novelizaci základních kodexů – občanského a trestního práva, diskuse ohledně zrušení či nezrušení potratových zákonů, sociální právo, právo rodinné. ¢Zákon na ochranu republiky ¢Dualismus práva i za Protektorátu ¢ ¢ ¢Recepční norma (28.10.1918): převzetí rakouského a uherského právního řádu a rakouské a uherské veřejné správy – dualismus práva - Ministerstvo pro sjednocení zákonodárství a organisace správní v Československé republice, zřízené zákonem č. 431/1919 Sb. ze dne 22. července 1919. ¢Prozatímní ústava - není výslovně upravena forma státu - Novelizace ústavy 1919 – rozšířen počet členů Národního shromáždění, změny v činnosti Národního shromáždění, posílení pravomocí prezidenta ¢ Ústava z roku 1920 a zakotvení občanských práv ¢ Uvozovací zákon: neplatnost zákonů odporujících ústavě, ústavní soud, přechodná opatření pro činnost dosavadního Národního shromáždění a prezidenta, dřívější ústavní zákony (recipované) ¢Ústavní listina – 6 hlav, 134 paragrafů – orgány státní moci (Poslanecká sněmovna, Senát), stálý výbor parlamentu, prezident republiky, vláda, ministerstva, moc soudcovská, zakotvení základních občanských práv a svobod (rovnost všech bez ohledu na původ, státní příslušnost, jazyk, rasu, náboženství, pohlaví, rodu a povolání). Zaručena osobní svoboda každého občana, ochrana soukromého vlastnictví, svoboda domovní, svoboda tisku, právo shromažďovací a spolkové, právo petiční, listovní tajemství, svoboda učení, svědomí a vyznání, ochrana rodiny, manželství, mateřství. Ochrana menšin. ¢ ¢ ¢Tiskové právo – osnova zákona o tisku z února 1919 (neschváleno), tisková novela 1924 - zločin křivého obvinění z vymyšleného zločinu a přečin urážky na cti projednávány zvláštními pětičlennými senáty složené ze tří soudců a dvou přísedících. Další snahy o novelu, místo komplexní úpravy schválen pouze tzv. malý tiskový zákon (1933), spolu s ním vydán zákon na ochranu cti. ¢ ¢Poměr státu k církvím a náboženským společnostem – slib odluky církve od státu ve Washingtonské deklaraci, v ústavní listině nebyla zakotvena, pokusy o její schválení, nakonec zachován veřejnoprávní korporativní charakter církví a náboženských společností, ale na rozdíl od předchozího období již církev neměla vliv na ustanovení rodinného práva (uzavírání manželství). ¢ ¢Sociální zákonodárství – základní předpisy recipovány z předchozí rakousko-uherské úpravy (úrazové, nemocenské a penzijní pojištění), tyto novelizovány, zákon č. 221/1924 Sb. pojištění zaměstnanců, alespoň základní zajištění, úprava chudinské správy a dobročinných ústavů, starobní podpora. Zákonem z roku 1918 o podpoře nezaměstnaných. ¢ ¢Pracovní zákonodárství – zrušení čeledních a pracovních knížek, zaveden osmihodinový pracovní den, upraveny vztahy mezi podnikateli, zprostředkovateli a domácími dělníky – minimální mzdy ¢ ¢Protektorát Čechy a Morava ¢ ¢Právní základ protektorátu – vznik výnosem A. Hitlera bez akceptace kteréhokoli z dosavadních nejvyšších státních orgánů, faktické postavení pojmu protektorát neodpovídalo – dikce výnosu charakterizovala protektorát jako autonomní a samosprávný útvar, který je součástí Velkoněmecké říše ¢Orgány dvojího druhu – autonomní správy a orgány říšské, dvě soudní soustavy. ¢Právo protektorátu –dřívější předokupační normy, právní předpisy německé a právní předpisy vydané protektorátními orgány, protektorátní právo mohlo být měněno dekretem říšského protektora v případě společného zájmu. ¢Dvojí trestní právo, německé trestněprávní předpisy aplikovány i na příslušníky protektorátu v případě útoku na vůdce, hanobení Říše, velezrady a zemězrady, trest smrti i za nedbalostní delikty. ¢Rasové předpisy: základem německé norimberské zákony z roku 1935 (o říšské vlajce, o říšském občanství a o ochraně německé krve a německé cti). Nařízení protektorátní vlády ze 7. března 1942 o Židech a židovských míšencích – zákaz uzavírání smíšených manželství pod sankcí neplatnosti, žalář až do 15 let, vládní nařízení č. 136/1939 Sb. – úprava právního postavení Židů ¢ ČESKÉ PRÁVO PO ROCE 1945 ¢Dekrety týkající se postavení německé a maďarské menšiny v ČSR a tzv. státně nespolehlivých osob ¢Zbavení občanství osob, které se po 15. březnu 1939 staly státními občany Německé říše a Maďarska + výjimky z tohoto ustanovení ¢O zachování občanství rozhodovalo Ministerstvo vnitra či okresní národní výbor – zjištění o zachování státního občanství ¢Zásah do majetkových poměrů osob maďarské nebo německé národnosti ¢dekret č. 5/1945 Sb. o neplatnosti některých majetkoprávních jednání z doby nesvobody a o národní správě majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů ¢dekret č. 12/1945 o konfiskaci a urychleném rozdělení zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel českého a slovenského národa ¢dekret č. 28/1945 Sb. o osídlení zemědělské půdy Němců, Maďarů a jiných nepřátel státu českými, slovenskými a jinými slovanskými zemědělci ¢dekret č. 108/1945 Sb. o konfiskaci nepřátelského majetku a o Fondech národní obnovy ¢Na základě těchto dekretů restituce majetku a naopak zajištění majetku osob státně nespolehlivých pro následné konfiskace či znárodnění institutem tzv. národní správy, upravena práva a povinnosti národních správců a právního jednání majitelů tohoto majetku. Bez náhrady konfiskován pro Československou republiku movitý i nemovitý majetek i majetková práva u vymezených okruhů osob. ¢Dekret prezidenta republiky č. 71/1945 Sb. o pracovní povinnosti osob, které pozbyly československého státního občanství – povinnost pracovat k odstranění následků válečných škod, pracovní a internační tábory, způsob přidělování práce. ¢ ¢Znárodňovací dekrety ¢Dekret č. 100/1945 Sb., o znárodnění dolů a některých průmyslových podniků – zestátnění všech dolů a klíčových podniků energetického průmyslu, železáren, oceláren, hutí, sléváren, válcoven, podniků kovodělného a elektrotechnického průmyslu nad 500 zaměstnanců, podniků zbrojního a chemického průmyslu atd. – znárodnění se odvíjelo od počtu zaměstnanců v letech 1938-40 či dle objemu výroby. Majetek se znárodňoval za náhradu vyplacenou v cenných papírech vydaných Fondem znárodněného hospodářství, v hotovosti nebo jiných hodnotách ¢Dekret č. 101/1945 Sb. – znárodnění potravinářského průmyslu, dekret č. 102/1945 Sb., znárodnění akciových bank provozujících bankovní a peněžní obchody, č. 103/1945 Sb., znárodnil zestátněním soukromé pojišťovny. ¢Dekret č. 104/1945 Sb. o závodních a podnikových radách zaváděl zájmové zastupitelstvo zaměstnanců v závodech závodní rady, závodní důvěrníky a podnikové rady. ¢Zavádění plánovaného hospodářství tzv. Hospodářské rady, dekrety o řízení výroby a o opatřeních v řízení vyživovacího hospodářství a o řízení a kontrole zahraničního obchodu. ¢ ¢Retribuční dekrety ¢Mimořádné lidové soudy – pětičlenné senáty v čele s profesionálním soudcem, další soudci z lidu navrhovaní ONV, obžalobu předkládal veřejný žalobce jmenovaný vládou, resp. ministrem spravedlnosti, vyšetřování vyšetřovacími komisemi ONV. Katalog trestných činů a trestů, nové trestné činy – členství a výkon vedoucích funkcí v nacistických či fašistických organizacích, propagace nacistického či fašistického hnutí, udavačství. Významní protektorátní představitelé souzeni tzv. Národním soudem (národní prokurátor). ¢Malý retribuční dekret č. 138/1945 Sb. o trestání některých provinění proti národní cti – odsouzení za nepřístojné chování v době okupace. ¢ ¢Vývoj československého práva v letech 1946-1948 ¢Volby na základě proměněného volebního práva – nebyl obnoven Senát, zákon o stálých seznamech voličských, volební právo vázáno na zápis do těchto seznamů. Volebního práva zbaveni příslušníci německé a maďarské národnosti a osoby, proti nimž zahájeno přípravné soudní vyšetřování podle velkého retribučního dekretu a odsouzené podle malého retribučního dekretu – překážka volebního práva. Volební předpisy doplněny zákonem z roku 1946 o volbě ústavodárného Národního shromáždění, stanovena povinnost volit pod pokutou. ¢Vývoj trestního práva – významné změny retribučních předpisů, amnestijní zákon (beztrestnost pro jednání, která byla výrazem touhy po spravedlivé odplatě za činy okupantů nebo jejich pomahačů). Speciální normy k ochraně znárodněných podniků – větší ochrana než u útoků proti soukromým podnikům, zločin pletich proti znárodnění. Přijata legislativa proti černému obchodu (zákon č. 15/1947) – přemrštěné ceny, poruchy v dodávkách a výrobě zboží, maření lístkového systému… ¢Revize pozemkové reformy – dokončení první prvorepublikové pozemkové reformy, příprava nové pozemkové reformy, diskuse o maximální výměře půdy v soukromém vlastnictví a o možnosti zakládání družstev. Ďurišovy zákony, Hradecký program – půda těm, kdo na ní pracují, do února 1948 nebyl realizován. ¢Sociální zabezpečení: zajištění kontinuity vyplácení dávek – ještě před konec války návrh dekretu o sociální bezpečnosti. „Po válce odškodňování obětí války – zákon o odstranění křivd a o některých ochranných opatřeních v oboru veřejnoprávního sociálního pojištění. ¢ ¢Vývoj práva v letech 1948 – 1950 ¢Program očisty – akční výbory národní fronty a jejich postavení – vyhláška ministerstva z 25. února 1948. Akční program. ¢nové zřízení – lidově demokratická republika, jednotný stát dvou rovnoprávných slovanských národů, záruka základních občanských práv a svobod včetně sociálních práv a občanských povinností. ¢Zachování slovenských národních orgánů (Slovenské národní rady a Sboru pověřenců) ¢Neexistence ústavního soudu ¢Právnická dvouletka: snaha o zásadní změnu právního řádu formou kodifikace a unifikace, dvě rekodifikační komise – pro občanské a trestní právo. Vytvořena kodifikační komise pro zvláštní úkoly (právo směnečné, šekové, známkové, autorské, část práva obchodního, v komisích kromě odborníků i dělníci z pražských továren. Výsledkem právnické dvouletky zákon o právu rodinném, nový trestní zákon, trestní řád, občanský zákoník a občanský soudní řád. ¢Znárodnění, likvidace soukromých živností, úprava plánování a státem řízené ekonomiky: další znárodnění součástí Akčního programu – na střední a malé podniky, za majetek se měla poskytovat náhrada, ale rozšířen okruh osob, které na ni neměly nárok. Živnosti převáděny na základě směrnice ÚV KSČ z jara 1949 „do vyšších forem socialistického podnikání“ – vznik družstevního podnikání zastřešeného Ústřední radou družstev. ¢ ¢Politické procesy 50. let a tábory nucených prací: 1948 – 1954 propracovaný systém táborů nucených prací založených na základě zákona č. 247/1948 Sb. – odsouzené osoby, třídní nepřátelé a osoby práci se vyhýbající, o zařazení rozhodovaly zvláštní tříčlenné komise vytvářené KNV, doba pobytu v táboře od tří měsíců do dvou let, možnost opakovaného prodloužení, po propuštění z tábora možnost úředního určení místa pobytu. Kromě TNP zvláštní nápravněpracovní tábory pro výkon trestu odnětí svobody a donucovací pracovny. ¢ ¢Právní postavení církví – ústavně zaručena svoboda vyznání, volnost provádění náboženských úkonů, pokud výkon tohoto práva nebude v neshodě s veřejným pořádkem a dobrými mravy. Zhoršení diplomatických vztahů s Vatikánem, trestný čin zneužití úřadu duchovního v zákoně na ochranu lidově demokratické republiky. Církevní zákony z roku 1949 (zřízení Státního úřadu pro věci církevní – správa a organizace církevních záležitostí, dozor nad vyučováním náboženství, věci náboženských spolků a organizací, dohled nad církevním tiskem). Sekretariát pro věci církevní Úřadu předsednictva vlády ČSSR. Zákon o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem z října 1949. ¢Ztráta církevních pravomocí ve věcech manželských – obligatorní civilní sňatek. ¢Provedení tzv. akce K – nucené soustředění mužských a ženských řádů centralizačních a internačních klášterů. ¢, prošetřování politických procesů), završení vytvoření hospodářského práva a práva mezinárodního obchodu. ¢ ¢Pozemková reforma a počátek kolektivizace – zákon č. 46/1948, o nové pozemkové reformě – zásady Hradeckého programu, omezení vlastnictví půdy jednotlivce na 50 ha, vykoupení půdy, na níž vlastník trvale nepracuje, výjimky z povinného výkupu, správa vykoupené půdy Národním pozemkovým fondem. Zákon č. 47/1948 Sb., scelovací zákon – úprava hranic pozemků pro lepší obdělávání. Akční plán zakládání JZD, zákon č. 27/1949 Sb., o mechanizaci zemědělství, oprávnění nuceného odkupu zemědělské techniky. Politika vylučování vesnických boháčů, omezení vlastnických práv k půdě, od podzimu akce kulak – přesídlení rodin. Podpora zakládání JZD – nové Vzorové stanovy JZD v únoru 1953 (vztahy uvnitř JZD, povinnosti rolníků při vstupu do JZD) ¢ ¢Rekodifikace práva po přijetí ústavy z roku 1960 ¢Ústava č. 100/1960 Sb. (socialistická ústava) – budování vyspělé socialistické společnosti a přechod ke komunismu, vedoucí úloha KSČ. Zásady nové trestní politiky (rekodifikace trestního zákoníku i trestního řádu: zřízení místních lidových soudů, zavedení tzv. provinění