Alternativní divadlo 2. poloviny 20. století Alternativní divadlo 2. poloviny 20. století •po roce 1945: divadlo opouští kamenné domy, vtrhlo do ulic i opuštěných prostor → „divadlo druhé divadelní reformy“ • •Kazimierz Braun – teoretik, pedagog, režisér, spisovatel → 1976: Druhá divadelní reforma? •navazuje na první, „velkou“ divadelní reformu = divadelní avantgardu ▪přelom 19. a 20. stol. → antinaturalistické a antiiluzivní divadlo + nové pojetí scénografie, pohybu, světla a prostoru (Appia, Craig…) + nový typ herectví (Lugne-Poe, Copeau, Stanislavskij) ▪20.- 30. léta (USA) → úpadek bohatých divadel na Broadwayi + nástup scén na off-Broadway (Michail Čechov, Lee Strasberg – Actor Studio) ▪vliv Antonina Artauda + Bertolda Brechta • •nové pojmy → off-off theatre, fringe, třetí divadlo, chudé divadlo, paradivadlo, nedivadlo, nepravidelné divadlo •první mezinárodní dílny a workshopy •nový divadelní jazyk → rozvolnění textové struktury, nové uchopení divadelního prostoru, proměna herecké tvorby •1947: vzniká první radikální divadelní skupina – Living Theatre •divadlo → má vliv na vývoj společnosti (a naopak) Cíle druhé divadelní reformy •Divadelní cíle -zkoumat mechanismy představení, divadelní prostor, nové metody herectví -obrat k rituálům, obřadům, příklon k poetice cirkusu, pouličnímu divadlu, atp. • •Společenské cíle -divadlo zaujímá politický postoj (hlavně v USA) - •Typické: -hlavně 60. léta → jevištní experimenty poválečné generace tvůrců -proměna funkce divadla → zřeknutí se jevištní techniky, divadelně uspořádaného prostoru → do centra pozornosti herec -ne negace klasických scén X vymykat se konvenci → osvobodit se od scén, kulis, psychologického herectví -malá divadla – malý počet členů, malý prostor, malé žánrové formy Proměny divadla v rámci druhé divadelní reformy •1) provoz -odmítání zaběhnutého dotovaného divadla X ne komerce, ani divadlo jako instituce → nepravidelnost a neoficiálnost -upřednostnění etiky před estetikou → vnímání divadla jako události a svátku •2) divadelní komunikace -nové formy vztahu herec–divák, jeviště–hlediště -divák generačně spřízněný, elitní, společensko-politicky angažovaný + neomezenost diváků pouličního divadla •3) radikální hledání svébytného jazyka a poetiky divadla -sebeprezentační herectví, velká míra improvizace -koncept nepravidelné dramaturgie → nový způsob vzniku textu cestou kolektivní tvorby, nová pravidla divadelní narace -nové pojetí režie + experimentální pojetí divadelního prostoru a scénografie •4) jiný charakter veřejné prezentace divadla – inscenace -svoboda, vystoupení z obyčejného života → „work in progress“, hra a hravost, ludičnost divadla -divadlo v návratu k rituálu → vytváření rituálů nových •5) multimediálnost divadla -prosazují se různá umění, vzájemně se prolínají → inspirace a přímé využití prvků jiných umění -multimediálnost = základní kámen divadelnosti •6) paradivadelní hodnota -přesahy divadla do psychologie, sociologie, pedagogiky, andragogiky -dramaterapie, teatroterapie, August Boal – zkoumání teatrality, Robert Wilson – divadlo pro hluchoněmé •7) metadivadelní hodnota -vznik řady institucí a projektů → divadelní výzkum (vše je zhodnocováno) •důležité → setkávání tvůrců •1972: USA – Konference „radikálního divadla“ → američtí divadelníci se vzájemně podporovali •1975: Polsko – Univerzita výzkumů Divadla národů (5000 účastníků z 23 zemí) → na pozvání Jerzyho Grotowského (vyvrcholení druhé divadelní reformy) •1980: Amsterdam – další ročník Divadla národů (Festival of Fools) • • •Alternativní divadlo 2. poloviny 20. století •Julian Beck se svou ženou Judith Malinou - počátek 50. let → soubor Living Theatre •Jerzy Grotowski – od roku 1959 → Divadlo-laboratoř •Eugenio Barba → Odin Teatret •Peter Brook •Tadeusz Kantor - -yinspirováni Antoninem Artaudem → ne podřízenost divadla literárnímu textu + divadlo jako součásti reality -„Jejich divadlo je chudé, neboť se omezuje jen na přítomnost člověka. Je kruté, protože spojuje herce a diváka v šoku. Je ošklivé, neboť překračuje hranice toho, co se považuje za umění.“ • • -