Syndrom vyhoření a jeho prevence Burnout (syndrom vyhoření) § „… je konečným stadiem procesu, při němž lidé, kteří se hluboce emocionálně něčím zabývají, ztrácejí své původní nadšení (svůj enthusiasmus) a svou motivaci (své vlastní hnací síly).“ (Freudenberger, 1974) § §„ … je stav fyzického, emocionálního a mentálního vyčerpání, nejčastěji způsobený velkým očekáváním a chronickými situačními stresy.“ (Pines, Aronson, 1980) § §„ ztráta profesionálního zájmu nebo osobního zaujetí spojená nejčastěji se ztrátou činorodosti, pocity zklamání a hořkosti.“ (Hartl, 2004) § § § Příznaky vyhoření §Emocionální vyčerpání: § pocity sklíčenosti, nedůvěry, bezmoci, viny, zoufalství, beznaděje, nedocenění, sebelítost, netrpělivost, podrážděnost a náladovost, ztráta chuti k životu, síly a motivace §Kognitivní vyčerpání: § nedostatek energie ke zvládání stresových situací, § snížení pracovního výkonu, oslabení kognitivních funkcí, snížení sebedůvěry, ztráta zájmu o profesní témata, ztráta smyslu §Celková fyzická únava a psychosomatické potíže. §Depersonalizace, dehumanizace: § zahořklost a odstup od sebe sama i od druhých lidí § cynismus, bez náležité úcty a respektu k osobnosti druhých Fáze syndromu vyhoření § §Zvýšená angažovanost, nadšení: § práce navíc, „nepostradatelnost“, potlačení vlastních potřeb i neúspěchů §Stagnace: § první zklamání, potřeba komfortu, volného času i přátel, redukce života pouze na práci, profesionální požadavky začínají obtěžovat §Frustrace: § přecitlivělost na neúspěch, pocit bezmocnosti, nekompetentnosti, nedostatku uznání, přesycenosti, psychosomatické příznaky §Apatie: § nepřátelský vztah k žákům, deziluze, zoufalství, rezignace a lhostejnost §Vyhoření: § úplné psychofyzické vyčerpání organismu, je nutná intervence zvenčí (Hennig, Keller, 1996) Diagnostika §Pozorování, rozhovor §Dotazníky: §Orientační dotazník (Hawkins et al., 1990) §Dotazník BM (Burnout Measure) (Pines, Aronson, 1980) §MBI metoda (Maslach Burnout Inventory) (Maslach, Jackson, 1981). §Hennig - Kellerův screeningový Dotazník vyhoření (Hennig, Keller, 1996) Příčiny syndromu vyhoření §Chronický pracovní stres - nerovnováha mezi požadavky na jedince kladenými a zdroji, které má k dispozici §Nereálné cíle a očekávání § (naplnění smyslu, společenského uznání, vděčnosti versus deziluze, pocit marnosti) §Rizikové faktory: §Ve vnějším prostředí (chronický stres, pracovní nároky, sociální vztahy, mobbing, absence kreativity, kompetencí, perspektivy, nedocenění, marnost práce) §V osobnosti jedince (nereálné cíle, ztráta smyslu, vulnerabilita, osobnost A, externí kontrola, senzitivita, úzkostnost, negativní afektivita, přílišná empatie, nízká asertivita) § Prevence §Ubrat na straně stresorů či přidat na straně salutorů? § §Na úrovni organizace (podpora vedení, pracovní podmínky, organizace dne, ocenění, kompetence) § §V sociální rovině (redukce konfliktů, zdroje sociální opory, supervize) § Prevence v osobnostní rovině §profesionální připravenost §myšlenkové vzorce, postoje, §sebeúcta, §asertivita, §životní styl, time management, coping, §relaxace § §