6) ČAS V DRAMATU (A NA DIVADLE) ČAS = jeden ze základních prvků dramatického textu (i scénického provedení divadelního díla) - informace o času v dramatu zachyceny: * nepřímo → v hlavním textu (v dialozích) * přímo → ve vedlejším textu (poznámkách) základní rysy času v divadle a dramatu: - časová tranzitornost (pomíjejícnost) = rozvíjení v jednosměrném a nevratném časovém kontinuu (čas je teď a tady → sled přítomných, teď a tady probíhajících situací) - přítomnost = zpřítomněná minulost → tím se drama liší od lyriky a epiky * lyrika – dominantní je prožitek okamžiku (uplývající čas pro tento žánr de facto neexistuje) * epika – dominuje čas minulý (vyprávění prostřednictvím vypravěče + její časový rozměr je v principu neomezený a může obsáhnout libovolné časové rozpětí + popis a detailnost) * drama – komplikovanější: zpřítomňuje předváděním minulé příběhy příběh vyprávěný dramatem je umístěn v minulosti (spřízněnost dramatu s epikou) X ale předváděn přímo (jako sled přítomných, teď a tady probíhajících situací) čas dramatu → limitován: drama je určeno pro scénické provedení, a tak nemůže obsáhnout velké časové rozpětí - dramatik → musí příběh koncentrovat, vyzdvihnout významné události X epika ne - drama → zhuštění a výběr situací a reflexe minulého děje (umožňuje zpřítomněním minulého děje) pro drama → je zásadní rozdíl mezi fabulí a syžetem → doplňující se protiklady, dva aspekty příběhu - Tomaševskij, 1965: „Fabule je to, co se skutečně stalo, a syžet způsob, jakým s tím byl čtenář seznámen." - fabule = výčet, souhrn událostí (případně situací, motivů) seřazených podle chronologické následnosti → v podstatě děj, který si sestavujeme - syžet = způsob zprostředkování těchto událostí → jak je nám zjevována fabule př. Král Oidipus → fabule = celý život Oidipa X syžet = koncentrován do několika hodin → jeden život zpřítomněn v jednom dni v dramatu se projevuje → souvztažnost tří časových rovin - abychom zachytili komplexnost časové struktury dramatu, je nutno kromě roviny syžetu a fabule vzít na vědomí i další časovou rovinu → rovinu vnímání - pokud drama čteme = čas čtení - sledujeme-li hru v inscenaci = délka inscenace → drama nutno charakterizovat popisem souvztažnosti všech tří časových rovin 1) čas jevištní (vnější, realizační, čas vnímání) - čas události spojený s průběhem představení = čas diváka, který danému představení přihlíží - to, co se děje mezi začátkem a koncem představení → vždy přítomný - různý → měřitelný začátkem a koncem představení (aktovka pro děti x Shakespearovo drama) - psychologicky → subjektivní vnímání času (nuda x nadšení) - v principu vždy čas jevištní koncentrovaný, zahuštěný → má znakový charakter 2) mimojevištní čas (dramatický, čas zobrazený dějem, vnitřní) - čas fikce, o níž představení vypráví (fabule) → čas v dramatu zobrazený vztah mezi časem jevištním a mimojevištním - způsob, jakým zápletka organizuje materiál fabule a jakou časovou montáž jednotlivých prvků nabízí čas fikce (vyprávění) → vzniká temporytmus a) dramatický čas > jevištní čas - dramatický příběh – často rozprostřený do několika dnů nebo měsíců → se v divadle odehraje za několik hodin → reálný čas (dramatický) je většinou delší než čas jevištní např. děj tragédie Romeo a Julie (Shakespeare) probíhá čtyři dny X na jevišti proběhnou za dvě až tři hodiny - klasicistní estetika (Boilleau) → dramatický čas nesmí překročit 24 hodin - jevištní čas → vždy koncentrovaný, zahuštěný = má znakový charakter - koncentrace času → dosahuje se dvěma postupy: * vynecháváním nedůležitých a okrajových situací, nebo jejich zpřítomňováním skrze vyprávění * koncentrace času uvnitř scény: jeden z důvodů, proč máme jako diváci dojem, že drama má velký spád b) dramatický čas = (je stejně dlouhý jako) jevištní čas - jednota času → drama proběhne během několika málo hodin či nepřesáhne „jeden oběh slunce“ (Aristoteles) + i v případě, kdy je čas delší, ale scény na sebe úzce navazují - pokud je v dramatu jeden ústřední konflikt → přirozené, aby se děj netříštil do epizod a do velké časové šíře - antické divadlo → zachovávání jednoty času není normou, ale nepsaným pravidlem (dojem jednoty vzniká tím, že děj je jednoduchý a koncentrovaný a zároveň text téměř neobsahuje implicitní údaje o čase) - klasicismus → nejdokonalejší příklady → klasicistní doktrína (respektování domnělých aristotelských pravidel bylo prohlášeno za zákon) - př. Racine: Faidra nebo Britannicus – jeden příběh bez jakéhokoliv přerušení + - naturalistické divadlo a drama (1:1) → snaha imitovat realitu (na jevišti mohl divák vidět skutečné hodiny odtikávající čas stejným tempem jako jeho vlastní hodinky) → však pouze výjimka c) dramatický čas < jevištní čas - velmi vzácné → poetické divadlo (Robert Wilson) - inspirované možnostmi filmu → nedochází ke zpomalení jevištního času diváckého vnímání x ale k zaostření na určitý okamžik - zvýraznění průběhu určité akce jejím stylizovaným zpomalením čas v rámci fabulační výstavby práce s časem v rámci fabule může mít různé uspořádání: - kontinuální/lineární → události řazeny v časové posloupnosti tak, jak jdou za sebou - diskontinuální → události časově řazeny bez ohledu na plynutí přirozeného času, řada odboček a trhlin - simultánní → dvě paralelní časové roviny - řetězová kompozice → řetězec víceméně volných událostí - kompozice rámcová → události jsou časově zarámovány rámcem přítomnosti a vrací se do minulosti - kompozice cyklická → události se vrací do jednoho bodu – většinou přítomnosti - drama 20. století → pod tlakem filmu → dochází k rozrůznění možností časové organizace → všechny možnosti, které filmu poskytuje filmový střih, si divadlo a drama také osvojily * retrospektiva → rozrušuje kontinuitu syžetového času odskokem do minulosti a událost z prehistorie je předváděna, zpřítomňována dialogem a hereckou akcí → traktována objektivně jako jiné situace hry → údajně poprvé použil Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího (1949) → časová jednota je rozrušena několika scénami, které předvádějí různé výjevy z minulosti hlavního hrdiny Lomana (obrazy vzpomínek mají výrazně objektivní charakter → pozorujeme minulost, nikoliv se o ní jen zprostředkovaně dozvídáme) * děj vedený paralelně → Brecht: Kavkazský křídový kruh → děj je veden i paralelně, vypráví se tu dva příběhy (jeden se týká dívky Gruši, druhý samozvaného soudce Azdaka) → obě linie začínají v situaci lidového povstání, příběhy jsou zcela nezávislé, spojí se teprve v závěru hry (line na úrovni fabule probíhají souběžně, ale předloženy jsou po sobě) * vyprávění pozpátku → můžeme se setkat s doslovným zpětným pohybem (využívá konvenci pozpátku puštěného filmu) nebo vyprávění samotného příběhu v opačném chronologickém sledu manipulace s časem s časem lze také různým způsobem pracovat → manipulovat s ním, aby tvůrci dosáhli určitého účinku: - koncentrace / expanze koncentrace času → se dosahuje dvěma postupy: 1) vynecháváním všech nedůležitých a okrajových situací, případně jejich zpřítomňováním skrze vyprávění 2) koncentrace času přímo uvnitř scény: jeden z důvodů, proč máme jako diváci onen laický dojem, že drama má velký spád a „řítí se“ kupředu - zrychlení / zpomalení (temporytmus) zpomalení času → díky zaostření na určitý okamžik, zvýraznění průběhu určité akce jejím stylizovaným zpomalením - zastavení / rozběhnutí - návrat zpět / promítnutí vpřed Pro rozšíření znalostí si nastudujte následující text (naleznete ho v příloze): JUNGMANNOVÁ, Lenka: Čas v dramatu: In: Miroslav Červenka a kol. Na cestě ke smyslu: Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2005, s. 245–256