Klíčové pojmy dramatického textu Klíčové pojmy dramatu •→ jsou definovány souvztažností mezi nejzákladnějšími kategoriemi dramatického textu: • • • • • • •SITUACE = ústřední element dramatu → ostatní prvky se k ní vztahují: • -rozvíjí se (uskutečňuje se) v ČASE a PROSTORU -po sobě následující dramatické SITUACE tvoří DĚJ → zřetězené SITUACE vytvářejí PŘÍBĚH -skrze jednání v určité SITUACI → se vyjevuje POSTAVA -jednání má většinou podobu DIALOGU → je založen na JAZYCE -z JAZYKA se rodí DIALOG, skrze něj probíhá sebeurčení mluvčího – POSTAVY → tato postava dialogem reflektuje SITUACI • •SITUACE zároveň může vyvolat DRAMATICKÝ KONFLIKT • SITUACE = PROSTOR + ČAS + POSTAVA + JAZYK + DIALOG – KONFLIKT Situace •pro literární vědu = základní jednotka dramatu = replika • X •z divadelního hlediska = klíčová nejnižší a základní stavební jednotka dramatu = situace • •SITUACE → souhrn dramatických relací, trvajících jistý časový úsek, ne delší než výstup -vyplývají z mezilidských vztahů, či ze vztahů člověka k přírodě -v divadle = předvádění komunikace a vzájemného jednání mezi lidmi, situace mezilidských vztahů • •důležité rysy situace: -neopakovatelnost + jedinečnost + prostorová a časová určitost -nejpodstatnější rys situace určují → vztahy dramatických postav a její psychologický rozměr •abychom pochopili jednotlivé situace v dramatu → musíme vniknout do psychického stavu postav + zachytit náladu, touhy, motivy a motivace chování = potenciálně dramatické momenty • •při určování situace se ptáme: -jakou situaci utváří dramatický text? -v jaké situaci se nacházejí postavy v danou chvíli? -jak tato situace může konkrétně vypadat v jevištní realizaci? • • Situace v rámci interpretace/analýzy dramatu •Uchopení dramatické situace = musíme ji v první fázi konkretizovat = logicky vymezit: •např. výstup z Maryši: Lízal a Vávra vycházejí ze sklípku v družném rozhovoru, smlouvají o Maryšino věno -situaci lze ale konkretizovat mnoha způsoby jako: •nemilosrdné kupecké smlouvání dvou namyšlených sedláků •rozhovor dvou přátel, kteří se spíše provokují a zkoušejí jeden druhého •ve sklípku se mohli opít a jsou v povznesené náladě -každá teze → představuje jinou konkretizaci dramatické situace naznačené v textu -s rozdílnými situacemi se posouvá výklad postav a celé hry • •stanovení dramatické situace = věcc interpretace dramatu → „Vždy jde o to kdo, kde, s kým a proč." • •situace diferencujeme podle jejich závažnosti a důležitosti: -jaký mají vztah k hlavnímu tématu? -v jaké míře motivují pohyb dramatického děje? •klíčové (hlavní) → podstatné pro rozvíjení dramatického příběhu (postavy činí zásadní rozhodnutí, mění názory, podstatným způsobem jednají) •vedlejší → úzce souvisejí s klíčovými (mají připravit pozadí, širší kontext, představit postavy, které vstoupí do konfliktu ve scénách klíčových) •epizodní → okrajové (jen dokreslují atmosféru, rysy postav, odlehčují děj kontrastní náladou atp.) • Dramatická situace •DRAMATICKÁ SITUACE není situace v běžném slova smyslu - -situace, kterou se postava snaží změnit -dramatické napětí poutá pozornost → vzniká v okamžiku, kdy se postava rozhoduje, co v situaci udělá (čtenář/divák může rozhodovat s ním) -jednání v dramatu → jak fyzické, tak slovní (obě formy mohou být navýsost dramatické) -výměr dramatičnosti → minimální dramatické napětí vzniká, když se postava rozhoduje, co v dané situaci počít - • •Shrnutí: • Situace je základní jednotkou dramatu. V dramatu rozlišujeme situace dramatické od situací nedramatických; oba typy situací mají svou funkci v celkové stavbě dramatu. Podle míry závažnosti pro rozvíjení děje rozlišujeme situace hlavní, vedlejší a epizodní. Jednání v dramatu je jak fyzické, tak slovní – obě dvě formy mohou být navýsost dramatické. •