Nealkoholické nápoje Voda pitná běžně dostupná ve vodovodním řádu obsahuje obvykle 200 – 400 Mg solí na 1 litr. Ke konzumaci, i když je bezpochyby nezávadná, ji však obvykle nenabízíme. Používáme ji ale k výrobě ledu, čaje i kávy a k výrobě limonád pomocí zařízení post-mix a to filtrovanou přes speciální přídavné filtry, často umístěné jako součást zařízení. Kvalita vody se v různých oblastech mění, obvykle se udává, že je středně tvrdá. I to je důvodem k ochraně přístrojů a umísťování filtrů a v případě umývání nádobí a skla k občasné údržbě přístrojů za pomoci speciálních přípravků. Tvrdá voda také způsobuje mapované sklo, proto se při mytí přidávají do myček speciální kapsle nabízející navíc i vyšší lesk sklenic. K přípravě nápojů i k vaření se z hygienického hlediska z vodovodního řádu smí užívat pouze voda studená. Do teplé vody jsou ve vodárnách přidávány látky proti usazování vodního kamene. Sodová voda Je voda obohacená o oxid uhličitý. O výhodách a nevýhodách konzumace nápojů sycených oxidem uhličitým byli zpracovány studie. Za pozitivní je považována skutečnost, že pomáhá lépe hasit žízeň a usnadňuje dýchání. Negativem je nadýmání a nepřímý vliv na celulitidu u žen. Zařízení post-mix vyrábí sodu z vodovodního řádu téměř zdarma. Pepsi cola vám dodá sodu v kiwetách, nádobách podobným soudkům. Soda v pet obalech má sice nízkou pořizovací cenu a dobrou skladnost, neudrží však dlouho potřebnou kvalitu a je vhodná spíše pro letní občerstvení. Ideálem ve vztahu k úrovni služeb a kvalitě je tedy soda lahvová s korunkovým uzávěrem. Expanze prodeje minerálních vod však sodu z trhu téměř vytlačila, na čemž se podepsala i špatná prestiž sody jako levného nápoje, zastaralý obal a cenový předsudek. Prodává se lépe pod názvy pramenitá voda sycená, jemně perlivá a perlivá atd. Spotřebitel často nerozlišuje mezi pramenitou vodou a minerální. Určitým snobismem a hitem posledních led je konzumace vody z ledovců. Pocit konzumace vody staré několik miliónů let je určen nejbohatší klientele. Minerální vody Podáváme v originálních láhvích, výjimečně rozlévanou z pet obalů, které jsou známkou nevalné úrovně. Minerální vody jsou obohaceny o soli, plynné látky a stopové prvky a mají u nás dlouholetou tradici. Jejich spotřeba díky dobrému marketingu a trendům „ zdravý styl života“ výrazně vzrostla. Obecně je známo, že minerální vody jsou léčivé, avšak jejich nadměrná konzumace může způsobit pravý opak. Nadměrně zatěžují ledviny a játra, způsobují dočasné poruchy trávení – těžkost v žaludku. V sortimentu restaurace a baru by neměli být pouze minerální vody, rozhodně ne jen jeden druh, byť by množstevní prodej byl pro provozovatele jakkoliv výhodný. Mattoni – pochází z Karlových Var. Své jméno nese po Heinrichu Kasparu Mattoni, který stál u zrodu obchodního úspěchu této minerálky kolem roku 1867. Vybudoval moderní stáčírnu, expedici a zahájil výstavbu lázeňských domů a kolonád. Minerální vodu podáváme chlazenou v originální láhvi s vypulírovanou vodovou sklenicí. Plátek citronu a led podáváme pouze po dohodě s hostem a nikoliv automaticky. K dalším velmi úspěšným minerálním vodám na našem trhu patří : Magnesia, Poděbradka, Rajec – sycená pramenitá voda, Korunní. Ze zahraničních je považována za exkluzivní minerálku francouzský Periér, jehož cena se obvykle vyrovnává ceně destilátů. Limonády Coca-cola patří bezesporu k nejznámějším nápojům světa. Vznikla v roce 1886 v Atlantě, USA jako produkt lékárníka J.S. Pembertona. Původní nápoj se skládal ze sirupu, který se měl ředit vodou a měl sloužit k odstranění zažívacích potíží. Připravoval se z vína, koky a bylin a kuléru. Důsledkem prohibice muselo z nápoje nejdřív zmizet víno, potom i koka. Byli naopak přidány kolové oříšky a tím nápoj získal svůj současný název. Marketingová strategie firmy je založena na myšlence být všude ve světě viděn. Důležitým odběratelem a tím pádem i propagátorem se stala americká armáda. Coca-cola je jednoznačně lídrem trhu a jejím největším rivalem je Pepsi – cola. Servis probíhá vždy z originálního balení vyjma post-mixu. Vzhledem ke skutečnosti, že čepované nápoje nebudí důvěru, firma umožňuje prodej touto formou jen na vysoce frekventovaných místech a zajišťuje pravidelnou kontrolu poměru sirupů i dávkování nápoje. Nápoj se podává zásadně vychlazený a doporučuje se plátek citronu, na přání led. Řetězec Mc Donald podává nápoj s ledem již automaticky. Coca-cola je součástí mnoha míšených nápojů: Cuba libre, Whisky-Cola atd. Pepsi-Cola svou ochranou známku získala v roce 1903 a je rovněž produktem lékárníka p. Bradhama ze Severní Karolíny. Báze je obdobná, chuťově se projevuje jako sladší. Uvádí se laické srovnání, že na 1 litr nápoje je použito až 28 kostek cukru. Servis je obdobný.Pouze u čepovaného nápoje je použit systém kivet. Oba nápoje jsou v posledních letech diskutovány v souvislosti se zdravou výživou. Nadměrné užívání cukrů podporuje obezitu a navíc se vytváří zubní plak ničící sklovinu. Výzkum, který proběhl v 80. letech ve Švédsku označil slazené nápoje jako největší původce zubních kazů. V portfoliu obou firem se vyskytuje řada dalších limonád z nichž mezi nejdůležitější patří u Coca-coly – Fanta ( pomerančová, tropic) Sprite ( lemon) Tonic Kinleys Pepsi cola – nabízí nápoje rodiny Scweppes , které tvoří protipól portfoliu Coca-coly, Canada Dry tvoří variantu Ginger ( zázvorové limonády populární např. v Austrálii) Většina těchto nápojů patří do kategorie „ mixery“ z nichž nejpopulárnější byl v počátcích Indian Tonic Water vyráběný už od roku 1858. V posledních letech jsou módními nápoji Ice Tea, obvykle s broskvovou a lemon příchutí. Fenoménem ČR je kofola, která zažívá nevídaný obchodní úspěch a vynutila si u tak významných světových hráčů respekt i úpravu jejich cenové politiky. Do svého portfolia zařadila vody, mixery, nektary a džusy vlastní výroby. Džusy Jsou ovocné šťávy z jemně propasírovaného ovoce s přidáním vody, cukru a kyseliny citrónové. Členíme je na nektary a 100 % šťávy. Trendem posledních let je tyto nápoje podávat v originál balení, obvykle skleněné láhve o obsahu 0,2 litru. Pořizovací cena je poměrně vysoká a proto musí prodejce kalkulovat s nižší přirážkou. Nápoje rozlévané z krabic lze použít za barem nebo při prodeji v tzv. vířičích.Za nejvyšší kvalitu jsou považovány nápoje z čerstvého citrusového ovoce na elektrických lisech. Nazývají se juice extractors a zdomácněly na našich nápojových lístcích jako Fresh. Prodejní cena bývá až dvojnásobná ve vztahu k průmyslově vyráběným. Zeleninové šťávy mají obrovský význam při koncepci jídelníčku zdravé výživy, avšak u nás si zatím pomalu hledají kupce i díky své naturální chuti bez cukrů a vyšší ceně. Nejznámějším je tomatový džus, používaný i k přípravě celé skupiny míchaných nápojů a mrkvová šťáva, obvykle kombinovaná s jablečnou a pomerančovou. Cappy, Hello, Jupí, Parmalat, Santál atd.