PROCES UČENÍ SEBEPOJETÍ, SEBEVĚDOMÍ VYMEZENÍ POJMU UČENÍ n„proces, v jehož průběhu a důsledku člověk mění: nsvůj soubor poznatků, nmění své formy chování a způsoby činnosti, nvlastnosti své osobnosti a nobraz sebe sama, nsvé vztahy k lidem kolem sebe a ke společnosti, ve které žije…“ (Kulič, 1992, s. 32). Proces učení nŠirší pojetí nZákladní schopnost všech živých organismů nZískávání individuální zkušenosti; odpověď organismu na změnu podmínek; nNavození změny v kognitivní struktuře, nové formy chování nCeloživotní, aktivní a tvořivý proces; nRozvoj schopnosti učit se nUžší pojetí nŘízené učení; cílevědomé a záměrné získávání V,D,N…. nZískávání a utváření obsahů, potřebných k pochopení a interpretaci světa a vytváření způsobů a forem chování nCíl, motivace, zpětná vazba nUčení bezděčné x záměrné Konstruktivistické pojetí učení §Aktivní konstrukce poznání učícím se subjektem § §Skládání informací do smysluplných kognitivních struktur § §Prekoncepty a práce s nimi. § §Interpretace nové skutečnosti (informací) na základě předchozí zkušenosti. § §Učení bez aktivního objevování a ukotvení ve stávající kognitivní struktuře je neefektivní Základní druhy učení nUčení podmiňováním – PR, vyhasíná nKlasické (I. P. Pavlov) nInstrumentální nZástupné (observační) nSenzomotorické učení nSenzomotorické dovednosti nDlouhodobější proces, změny v percepci a motorice nTrvalé nVerbální učení – slova, paměť nPojmové učení – pojmy, myšlení; příklady nUčení řešením problému – algoritmus, tvořivé myšlení nSociální učení – nápodoba, identifikace, soc. zpevňování n Obecné zákony učení nZákon opakování nZákon zpětné vazby nZákon motivace nZákon transferu n Podmínky (činitelé) procesu učení nVnější nUčitel a jeho přístup nUčební látka nMikroklima nUspořádanost prostředí nSociální prostředí nEkonomické a materiální podmínky nVnitřní nVrozené předpoklady nFunkční stav CNS nMotivace nVlastnosti osobnosti nStyl učení nPředchozí zkušenosti n n n Vliv předchozích zkušeností nZákon transferu nPozitivní transfer – urychluje, usnadňuje učení nExistence společných prvků, metod, nGeneralizace principů nNegativní transfer (interference)- znesnadňuje, brzdí proces učení nRetroaktivní útlum nProaktivní útlum nNulový, specifický, nespecifický transfer nPodpora vzniku pozitivního transferu nFixace učiva, aktivita, rozmanitost opakování nPostižení logických souvislostí, podobností, rozdílů Sebesystém a učení nCo to je? nJak se utváří? n„Jáství“ a proces učení n„Jáství“ a školní (životní) úspěšnost DIMENZE SEBESYSTÉMU nSEBEPOJETÍ nSEBEOBRAZ Kognitivní složka nSEBEHODNOCENÍ sebevědomí n nSEBEHODNOTÍCÍ Emotivní složka nEMOCE sebevědomí n nZAMĚŘENOST Konativní složka sebebevědomí SEBEVĚDOMÍ n= postojová složka sebesystému, nurčeno mírou sebedůvěry a aspirací n nÚrovně sebevědomí npřiměřené (přiměřená sebedůvěra, reálné cíle) nzvýšené (vysoká sebedůvěra, náročné úkoly) nsnížené (nízká sebedůvěra, nízké cíle) n nMožnosti rozvoje sníženého sebevědomí vysokoškolských studentů (?) n n Učení orientované na úspěch nanalýza příčin neúspěchu nhodnotit individuální pokrok npostupovat a hodnotit po malých krocích nsystém pozitivního hodnocení njasná kritéria pro hodnocení výkonu nkonstruktivní kritika npomáhat lepšímu, objektivnějšímu sebepoznání jedince (najít oblasti možné seberealizace) Rozvoj sebehodnocení nProstředky: nsebehodnotící formuláře, dotazníky, nedokončené věty, sebereflektivní otázky, skupinové hodnocení, portfolio nPozitivní dopad: nzvýšení sebedůvěry, převzetí zodpovědnosti za učení, metakognice, lepší sebeuvědomění norientace na zvládání (x bezmoc) n= nevyhýbá se překážkám, samostatnost, volba činností umožňujících učení, lepší výsledky v učení, přesvědčení, že IQ lze rozvíjet Děkuji za pozornost.