Závěrečný test/Závěrečná práce/Opakování: Syntax II (LS/2020) Jméno: Datum: Body: Výsledek: 1. Napište, s jakými syntaktickými vztahy pracuje valenční syntax; uveďte u každého případu nějaký příklad? 2. V jakém vztahu je subordinace a hypotaxe, koordinace a parataxe? 3. Vysvětlete syntaktický vztah zmnožení; uveďte příklad: 4. V následujících syntagmatech určete druh syntaktického vztahu: bezplatné studium; na adresu zastánců; vyjádřil se tvrdě; považuje za parazitování; Klaus mluvil 5. Uveďte příklad hypotaktického souvětí (a) a parataktického souvětí (b): a) b) 6. Zopakujte si druhy vedlejších vět (VV podtrhněte a napište její druh): Kdo nepřijde včas, nedostane večeři. Tvrdil, že o tom nic nevěděl. Ať tam jede někdo, kdo se domluví německy. Dostal odpověď, jakou naprosto nečekal. Když odcházel, právě začínalo poprchávat. Nepřišel, protože na to zapomněl. 7. Jedná se o složité souvětí? Děti odběhly na zahradu, maminky chystaly kávu, tatínkové na terase vášnivě diskutovali o fotbale a pes Alík se spokojeně vyhříval pod schodištěm. 8. Popište, proč následující souvětí považujeme za složité souvětí: Hořké mandle bývaly dříve oblíbenou přísadou do těsta, avšak jejich častější požívání by mohlo případně způsobit otravu, a proto se jim raději vyhýbáme. 9. Vysvětlete princip a pravidla vsuvky: Jakub, to už asi víte z našich výkladů, se přátelí s Miladou. Jakub, jak jistě víte z našich výkladů, se přátelí s Miladou. Jakub – znovu to pro jistotu připomínáme – se přátelí s Miladou. 10. Co je to polovětná konstrukce? Jak je tvořena (jakým prostředkem)? a) Měl jedinou touhu, podívat se k moři. b) Utíkají, bojíce se pronásledování. c) Je to film, hraný od zítřka v kině Blaník. Graficky znázorněte b):