Italská barokní opera v českých zemích - italská barokní opera, která se stala záhy celoevropským dědictvím a oblíbeným módním artiklem, zaujímala na předních evropských dvorech i venkovských rezidencích prvenství až do konce 18. století (provozovala se tedy i v období klasicismu, tzn. plných 200 let!) - na českém území se prosadila poměrně pozdě - ojediněle v průběhu 17. století na našem území zazněla díla italských autorů v podání vídeňského dvorního souboru - v prvních letech 18. století zde hrálo několik italských kočovných společností - velkým impulzem pro šlechtu a církev bylo provedení opery vídeňského dvorního skladatele Johanna Josefa Fuxe Constanza e fortezza (Stálost a statečnost) při korunovaci Karla VI. za českého krále v r. 1723 – na němž účinkovala řada českých i vídeňských umělců - jedním z prvních šlechtických mecenášů, který v Čechách provozoval operu, byl hrabě František Antonín Špork – najal si italskou kočovnou společnost impresária Denziho - ta prováděla opery na jeho zámku Kuks (italské autory, hlavně Vivaldiho) stejně jako v jeho paláci v Praze; díla českých autorů se neuplatnila - na dalších rezidencích v Čechách (Praha, Český Krumlov) a na Moravě se provozovala opera až koncem 1. poloviny 18. století - na Moravě došlo k velkému rozmachu, klíčovými středisky se staly rezidence v Holešově (Rottalové), ze šlechtických kapel vynikla zvláště kapela olomouckého biskupa Karla Lichtensteina Castelkorna (1664–1695), později kapela biskupa Wolfganga Hanibala Schrattenbacha - obě sídlily střídavě v Kroměříži (letní sídlo olomouckých biskupů a arcibiskupů) a v Olomouci (v době rozkvětu 38 hudebníků). Biskupové prováděli často a s oblibou operu (tak světský druh!) a stali se tak na Moravě vedle šlechty (pocházeli také z bohatých šlechtických rodů, nicméně byli chápáni jako církevní hodnostáři, tedy jako protipól všeho světského) jejími hlavními konzumenty - dalším střediskem barokní opery na Moravě se stal zámek v Jaroměřicích nad Rokytnou – hudbymilovný hrabě Johann Adam z Questenbergu si sestavil kapelu a sólisty z řad svých služebníků (za jeden plat dvě funkce), výraznou hudební osobností tu byl hraběcí komorník, kapelník a skladatel František Václav Míča (Mitscha), který vytvořil několik oper, z nichž nejvýznamnější je česká opera z r. 1730 O původu Jaroměřic (provozovala se i italsky) – je to 1. česká zachovaná opera - význačným slezským centrem, ve kterém se provozovaly opery, byly ve 2. polovině 18. století Slezské Rudoltice - zásluhou hraběte Alberta Josefa z Hodic se zámku říkalo „slezské Versailles“ (vlastní činnost kapely se datuje okolo roku 1770) - provoz zámeckého divadla ve Velkých Hošticích, které patřily hraběti Ignáci Dominiku Chorynskému, spadá mezi léta 1768-1778, v naznačených letech se zde konala divadelní představení a hudební akademie; kapelníkem byl po celou dobu trvání Josef Puschmann (později kapelník olomoucké katedrály) - zámecká kapela a operní divadlo bylo také na Jánském Vrchu u Javorníka (majitel: biskup Phillip Gotthard von Schafgotsch) a staly se vzorem pro všechna ostatní hudební centra Slezska; zde vynikl zejména vídeňský rodák, skladatel Carl Ditters von Dittersdorf. - za další středisko je možné považovat sídlo hraběte Skrbenského v Hošťálkovech, v němž je doložena činnost zámecká kapely v 70. a 80. letech 18. století; také zámek Sedlických v Linhartovech žil bohatým hudebním životem okolo roku 1775, zejména v 80. letech 18. století, nejvýznamnějším hudebníkem byl Bohumír Riegel, působil tu v letech 1777–1787 - posledním zdokumentovaným střediskem operního provozu byl zámek v Bruntálu (majitel: Řád německých rytířů), opery se tu provozovaly v 90. letech 18. století