Sociální percepce Interpersonální percepce •Vnímání složitého sociálního objektu –= Vnímání vnějších znaků + interpretace chování + vytváření hodnotících soudů + vyvození osobnostních charakteristik • = popis situace + vysvětlení příčin + charakteristika • = utváření dojmu o druhé osobě •Zdroje: –informace z vlastní zkušenosti, –zprostředkované, –z kontextu, –introspekce – Vnější činitelé formování dojmu •Vliv výběru a řazení informací: –Důležité –První –Výrazné –Frekventované •Kontext situace (kde, s kým, okolnosti) •Vliv sociálního prostředí (mínění, tlak) Vnitřní faktory utváření dojmu I •=subjektivní překážky poznávání osobnosti •Aspekt atributivní –Subjektivní usuzování o příčinách chování, také na základě toho vyvozujeme závěry o jejich vlastnostech –Základní atribuční chyba (situační x dispoziční příčiny chování vlastního a jiných osob) –Egocentrický sklon – sebeprosazující (připisuji si větší podíl na úspěchu) sebeochraňující (odmítám odpovědnost za neúspěch) •Aspekt očekávání (expektace) –Sebenaplňující předpověď (Rosenthalův efekt) •Aspekt afektivní (emocionální) • • Vnitřní faktory utváření dojmu II •Osobnostní charakteristiky –Sociální senzitivita (vnímavost k podnětům sociální povahy, schopnost registrovat a adekvátně vyhodnotit sociální podmínky života) –Neurotické, psychotické tendence x vyrovnanost –Sklon k unáhleným závěrům –Vztahovačnost –Diagnostické schopnosti –Dostatek informací –Minulá zkušenost •Fyzický a psychický stav •Motivace • Percepční efekty (chyby) •Haló efekt (redukce na hodnocení jednoho aspektu) •Implicitní teorie osobnosti (vztah mezi os. vlastnostmi) •Efekt generalizace •Logická chyba (neověřené, ale zní to logicky) •Efekt autoprojekce (sebe promítán do jiných) •Efekt intencionality (záměrnosti) •Efekt sociální pozice (vliv sociálního postavení) •Stereotypizace (auto- a heterostereotypy) •Chyba centrální tendence (široké pásmo průměru) •Shovívavosti (+ osobní vztah) •Pygmalion efekt x Golem efekt •Efekt podobnosti a kontrastu •Předsudky (nezdůvodněné pevné postoje) • • • Děkuji za pozornost