Hodnocení, zkoušení a známkování Hodnocení, zkoušení a známkování uHodnocení – přisouzení určité hodnoty určitému výkonu, CH, vzhledem k danému kritériu (norma formální, skupinově vztahové, individuálně vztahová) uHodnocení x známkování uFunkce hodnocení – zpětná vazba, podnět pro další rozvoj, ne trest; prostředek k dosažení cíle; •Informativní •Regulativní •Výchovná •Sociální •Prognostická •Motivační •Diagnostická uDruhy školního hodnocení (formativní x sumativní) Zkoušení uZkoušení – prostředek verifikace, význam výchovný, motivační uForma: ústní, písemné, praktické uzkouška = zátěžová situace, stres uPsychologie zkoušky – pravidla: •Příprava (procvičení), oznámení, •jasné požadavky, kritéria, •rozložené opakování a zkoušení, •příjemná atmosféra, eliminovat trému, napětí, •individuální přístup, •včasná zpětná vazba. u Formy školního hodnocení uHodnocení známkou x slovní hodnocení uZnámkování: •Přeceňování jejího významu •Funkce známky: uAdministrativní uŘídící uInformační uMotivační uSebehodnocení uDiagnostická uVýchovná uPozitiva a úskalí školního známkování uCo lze zjistit ze školního prospěchu? uSlovní hodnocení uKombinované hodnocení u Školní úspěšnost uZvládnutí požadavků kladených školou na jedince; pozitivní hodnocení žákova prospěchu; je výsledkem součinnosti žáka a učitele uObjektivní a subjektivní úspěšnost (společensky dané cíle x osobní cíle) uAbsolutní a relativní neúspěšnost (podvýkonnost) uPříčiny školní neúspěšnosti •Určitý typ znevýhodnění (sociální, zdravotní, smyslové postižení) •Rodinné prostředí (etnické rozdíly, výchovný styl, nepodnětnost) •Škola (materiální podmínky, edukační postupy, spolužáci) •Osobnost žáka (motivace, návyky, styl učení aj.) Děkuji za pozornost