P. Bezruč: Leonidas V soutěskách Thermopyl vstříc hledě záhubě jisté – barbarů v půlkruhu postoupil tém – zezadu zaskočen zrádcem, stál Leonidas. Před cimbuřím Těšína, na břehu Olzy stojím já. Sto sudlic, sto mečů sahá mi k hrudi, tisíce číhavých očí jak pochodně svítí, krev teče mi z čela, krev teče mi z očí, krev utíká z šíje, krev ubíhá z prsou, nohy mi klouzají v červeném moři, na ruce prší červená Niagara – stojím tu v ohromném lánu vlčího máku, stoupá to rudý dým od země k nebi, či spustila obloha červenou záclonu k zemi? Všecko je červeno. Helmu jsem přes oči stáhl, rudé jsou oštěpy, rudé jsou meče, na rudých komoních vzadu pět jezdců – znám já vás, hrabata, znám já vás, knížata, znám, hleďte, a Xerxes, v šarlatě Xerxes! – Co šepce to komonstvu, co zdvihají se země, co zvoní, co chřestí, co zní mi to v sluch? Bůh tebe zatrať, chceš zas jít přes Bospor!? Zezadu na nohách přeťali šlachy – vzpomněli Poláci na punský vzor – rudý mne pohladil anděl, štít z ruky do země padá, já stojím před Těšínem, probodnutými boky o Gigulu opřen, jak zákony kázaly mně. Úkoly: určete metrum, najděte figury, určete jejich funkci v textu, najděte a určete tropy Pár tipů: · spočítejte si nejprve pečlivě slabiky ve verších a pak se zkuste na rytmus podívat trochu z nadhledu, nehledě na drobné nepravidelnosti; · u figur je vždy důležité uvažovat o tom, jakou mají v textu funkci, nikdy neodhlédejte od toho, co text říká; · zkuste u tropů uvažovat o tom, co říkají – ne jen ve smyslu tajenky, kterou je třeba rozluštit (červené moře = „opravdu hodně krve“), ale ve smyslu toho, jaké významy jsou použitím metafor do významového dění básně vtaženy.