Sociální a pedagogická psychologie Doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. Témata nPředmět a metody pedagogické a sociální psychologie. nProces socializace, mechanismy socializace. nSociální poznávání a hodnocení (sociální percepce, chyby, postoje) nŠkolní třída jako sociální skupina. Struktura a dynamika soc. skupiny. nDiagnostika sociálních vztahů ve třídě. nProces učení: podstata, druhy, zákony učení. nFaktory ovlivňující efektivitu procesu učení. nSebepojetí a sebevědomí žáka. nMotivace k učení. Faktory, ovlivňující učební motivaci. nInterakce učitel – žák, sebereflexe učitele v pedagogické práci. nHodnocení ve škole, úskalí spojená s hodnocením. Školní úspěšnost. nStres a jeho zvládání, copingové strategie. Psychická zátěž pedagogického pracovníka. Syndrom vyhoření. n n Literatura nČáp, J. – Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80- 7178-463-X. nHEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5. nKoukola, B., Urbanovská, E. Sociální psychologie. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017. nMareš,J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013, 702s. ISBN 978-80-262-0174-8. nUrbanovská, E. Pedagogická a školní psychologie. Studijní opora. Opava: 2018. nUrbanovská, E. Sociální psychologie a psychologie zdraví. (Studijní opora) Opava, 2019. nUrbanovská, E. Psychologie zdraví I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 66 s. ISBN 978-80-244-3366-0. nUrbanovská, E. Škola, stres a adolescenti. Olomouc: VUP, 2010. nVacek, P. Pedagogická psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-684-1. nVÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8. n Předmět pedagogické a sociální psychologie Co je a čím se zabývá pedagogická psychologie nAplikovaná, hraniční, speciální psychologická disciplína nStudium změn psychiky jedince v procesu řízeného učení nZkoumání podmínek procesu učení s cílem jejich optimalizace nNalezení zákonitostí procesu učení n nVýznam studia pedagogické psychologie: nPorozumění zákonitostem procesu učení, pedagogickým situacím nPřispívá k efektivitě projektování a řízení edukace, ped. úspěšnosti Co je a čím se zabývá sociální psychologie nVěda o sociální interakci a interpersonálních (sociálních) vlivech. nZaměřuje se zejména na psychickou stránku této interakce. nZkoumá, jak se člověk v sociálních situacích utváří a jak v nich působí na své sociální prostředí. nTři dimenze: nIntrapersonální -změny a důsledky spol. života uvnitř osobnosti nInterpersonální – mezilidské vztahy (kontakt, jevy ve skupině) nSpolečenská – (neosobní) – produkty společenského života (tradice, normy, mechanismy společenské kontroly…) nVýznam: nUmožňuje porozumět podstatě sociálních jevů, vlivu na psychiku nEfektivní působení učitele na rozvoj osobnosti žáků a sociálních vztahů Metody, metodologie, diagnostika n nMetody = způsoby, principy a prostředky, kterými se dospívá k vědeckým poznatkům. nMetodologie – věda o metodách n nPsychologické metody: nVědecké (výzkumné) - metody zjišťování a zpracování dat nDiagnostické (popis a diagnostika osobnosti) nTerapeutické (léčba) nNezbytnost komplexního přístupu ke zkoumání osobnosti Pozorování n nsystematické sledování určitého objektu či jevu se záměrem získat co nejvíce informací ndo průběhu nezasahujeme (spontánní chování) nsamostatná metoda x součást jiných metod n dílčí x komplexní nextrospekce x introspekce nkrátkodobé x dlouhodobé nzjevné x skryté x zúčastněné núskalí a pozitiva nzpůsob záznamu Experiment n nsledování zkoumaného, zpravidla izolovaného jevu uměle navozených a přísně kontrolovaných podmínkách - vždy jde o zásah do pozorovaného jevu nZjišťuje se vztah mezi nezávisle a závisle proměnnou nIntervenující proměnné nLaboratorní x přirozený experiment nexperiment ex post facto Explorační metody (osobní výpověď dotazovaných) nRozhovor nPřirozený, osobní kontakt nStandardizovaný x nestandardizovaný x volný nIndividuální x skupinový nDiagnostický x poradenský nFáze: nPřípravná (promyslet, naplánovat, formulovat otázky) nÚvodní (navození atmosféry důvěry nVzestupná nKulminační nZávěrečná nKladení otázek, způsob záznamu n Dotazník npísemná forma rozhovoru nefektivnější a objektivnější nneumožní sledovat neverbální projevy, vysvětlit nejasnosti nOtázky – jednoznačné, srozumitelné ndichotomické x otevřené x uzavřené (s možností volby) x výčtové nposuzovací škály - Příklad: n Podle mého názoru jsem: velmi ustrašený 1 2 3 4 5 6 7 naprosto nebojácný nDotazník anamnestický x zájmový x osobnostní n Psychologické testy nobjektivní standardizované metody, sloužící k měření úrovně stavu či obsahu psychických funkcí a vlastností osobnosti nStandardní postup, výsledek se hodnotí vzhledem k normám stanoveným na základě rozsáhlého měření nTesty výkonové (testy IQ, kognitivní schopnosti) a nTesty projekční (Rorschachův test inkoustových skvrn, Test nedokončených vět,Tématicko apercepční test… Ukázka z Rorschachova testu Rorschach 1.jpg Ukázka z Rorschachova testu Rorschach 2.jpg Ukázka z Rorschachova testu Rorschach x.jpg Ukázka z Rorschachova testu Roschach y.jpg Sociometrické metody nZjišťování vztahů ve skupině nLépe vnímat strukturu skupiny nVolit adekvátní způsoby práce se skupinou nSledovat vývoj skupiny, koheze, vztahů nSociometrický dotazník nSociometrické matice nSociogramy n Sociometrický dotazník - principy konstrukce nVymezit hranice skupiny nNeomezený počet voleb nFormulace otázky vzhledem k promyšlenému zvolenému kritériu nOdpovědi na lístečky podepsané svým jménem nZaručit anonymitu – výsledky jen vedoucí výzkumu, grafická prezentace bez uvedení jmen nPříklady otázek: nKterého člena skupiny bys pozval na oslavu narozenin? nKoho by přizval do pracovního týmu pro přípravu a realizaci výzkumného projektu? nKdybyste na výletě spali ve stanech, koho z této skupiny bys vzal do svého stanu? Sociometrická matice I A E J M P V Z Alice + + Edita + Jan + + + Mirka + + + Pavel + Vojta + + + Zita + Sociogram kruhový hierarchický Sociogram kruhový.jpg Sociometrická matice II A B C D E I K L O V Anna + + + - Bára + + - Cilka + + - Dita + Ema + - Iva Kája + Láďa + Olin + + + - Vít - - Sociogram k matici II n C K A B D O V E L I Skupinové/sociometrické pozice nSociometrická hvězda nPozitivně expandující nNegativně expandující nOdmítaný (vytlačovaný) nOpomíjený nIzolovaný nDyáda nTriáda n n Děkuji za pozornost.