1) ČLENĚNÍ A TYPY PROJEKTŮ Obecná definice projektu • • •Co je to projekt v obecném slova smyslu? • •jedinečné, soustředěné, plánované a časově ohraničené úsilí se záměrem dosáhnout stanovených cílů → směřuje k vytvoření unikátního produktu nebo služby •na realizaci se podílí více lidí, spojených do tvůrčího týmu •projekt využívá vymezené, předem určené zdroje • • •Ne vše je ale projekt! • •ne činnost, která se děje bez cíle a plánu •ne činnost, u které není jasně definován začátek a konec •jak z pohledu času (kdy činnost skončí) •tak z pohledu výstupu (čeho bude činností dosaženo) • • • Projekt v obecném slova smyslu •U každého projektu sledujeme a vyhodnocujeme následující skutečnosti: • •1) cíl – jasně a dostatečně přesně definovaný §máme mít představu o výsledku, kterého chceme dosáhnout (popis v projektové dokumentaci) §cíl by měl být ukotven v místě a čase jako jedinečný → př. v jednom místě a čase by se neměly odehrávat dva podobné festivaly • •2) kvalita – jedinečnost, s jakou má být cíl/výsledek realizován §na začátku nastavit minimální požadovanou kvalitu (včetně jejích měřítek) §v průběhu je nezbytné ji kontrolovat • •3) čas – projekt je časově ohraničen §čas neurčuje jen trvání projektu, ale i termíny plánu projektu (nutné dodržovat) • •4) náklady – projekt má definovaný jasný rozpočet • •5) zdroje – projekt má jasně určené zdroje, díky nimž může být realizován • •6) rizika a omezení – v rámci přípravy nutno definovat rizika a omezení • Vymezení pojmů kulturní a umělecký projekt • • •kulturní X umělecké projekty → jaký je mezi nimi rozdíl??? §kultura = pojem nadřazený pojmu umění §kulturní projekty = obecnější pojmenování pro celou oblast, i společenské přesahy §umělecké projekty = viditelnější umělecký záměr (součástí je umělecký akt, prvek, tvorba) • • •kulturní a umělecké projekty → není snadné jednoznačně definovat §od obecného projektu → se liší zaměřením na tvůrčí aktivity z oblasti kulturní sféry §výsledkem může být i vznik uměleckého díla §tým podílející se na realizaci kulturního projektu tvořen mj. i zástupci uměleckých profesí § •rozdílů je ale mnohem víc! • Tradiční x netradiční kulturní a umělecký projekt • •Tradiční kulturní a umělecké projekty •realizace divadelního, filmového, literárního, multikulturního či jinak zaměřeného festivalu, •příprava katalogu k výstavě, •vybudování multikulturního centra, •realizace série přednášek o architektuře, •série koncertů vážné hudby, •realizace městský slavností. • • •Netradiční kulturní a umělecké projekty §lidé vyhledávají méně tradiční aktivity §půdu jim připravil nástup nových forem umělecké tvorby a netradičních způsobů prezentace §př. aktivity české umělkyně Kateřiny Šedé (1977) • • Kateřina Šedá (1977) - -české výtvarnice, držitelka řady prestižních ocenění -v pořadí druhý český umělec, který měl sólovou výstavu v Tate Modern v Londýně (2011) - -tvorba blízká sociální architektuře -pracuje se skupinami obyvatel v rozmanitých lokalitách (přepychové městečko v Kalifornii, satelitní městečka, sídliště i vesnice, kde „nic není“, sociálně vyloučené lokality ve střední Evropě) -práce s mezilidskými vztahy → cíl vyvést zúčastněné ze zažitých stereotypů nebo sociální izolace skrze vlastní (vyprovokované) aktivity -nové využití všedních prostředků + snaha probudit trvalou změnu v jejich chování - • https://www.katerinaseda.cz/ • - Kateřina Šedá – projekty •2007: Každej pes, jiná ves (Nová Líšeň) •zaslala podle adresáře získaného ze zvonků tisícovce rodin ze sídliště Nová Líšeň košile s motivy podle fasád paneláků, ve kterých bydlí • •2001: Bedřichovice nad Temží (Tate Modern, Londýn) •konfrontace života vesnice Bedřichovice u Brna a jedné z největších světových metropolí Londýna • •2017–2019: UNES-CO (Český Krumlov, Benátky) •projekt k tématu vylidňování historických center měst a stěhování obyvatel do okrajových částí •organizace UNES-CO, kterou umělkyně založila, chce vše zvrátit •v Českém Krumlově ubytovala do několika domů v historickém centru několik lidí, kteří tam po tři měsíce vykonávali běžné činnosti •https://www.unes-co.cz/ - Specifika kulturních a uměleckých projektů •při realizace kulturních projektů → lze uplatnit modifikované postupy obecného projektového řízení •nutno ale upřesnit specifika kulturních projektů → pak lze postupy aplikovat • •možnosti vymezení kulturních projektů → různé úhly pohledu: • •1) Giep Hagoort: Umělecký management v podnikatelském stylu •kulturní projekty = výstupy činnosti kulturní organizace •organizace i realizace jejího projektu → vlastnosti: •přítomnost uměleckého vedení, dohlíží na tvůrčí procesy, •dominance odborného hlediska při posuzování obsahu a formy, •menší pracovní týmy s neformálními pracovními vztahy, •dynamické prostředí ovlivněné (digitálním) vlivem odlišného kulturního vkusu + z toho vyplývající ekonomické rozdíly. • Možnosti vymezení kulturních projektů •2) Hana Krejčí: Specifika uměleckých projektů •„časově, nákladově a zdrojově vymezený proces, jehož hlavním výstupem je umělecký produkt“ •specifika uměleckých projektů: •nejednoznačná měřitelnost umělecké kvality projektu, •produkty rozličného charakteru, •hmotné i nehmotné výstupy projektu, •nejednoznačná časová definice kreativních a tvůrčích činností, •odlišné postupy kontroly kvality výstupů dle povahy uměleckého projektu, •orientace lidských zdrojů jak na umělecké, tak na umělecko-technické a produkční činnosti využívající kreativity, invence i racionálních postupů, •organizační prostředí náročné na komunikaci, koordinaci všech zainteresovaných stran a vyvážení umělecké svobody a seberealizace jednotlivců, •způsob vedení lidí odvíjející se od charakteru tvůrčího týmu a povahy jednotlivých osobností, •prostor pro vlastní kreativitu a invenci, •princip týmové spolupráce. •zvláštní specifika: •umělecká koncepce = přidaná hodnota, která také modifikuje podobu projektu •obtížně popsatelný výsledek, dopad a odezva, které projekty vyvolají (celá řada: dopad ekonomický, sociální, kulturní, vzdělávací, psychologický, estetický, individuální, institucionální apod.) • Specifika kulturních projektů • •vznikají v dynamickém prostředí → závislé na kulturním vkusu, kreativitě a invenci účastníků projektu, •účastníci → umělecké, technické a produkční profese + využití kreativity i racionálních postupů, •vznik v menších pracovních týmech s neformálními pracovními vztahy (týmová spolupráce) •trvalá přítomnost umělecké složky vedení → řídí a dohlíží na tvůrčí procesy + využívá řídící specifické dokumenty (umělecká koncepce, dramaturgický plán), •organizační struktura projektu i postupy → náročné na komunikaci, koordinaci, zpětnou vazbu, racionální postupy X citlivé vyvažování umělecké svobody a seberealizace tvůrců s potřebami a povinnostmi členů týmů, zajišťujících technické a produkční činnosti, •výstupy uměleckého projektu = hmotné (definovatelné i měřitelné) i nehmotné (dojmy, pocity, zážitky), •nejednoznačná kontrola kvalitu produktů a výstupů v průběhu realizace projektu + zpětná kontrola (hodnocení, kritika apod.) není jednoznačná, •nelze jednoznačně měřit kvalitu produktů a výstupů. Klasifikace (členění) projektů • •kultura = pestrá oblast → celá řadu rozmanitých projektů •různé typy, různé členění = velké množství kritérií, jak je rozlišovat → různá hlediska •proč členit? = důležité → každý typ projektu vyžaduje specifické metody plánování i řízení: • 1) interní x externí projekt 2) velký x střední x malý projekt 3) hard (tvrdý) x soft (měkký) projekt 4) projekty s jednoduchým x vícezdrojovým financováním 5) hledisko geografické působnosti 6) projekty dle různého obsahu, účelu a cíle • •hrubé dělení → pouze pro základní orientaci → variant může být více, mohou se různě kombinovat • Klasifikace (členění) projektů • •1) interní x externí projekt •podle toho, komu je určen výstup projektu -interní projekt → výstup určen vlastní organizaci • př. zvyšování jazykových znalostí zaměstnanců muzea. -externí projekt → určeno vnějšímu příjemci = veřejnosti, návštěvníkovi akce, zákazníkovi • př. realizace projektu prohlídek muzea v cizích jazycích a to netradiční metodou • • •2) velký x střední x malý projekt •velikost projektu → odvozena od rozsahu a počtu činností, od množství financí na projekt, či od rozsahu akce. -malý projekt = prezentace studentského projektu inscenovaného čtení divadelní hry -střední projekt = třídenní Festival Na cestě -velký projekt = mezinárodní festival divadelních škol • Klasifikace (členění) projektů •3) hard (tvrdý) x soft (měkký) projekt •rozdíl v náročnosti měření výsledků projektu -hard projekt → projekty investičního charakteru, zaměřené na získání hmotného i nehmotného majetku (zahrnují náklady na pořízení majetku, i na jeho udržitelnost = tzv. provozní náklady) = snadněji měřitelné výsledky - jednotlivé výsledky i cíl lze měřit snadněji a rychleji • př. rekonstrukce divadelního sálu v budově kulturního střediska -soft projekt → projekty neinvestiční povahy, při kterých nedochází k pořizování, budování nebo rekonstrukcím majetku (mají pouze pořizovací náklady) = hůře měřitelné • př. projekty vzdělávacího nebo sociálního charakteru • •4) projekty s jednoduchým x vícezdrojovým financováním -s jednoduchým financováním → kryty z jednoho zdroje • př. projekt hradí jen zákazník (necháte si vypracovat webovou prezentaci) -s vícezdrojovým financováním → kryty ze dvou a více zdrojů • př. festival je hrazen z dotací, grantů. sponzorských darů, vstupného • Klasifikace (členění) projektů 5)hledisko různé geografické působnosti • •podle počtu lokalit, ve kterých projekty působí -projekty určené pro jednu lokalitu → instituci, podnik, univerzitu, síť • př. na univerzitě – interní grantový systém/projekt (jen pro akademiky, studenty) -projekty určené pro více lokalit → vymezen i min, či max. počet partnerů z různých lokalit • př. projekty bilaterální (pro dvě strany – národní i mezinárodní partneři), projekty vícečetné… • •podle zadavatele a jeho dosahu -lokální, regionální → realizované v určitém místě, regionu, většinou se k němu vztahují, organizátory organizace či jednotlivci působící v daném místě -národní projekty → zadavatelem jsou národní instituce (ministerstva, velké podniky či nadace) -mezinárodní projekty → zadavatelem jsou nadnárodní sítě, do nichž přispívají jednotlivé země (státy) na základě mezinárodních dohod • př. Visegrádské fondy, fondy Evropské Unie (ESF) zaměřené na vymezené cíle • • Klasifikace (členění) projektů • •6) projekty dle různého obsahu, účelu a cíle •rozvojové → tvorba programů, jejich ověřování, doporučení pro praxi a praxi ovlivňující •výzkumné → účel = výzkum na různé úrovni (hlavně VŠ a výzkumné organizace, stáže) •vzdělávací → inovace vzdělávacích programů a předmětů, podporují vzdělávací akce • př. projekty sítě v Erasmu PLUS… •projekty dalšího charakteru → vše ostatní v rámci podpory, např: •projekty různého významu •neziskový projekt → dopředu plánované výdaje vyšší než příjmy •komerční projekt → plánuje zisk