• •Hodnocení a odměňování pracovníků •v hotelnictví v ČR • • •Ing. et Bc. Michal Motyčka, DiS. •PEF ČZU Praha Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg •Proces řízení pracovního výkonu • Řízení pracovního výkonu je proces, jehož účelem je dosáhnout shody a společného chápání ve věcech souvisejících se stanovením základních cílů, tedy co má být dosaženo a jak to má být dosaženo. Zároveň se i jedná o přístup k rozvíjení lidí a zvyšování jejich výkonů. Řízení pracovního výkonu lze charakterizovat jako nepřetržitý, sám sebe obnovující cyklus: Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg Hotelnictví v ČR §V cestovním ruchu pracuje 235 tis. zaměstnanců, což tvoří 4,6% z celkového počtu zaměstnanosti v národním hospodářství §Celkem v hotelích cca 261 tis. lůžek (4612 hotelů), z toho v Praze 83 000 (v roce 2003 pouze 32 tis.). 46 hotelů kategorie 5***** (v Praze 37) §Hotelnictví lze vnímat z kybernetického pohledu jako jeden z prvků v systému cestovního ruchu. Jeho hlavním obchodním záměr je poskytovat služby a to především stravovací, ubytovací, kongresové a doplňkové. V hotelnictví je prvořadým úkolem managementu zajistit kvantitu a kvalitu poskytovaných služeb. To představuje výkonnost hotelnictví. Díky faktu, že služby jsou spojeny s člověkem, je řízení pracovního výkonu nejlepším nástrojem pro zajištění výše uvedených faktorů služeb v hotelnictví. §Kvalita řízení v hotelu vede k vyššímu a lepšímu výkonu a tedy spokojenosti hostů. To zabezpečuje zejména hodnotový systém, který je aktivován stimulem, jej posléze převádí v motiv a díky kvalifikaci (dovednostem, schopnostem) vede následně k aktivitě a požadovaným cílům. Tedy spokojenému klientovi. Zároveň i samotní pracovníci jsou díky kvalitnímu řízení více spokojeni. Kvalita řízení hraje v tomto procesu velmi důležitou roli. Je spojovacím prvkem a zabezpečuje provázanost mezi spokojeností klientů a zaměstnanců. A v neposlední řadě i spokojenost dalších zainteresovaných skupin (management, majitelé, dodavatelé). Toto je analogické k teorie Jacka Welshe, který dlouhá léta vedl společnost General Electric. Ovšem v tomto případě byly spojovacím faktorem mezi spokojenosti klienta a zaměstnance finanční toky •Teoretická východiska současnosti •Systém řízení pracovního výkonu není implementován jako komplexní, kontinuální a opakující se proces. Z provedeného kvalitativního a kvantitativního výzkumu vyplynulo, že ačkoliv je systém řízení pracovního výkonu zpravidla opakující se proces (téměř 70% zaměstnanců absolvuje roční hodnocení pracovního výkonu), postrádá komplexnost (neobsahuje všechny významné prvky řízení výkonu) a kontinuita procesu logicky konverguje k nule. • •Pracovníkům se nedostává zpětné vazby o plnění zadaných úkolů a plánu osobního rozvoje v průběhu stanoveného období. Pouhá polovina respondentů dostává zpětnou vazbu o plnění zadaných úkolů v rámci hodnocení pracovního výkonu. Případné neplnění plánu nebo cílů nebývá zpravidla korigováno či nemívá za následek sankci nebo pochvalu daného zaměstnance. • •Hodnocení pracovníka nemá přímý vztah na jeho peněžní odměnu. Poskytování finančních nebo nefinančních odměn na základě výsledků hodnocení pracovního výkonu se provádí u 35% zaměstnanců. U ostatních nemá výsledek dosažený na základě periodického hodnocení pracovního výkonu zaměstnance vliv na jeho odměňování. • Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg •Hodnocení pracovníků •Hodnotící pohovor (roční, 90denní) •MBO •Mystery Shopping •Mystery Calling •360° zpětná vazba, 540° zpětná vazba • Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg •Odměňování pracovníků •Participace (podíl) na tržbě •Upselling •Prodejně-motivační soutěže •Kvartální odměny •Roční odměny (13. plat) •Věrnostní odměny • Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg •Případová studie •Terasa U zlaté studně •2008 beze změny •2009 - 2010 •implementace benefitů •2011-2012 •implementace •participace na tržbě Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg GW-B13 •Přehled hlavních ekonomických ukazatelů • • • • • •Díky správnému a individuálnímu přístupu ke každému zaměstnanci, ale i klientovi došlo v letech 2008 a 2012 k nárůstu ve všech uvedených kategoriích. Spokojenost zaměstnanců s možností ovlivnit svou výši odměny vedla k nárůstu tržeb až o 81 %. Největší vliv na to měl podíl na tržbě, kdy v konečném důsledku výše tržeb překročila procentní nárůst mzdových nákladů. I přesto, že mzdové náklady mezi roky 2010 a 2012 vzrostly o 7,6 %, nárůst tržeb přinesl o 49 % vyšší obrat. To mělo i celkový dopad na profitabilitu podniku, kdy z původních 10,04 % se restaurace dostala až na 34,15 %. Tyto výsledky musí zajisté vést ke spokojenosti zaměstnavatelů. Aby mohl být trojúhelník spokojenosti uzavřený, je třeba si připomenout i nárůst ve výši 14,3 % v absolutní spokojenosti hostů s poskytovanými službami. To nakonec potvrzuje transformátor procesu řízení pracovního výkonu, který zabezpečuje spokojenost hostů prostřednictvím působení na zaměstnance a následné spokojenosti zaměstnavatelů. • Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg •Kontůrový diagram mixážního návrhu optimální kombinace nástrojů • • • • • • • Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg •Děkuji všem za pozornost. • •Michal Motyčka •Krčmářovská 233/53, Praha 9 •tel. 603 37 85 15 •e-mail: michal.motycka@goldenwell.cz Tento text byl vytvořen v rámci projektu Modernizace výuky gastronomie, hotelnictví a turismu, CZ.1.07/2.1.00/32.0041. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK). Tento vzdělávací program je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem ČR. C:\Users\Administrator\Desktop\VOŠ.jpg