Školní třída jako sociální skupina Skupinové jevy, konformita Sociální skupina vymezení, znaky •interakce mezi lidmi trvá delší dobu • •členové vnímají skupinu jako skupinu a sebe jako její členy, • •vlastní normy, systém hodnot a systém sankcí • •vědomí společného cíle či vlastního účelu, • •motivace setrvávat ve skupině, skupina uspokojuje jejich potřeby • •Skupinová struktura a dynamika, koheze skupiny Klasifikace skupin •Malé x střední x velké •Primární x sekundární •Formální x neformální •Členské x vztažné •Podle účelu vzniku (sousedské, zájmové, sportovní, pracovní, studijní….) •Podle hodnotové orientace (pozitivní x negativní) Sociální pozice •Vymezení –postavení ve vztahu k ostatním členům skupiny •Pozice hlediska míry osobní moci: –vůdce či vedoucí (dominující osoby) –pomocníci (aktivní osoby) –souputníci (závislé osoby) –pasivní členové –okrajoví, periferní členové •Pozice z hlediska popularity u ostatních členů skupiny: –populární osoby (přitažlivé pro většinu členů) –oblíbené osoby (přitažlivé pro mnohé členy) –akceptované osoby (preferuje je část skupiny) –trpěné osoby ( preferovány jen někým) –mimostojící osoby (nepreferuje je nikdo ze skupiny) •Pozice není neměnná Sociální role •Vymezení –Standard chování, které ostatní od jedince očekávají v souvislosti s jeho pozicí –Skládá se z vnitřních a vnějších znaků (oblečení, gesta, názory, pohnutky…) –Podléhá sociální kontrole a sankcím •Přijímání sociální role –divergentní a konvergentní přístup, –vyrovnání se s rolí (účelové, vnitřní distanc či odpor) •Konflikt sociálních rolí –Odlišnost/neslučitelnost požadavků dvou rolí (kamarád-žák; rodič – zaměstnanec – student) Vliv skupiny na jedince •Odlišný od působení jedince •Mechanismy sociálního tlaku •strach z případných sankci •loajalita ke skupině •přesvědčení o správnosti postoje. •Konformita (faktická, vnitřní x účelová, vnější) •Skupinový vliv v oblasti výkonu –Sociální facilitace a inhibice (zvýšení x snížení výkonu) –Sociální lenivost, přenesení zodpovědnosti •Skupinový vliv v oblasti rozhodování –Skupinová polarizace (posun názorů skupiny směrem k extrému) –Skupinářské myšlení (kohezivní skupina přijímá špatné, neracionální rozhodnutí) – • Konformita •Změny chování, názorů vlivem sociálního tlaku požadavek chování v souladu s normami (vnitřní konflikt) •Projev – chování, verbální i pasivní mlčení (nepodpořit něco v souladu se skupinou) •Nonkonformita – pasivní (nezávislost) x aktivní (oponent) •Vnější (vnitřní odpor) x vnitřní (akceptace) •Specifické druhy: vyhovění a poslušnost •Studie konformity –Muzafer Sherif (1936) – autokinetický efekt –Solomon Asch (1951) – experiment s úsečkami – 37% osob podlehlo sociálnímu tlaku, i když bylo řešení evidentně mylné; podlehnutí tlaku prožívali velmi negativně; tlak ke konformitě se zeslabuje, pokud je skupina nejednotná • – Proč jsou lidé konformní? 1.Potřeba mít pravdu = informační sociální vliv (jsem nejistý – chovám se jako ostatní 2.Potřeba být oblíben = normativní sociální vliv (kdo nevybočuje je oblíben) •Kdo a kdy je více konformní? –Citlivé období adolescence (slangové výrazy, oblečení, obuv, hudba… –tlak ke konformitě s rizikovým chováním – •Je konformita žádoucí? Děkuji za pozornost