KONCERT - skladba pro jeden sólový nástroj, výjimečně pro několik sólových nástrojů a orchestr - utvářel se v období hudebního klasicismu ve 2. pol. 18. století v tvorbě Haydna, Mozarta a Beethovena - na barokní třívětý cyklus se aplikovala sonátová forma a důsledně se začíná propracovávat virtuózní stránka sólového partu - nejčastější sólové nástroje: smyčcové (housle, violoncello), dechové (flétna,klarinet, hoboj, lesní roh) klavír/ varhany - klasický koncert je třívětý: 1. rychle (sonátová forma) 2. pomalu (velká třídílná forma) 3. rychle (rondo) - v koncertu se objevují 3 základní typy vztahu sólového nástroje a orchestru: 1) sólista vede melodii a orchestr pouze doprovází (zvláště v pomalé větě) 2) hlavní melodii vede orchestr a sólový nástroj pouze doprovází, nejčastěji figuracemi 3) poměr sólového nástroje a orchestru je vyrovnaný, oba mají relativně samostatnou úlohu - koncerty pro dva a více nástrojů se psaly častěji v období baroka a klasicismu, v 19. století jsou spíše výjimkami (Beethoven: Trojkoncert pro housle, violoncello a klavír nebo Brahms: Koncert pro housle a violoncello) - období 19. století bylo obdobím velkého zájmu o oslnivou virtuozitu; (kult virtuosa – Liszt, Paganini, Rubinstein) - vzniká typ tzv. concerto brillante, který je zaměřen na uplatnění sólisty v kantilénách i ve virtuózních pasážích (Weber, Chopin: 2 klavírní koncerty – f moll a e moll – je virtuóznější) - ve 2. pol. 19. století vzrůstá úloha symfonického orchestru, do koncertu proniká symfonismus, mluvíme o typu symfonického koncertu; takové psal např. Čajkovský, nebo Rachmaninov - v krajních případech se koncert stává spíše symfonií než koncertem což platí pro oba Brahmsovy klavírní koncerty: d moll a B dur - ve 20. století vznikají jak velké koncerty, dramaticky vypjaté až symfonické, tak díla drobná a hravá (neobarokizující a neoklasicizující tendence, např. po - - barokním způsobu staví proti sobě dvě skupiny B. Bartók: Koncert pro orchestr, W. Lutoslawski) - zvláštností je Koncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány B. Martinů - v koncertu se objevuje kadence: je to virtuózní složka bez průvodu orchestru, umísťuje se před závěr první nebo třetí věty; je druhým provedením, neboť zpracovává témata věty; z hlediska harmonického průtažný 6/4 – D – T, orchestr zastaví proud hudby na zmíněném 6/4, pak následuje sólo, které obyčejně končí dlouhým trylkem, do něhož pak vstoupí orchestr D-tou a pokračuje k tónice - nejslavnější koncerty 19. století: Beethoven (C, Hes, c, G, Es) Schumann (pfte: a/ vln: d/ vlc: a ) Liszt (pfte: Es, A) Chopin (pfte: f e) Mendelssohn (housle e/ klavír g, d) Brahms (pfte: d, B/ vln: D) Rachmaninov (pfte: g, c, d, fis) Čajkovský (pfte: b, G, Es), (vln: D) Dvořák (pfte g), (vln a), (vlc h) Grieg (pfte: a) Rubinstein: pfte (5), Vln (1), Vlc (2) Saint-Saëns: (pfte 5), (Vln 3), Vlc (Vlc a) Grieg (pfte a) Prokofjev (pfte 6), (Vln 2), (Vlc e, g) Šostakovič (pfte 2), (Vln 2), (vlc 3) Berg (vln 1) Vysvětlivky: pfte (klavírní), vln (houslový), vlc (violoncello)