Interakce učitel - žák Interakce učitel - žák u •významný faktor VVP •různé kvality, podoby • uCharakter vztahu ovlivňuje: •Osobnost učitele (např. pojetí role, očekávání, připravenost, vlastnosti, pohlaví, věk, diagnostické schopnosti aj.) •Osobnost žáka •Pedagogická situace (terén, praxe x přednáška, zkouška) • uPříčiny nesprávného vztahu •nervozita, chyby v organizaci •špatná diagnostika, nespravedlivé hodnocení, nepřiměřené požadavky, nedůslednost… •neschopnost/absence sebereflexe u Učitel a jeho kompetence uVymezení pojmu učitel uTypologie osobnosti učitele uUčitelské kompetence •Vymezení pojmu •Oblasti učitelských kompetencí: uProjektivní uRealizační uDiagnostické uTřídně manažerské uDobrý učitel u Sebereflexe v učitelské profesi uSebereflexe u= uvědomování si obsahů vědomí, charakteristik osobnosti a výsledků jednání v konfrontaci s ideálním „Já“ a morálními normami u= vědomé sebepoznávání umá dualitní charakter (objekt i subjekt) u uProfesionální sebereflexe učitele uZamýšlení učitele nad jednotlivými stránkami jeho pedagogické činnosti, uje navozována sebereflektivními otázkami: upopisné, hodnotící, kauzální, rozhodovací Sebereflektivní dovednosti upercipovat, popisovat, hodnotit uklást otázky unalézat odpovědi usrovnávat aktuální a ideální Já uodhalovat pravé příčiny jevů uvyvozovat závěry pro své zdokonalování u uPodmíněno: uochotou zabývat se sám sebou uochotou ke korekci postojů, chování uosvojením seberefl. technik upovahou vlastního Já uúrovní ideálního a požadovaného Já uspecifikou osobnostních vlastností umnožstvím a charakterem podnětů k reflexi umnožstvím a charakterem zpětnovazebních informací (významná role vzájemné mezilidské komunikace) Příklady sebereflektivních technik uSoučasné sebepozorování uSebereflektivní deníky uZprostředkované sebepoznání (kolegové, video) uDějiny osobních úspěchů uOsobní erb uAutoevaluační dotazníky uStudentské evaluační dotazníky