PROBLÉM (podle F. Čermáka): Problémy (vědecké) lze řešit: a) buď vědeckou zkušeností (pozorováním, měřením, pokusem), při řešení problému před vlastní vědeckou zkušeností musí předcházet hypotéza: (řecky ϋπόθεσις hypo-thesis, podklad, princip, předpoklad) = výpověď, jejíž platnost se pouze předpokládá, ale je zároveň formulovaná tak, aby ji bylo možno potvrdit nebo vyvrátit (původně právní a řečnický termín; dnes základem empirické vědy). b) nebo testovatelnou teorií. Podle povahy problémů, kterými se věda zabývá: Ø typy, např. Bunge, M. A. (1967): Scientific research, two volumes. Heidelberg… A. Substantivní (objektové: „Kolik je toho?“) 1. Empirické 1.1 sběr dat: s cílem charakterizovat objekty zkušenosti zvl. pozorování, počítání a měření 1.2 tvorba něčeho: vytvoření přístroje, příprava přípravku, vytvoření algoritmu apod. 2. Konceptuální 2.1 popis: charakterizace jednotlivin a tříd 2.2 uspořádání: třídění a pořádání souborů 2.3 objasnění: interpretace znaků a precizace (přesné vymezení, zpřesnění) pojmů 2.4 dedukování/ dedukce: hledání odvozeného výsledku; zvl. hledání: hodnoty proměnné (komputace: výp. tech.; fáze systémové analýzy následující po kvantifikaci matematického modelu a zahrnující procesy spojené s prováděním výpočtů, zvl. na počítačích: počítačové zpracování), důkazu teorému (kontroly řešení, výkladu faktů a empirické generalizace; vysvětlení) a projekce (predikce a retrodikce) 2.5 výstavba: vymýšlení idejí (zvl. zavedení nového pojmu, empirické generalizace, hypotézy vyšší úrovně, vybudování systému vyšších hypotéz (teorie) či rekonstrukce teorie… 2.6 metalogické problémy: odhalení a odstranění nesoustavností, prokázání konsistentnosti a nezávislostní pravidla apod. B. Strategické (procedurální: „Jak to spočítám?“) 1. Metodologické 1.1 konvence: zavedení pravidel označování, škál měření a jednotek, rovin signifikantnosti aj. 1.2 techniky: návrh taktiky k řešení problému, pro pozorování, měření aj. 1.3 návrh pokusu (experimentu): naplánování jeho podoby 1.4 zkonstruování teorie: naplánování výstavby teorie 1.5 ověření metody: analýza a kritika (ad 1.1-1.4) 2. Evaluativní (hodnotící) 2.1 váhy: uvážení dat, hypotéz, teorií, technik a vybavení – se zřetelem k daným desideratům („žádoucím postupům“, požadavkům, přáním) 2.2 vyhodnocení základu: prošetření vlastních desiderat („požadavků“) Poznámky: Problém Ø nejvlastnější motor vědecké aktivity Ø úroveň výzkumu určité vědy se měří i rozsahem řešeného problému Ø každý typ problému vyžaduje odlišné řešení Ø často problémy nejsou tak jasné nebo se v určitých ohledech liší Ø problémy dané protiklady: (a) individuální – funkční (jedna proměnná x více proměnných, typu „který/kde/proč/jestli?“ proti „jak/jaký?“) (b) určité – neurčité (dobře nebo špatně vymezené a nejasné) (c) rutinní – výzkumné (opakující se, se zaběhlým řešením nebo bez něj) (d) málo dat – přemíra dat (potřeba dodatečného sběru nebo redukce) Ø vedle základního vy-/řešení problémů vědeckým výzkumem (zvl. po získání dalších dat, objevení nových technik či teorie): další alternativy: · na problém se jako na nedůležitý zapomene · jako triviální, nesmyslný, chimérický či nadhodnocený se problém časem pomine · problém se vyjasní jako nedorozumění či pseudoproblém, který byl špatně formulovaný Problémy nevědecké, nelogické: předmětem vědeckého výzkumu obvykle nejsou (např. filozofických aj.): Ø zařadit, identifikovat, posoudit z hlediska současné metodologie a úrovně znalosti ve vědě a i z hlediska jeho pravdivostní hodnoty. Typy výzkumné (explorační) práce: 1. podle kritéria hlavního účelu výzkumu: Ø heuristický: slouží k věcnému řešení problému Ø kritický; směřuje k potvrzení nebo vyvrácení existujících teorií Ø metodický (technický); ověřuje nové výzkumné metody a postupy, případně nové výzkumné postupy navrhuje; 2. podle kritéria explikační síly získaných poznatků (explikace: lat. explicatio, rozvinutí, vysvětlení; znamená vysvětlení nejasného nebo neurčitého výrazu; odlišně: implikace = „zahrnutí“): Ø orientační; zaměřen na vyhledávání problémů, na všeobecnou orientaci ve zkoumané oblasti a předmětu zkoumání (patrně zahrnut do badatelského výzkumu); také předvýzkum Ø sondážní; zaměřen na zjišťování základních faktů, která jsou nutná proto, aby mohl být problém definovaný a mohly být vyslovovány hypotézy; také předvýzkum Ø pilotážní; zaměřen na zjištění základních poznatků umožňujících vlastní řešení zkoumaného problému (závěry: často podoba modelu; srov. dále); také předvýzkum Ø exploatační; výsledkem je konkrétní návrh využití dosažených výsledků při řešení konkrétního problému Ø experimentální; ověřuje různými metodami a technikami pravdivost dosažených výsledků (zvláštní typ: terénní výzkum) 3. podle kritéria délky trvání výzkumu: Ø výzkum krátkodobý (např. trvající do jednoho roku) Ø dlouhodobý (rozložený do několika let) 4. podle kritéria personálního zajištění: Ø individuální, řešený jedním člověkem Ø týmový, řešený kolektivem výzkumníků 5. podle zapojení výzkumných oborů: jednooborový nebo víceoborový Týmová práce interdisciplinárního charakteru = současný trend organizace výzkumné práce... HEURISTIKA: Ø z řečtiny heuriskó, εύρίσκω (nalézt, objevit) Ø odhad, procedura, metoda (hledání) Ø umění řešit problémy (zejména vědecké a filozofické) Ø věda zkoumající tvůrčí myšlení, také heuristická činnost, tj. způsob řešení problémů (např. MAŇÁK, Josef – ŠVEC, Vlastimil: Výukové metody. Brno: Paido, 2003: 113) Ø moderní odborný termín označující významný rys lidských bytostí poznávat, odhalovat, objevovat v daném prostředí vše, co je důležité pro život Ø také v kontextu vzniku specifické teorie (z hlediska logiky objevů a vývoje filosofie) Ø zkusmé řešení problémů, pro něž neznáme algoritmus nebo přesnější metodu (nejjednodušší heuristická metoda je pokus a omyl); Skinner, „myška v bludišti“ apod. Ø heuristické řešení často jen přibližné, založené na poučeném odhadu, intuici, zkušenosti (nebo prostě na „zdravém, selském rozumu“) Ø první odhad se může postupně zlepšovat, i když heuristika nikdy nezaručuje nejlepší řešení Ø univerzálně použitelná, jednoduchá a rychlá metoda… Ø podle J. Pearla: heuristika je strategie, jak lidé i stroje mohou řešit problémy s použitím dostupných – i když jen volně aplikovatelných – informací… viz: Pearl, Judea (1983). Heuristics: Intelligent Search Strategies for Computer Problem Solving. New York, Addison-Wesley, p. vii. Ø ve filozofii (zvláště ve filosofii evropského kontinentu) adjektivum „heuristický“ (popř. ve spojení „heuristický nástroj“): i v případě, když skutečnost X umožňuje porozumění či znalost skutečnosti Y; např.: · model nikdy není identický s tím, co předvádí, je pouze nástrojem, který umožní pochopit to, co modeluje; · příběhy, metafory apod. = v tomto smyslu také označeny jako heuristické; · představa utopie v Platonově Re(s)publice: „ideální město“, orientační bod pro rozvoj, propojení, principy a souvislosti; · apod. Ø někdy postup, který je schopný v některých případech podat výsledek (i když neprobere všechny možnosti; zejména v komputačním prostředí). · výsledek podáván zpravidla jedním ze dvou možných způsobů: - buď jako kladný výsledek (odpověď) - nebo jako výrok neurčitosti (známo např. z právního i z komputačního prostředí) Absolutně nutné: odlišit pozorovatele a pozorované věci, resp. specifikace jejich vzájemného vztahu: Ø závažný metodologický problém ve vědě (důležitý zvl. při ověřování hypotézy, teorie apod.) Ø pozorovatel může pozorovaný objekt nebo jeho souvztažnosti nechtěně měnit (N. Bohr: studie k atomové a jaderné fyzice; dnes problém mikrosvěta… R. Jakobson: např. Lingvistika a poetika… https://service.ucl.cas.cz/edicee/images/data/prirucky/obsah/pruvodce/Lingvistika%20a%20poetika.pdf … a jiní) Ø problém validity zkoumaných faktů, tj. jejich relevantnosti a nezkreslenosti, nedeformovanosti nevhodným výběrem, nežádoucí modifikací či vlastní analytickou metodou HEURISTIKA ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ (podle M. Bungeho; v pojetí F. Čermáka): 1. Problém zformuluj jasně a přesně (tj. minimalizuj vágnost pojmů, nekonkrétnost a dvojznačnost a užívej adekvátní, výstižné a co nejjednodušší symboly a metajazykové prostředky): toto bývá nejobtížnější a často možné až na více datech. 2. Identifikuj složky (tj. zjisti premisy a co je neznámé). 3. Odhal předpoklady (tj. ty nejdůležitější a relevantní): to může však event. vést i k reformulaci problému… 4. Lokalizuj problém; tj. urči: Ø zda je substantivní či strategický (viz výše): Strategie (z řeckého strategos, generál < stratos (vojsko, výprava + agein, vést) je dlouhodobý plán činností zaměřený na dosažení nějakého cíle. Taktika (z řec. taktiké techné, umění seřadit vojsko) se používá ve vícero souvislostech (v krátkodobějším smyslu, jako nástroj): soubor konkrétních metod používaných různými stranami za účelem dosažení cíle. Promýšlení konkrétních variant, nikoliv tedy rozmýšlení nad dlouhodobým plánem. · je-li substantivní, zjisti, zda je empirický nebo konceptuální; · je-li strategický, zjisti, zda je metodologický nebo evaluativní; Ø problém pak zařaď i do určité disciplíny – jedné či více zároveň (interdisciplinárnost) Ø zjisti i jeho historii... 5. Zvol metodu, přístup adekvátní povaze problému a druhu hledaného řešení: Ø zvaž napřed ne/výhody různých metod; Ø pokud specifická metoda neexistuje, konstatuj pak strategický problém hledání metody a zaútoč napřed na ten Ø zde je těžké zvláště: · zvolit správně metodu (podle cíle) · přejít k substantivnímu problému nalezení metody. 6. Simplifikuj (tj. eliminuj redundantní informaci, popř. kontextem vnesenou informaci, data podle možnosti zhušťuj, zaveď pro přehlednost a první fázi zjednodušující předpoklady): Ø tato kritická fáze může vést k přehodnocení a reformulaci problému samotného; Ø při velkém množství dat je někdy třeba začít i pracovní eliminací určité relevantní informace v nich Ø někdy je obtížné rozhodnout, které předpoklady (apod.) jsou primární a které sekundární… 7. Analyzuj problém (tj. rozlož ho až do co nejjednodušších celků a nejkratších kroků): jde o atomizaci na dál nedělitelné části (pro danou potřebu); analýza tu však někdy na řešení ještě nestačí, a je pak třeba i silnější teorie. 8. Plánuj (tj. naprogramuj si strategii, uspořádej si problémy podle celků a logické priority či aspoň obtížnosti). 9. Hledej podobné vyřešené problémy (tj. zařaď daný problém do známé třídy, kde jsou už jiné známé a bývalé problémy a dojdi tak k jeho rutinnímu řešení): v praxi je třeba především prostudovat často velkou bibliografii a prameny, což bývá obtížné a dlouhé) 10. Transformuj problém (tj. variuj jeho složky a/n… ano-ne… formulaci a snaž se z něj udělat jiný problém, který je v téže oblasti a je snáze sledovatelný; přecházej k ekvivalentnímu problém, kdykoliv je to možné): tento krok závisí na ne/úspěchu postupu dle bodu 9. 11. Exportuj problém jinam (tj. pokus se ho při neúspěchu v předchozím kroku změnit v homologický problém v jiné oblasti): Ø to obecně souvisí (mj.) s integrací vědy, o kterou se mnozí stále víc snaží (např. morfologický problém biologický se řeší přenosem na molekulární úroveň a po jeho vyřešení tam se přenáší zpátky). 12. Kontroluj řešení (tj. ověř si správnost a jeho rozumnost, připomínej si simplifikované předpoklady a podle potřeby i rozvolni některé restrikce a zaútoč konečně na nový a složitější problém; zopakuj celý postup a podle možnosti vyzkoušej i jiné techniky; vyhodnoť přesnost výsledků a naznač popř. i nové možné cesty zlepšování daného řešení): jde tu o kontrolu skrze opakování/alternativnost přístupu a úvahu o jeho rozumnosti (ta je obvykle na první pohled jen intuitivní). Začátek aplikace vědecké metodologie a výzkumný cyklus. Ø výše uvedené kroky heuristického postupu řešení lze v jejich začátcích (zvl. kroky 1-2) rozvést do více etap, srov. A-H dále: A. Polož si dobře zformulované a pravděpodobně i plodné otázky. B. Utvoř si prokazatelné i testovatelné hypotézy/hypotézu vedoucí k odpovědím na tyto otázky; vyhýbej se nezávazným a divokým odhadům. C. Vyvoď ze svých předpokladů logické důsledky. D. Vymysli techniky k testování těchto předpokladů. E. Otestuj tyto techniky co do relevantnosti a spolehlivosti. F. Proveď vlastní testy a interpretuj výsledky. Testuj co nejrigorózněji a nebuď k sobě shovívavý. G. Vyhodnoť předpokládaný stupeň pravdivosti předpokladů a věrnosti technik. H. Vymez oblasti, v nichž dané předpoklady a tvrzení platí, a zformuluj nové problémy nastolené tímto výzkumem. Úspěšně potvrzenou hypotézu považuj nanejvýš jen za částečně pravdivou. POZNÁMKA: Ø vyvozené pravidlo je teoreticky oprávněné jen tehdy, je-li jak opodstatněné, tak systematické; tj. … · je součástí konsistentního systému pravidel · je založené na jedné zákonitosti či na více zákonitostech. Schéma výzkumného cyklu (srov. 1-12 výše): Úhrn dostupného vědění (včetně problému) =>hypotéza/hypotézy: Ø testovatelné/-á · důsledky ↗vyhodnocení↗nový úhrn · testovací postupy ↗ vědění (poznání) · techniky ↗ evidence hypotéz ↗ nový problém ð empirický cyklus Řešení problému formulací otázek: Ø heuristický postup řešení problému (1-12 výše) rozvedeme do jednoduchých a konkrétních otázek Ø mnohé se zkonkrétní; lze tak stane explicitně pojmenovat Ø ne všechny tyto otázky jsou pro lingvistiku smysluplné… Postupy: 1. Formulace: a) Co je to za problém? (Rozpoznání) b) Jaká data jsou k dispozici? (Zdroj informace) c) Jaké jsou tu předpoklady? (Zdroj idejí a nápadů) d) Jaké jsou dostupné prostředky a techniky? (Zdroj procedur) e) Jaké jsou logické vztahy mezi daty a neznámým? (Podmínky a situace složek) f) Jaké je hledané řešení? (Profil) g) Jaká je zapotřebí kontrola? (Identifikace řešení) h) Proč se to řešení hledá? (Cíl) 2. Předběžné zkoumání: a) Jak to vypadá? (Hledání podobností se známým) b) Je to definováno? A jestli ano, jak? (V případě pojmů) c) Předpokládá se to? A jestliže ano, z jakého důvodu? (V případě předpokladů) d) Je na to hypotéza? A jestli ano, na základě čeho? (V případě předpokladů) e) Je to pozorovatelné? (Zvl. v případě fyzických objektů) f) Je to počitatelné nebo měřitelné? (… dtto) g) Jak to lze počítat nebo měřit? (… dtto) 3. Popis: a) Co to je? (Referent) b) Jaké to je? (Vlastnosti, povaha) c) Kde to je? (Místo, distribuce, výskyt; metody ověření validity pojmenování apod.: distribuce + substituce) d) Kdy k tomu dochází? (Čas, podmínky) e) Z čeho se to skládá? (Složení, stavba) f) Jaký je vztah mezi částmi? (Konfigurace) g) K čemu to slouží? (Funkce) h) Kolik toho je? (Kvantita) 4. Interpretace: a) Které tu jsou relevantní proměnné? (Faktory) b) Které faktory jsou určující? (Příčiny) c) Jaký je vztah mezi relevantními/ proměnnými? (Zákonitost) d) Jak to funguje? (Mechanismus) e) Odkud to pochází/pramení? (Původ) f) Do čeho se to transformuje? (Predikce) 5. Kontrola a vyhodnocení řešení (včetně zpětné vazby): a) Jaká je oblast platnosti řešení? (Omezení) b) Lze téhož řešení dosáhnout jinými prostředky? (Možnost nezávislého ověření) c) Bylo řešení známé? (Původnost) d) Je řešení v souladu s úhrnem přijímaného vědění? (Porovnání) e) Jaký je přínos tohoto řešení dostupnému vědění? (Efekt) Heuristická metoda (zejména ve výuce): Ø metoda (řízeného) objevování: v širokém smyslu metoda výuky, při níž posluchač s menší či větší mírou samostatnosti (za větší či menší podpory a řízení vyučujícího) dospívá vlastní činností k novým poznatkům… Ø samostatný postup posluchače na cestě za novým poznatkem: charakter vědeckého postupu, části vědeckého postupu či jeho dílčích kroků (analogicky; s ohledem na rozvoj poznávací úrovně posluchače) Ø užití heuristické metody: v v užším smyslu malá výzkumná (badatelská) metoda v v širším smyslu klasifikujeme podle postupu posluchače: · podle míry samostatnosti · podle velikosti kroků, které posluchač samostatně dělá (na cestě za novým poznatkem) Aplikace heuristických metod: 1. Heuristický dialog + sokratovská metoda: Ø využití dialogické metody výuky k objevování nových poznatků Ø výchovný a vzdělávací postup, při němž se učitel snaží své studenty přesně formulovanými (předem promyšlenými) otázkami přivést k novému poznání Ø snaha přivést posluchače k tomu, aby si vlastním postupem, krok za krokem, logicky, na základě svých předchozích vědomostí, aktivně vyvodili nový poznatek. Ø postup se odvolává se na antického filosofa Sókrata Ø Sókrates (v některých svých dialozích): poznání je vlastně rozpomínání a svoji úlohu při tom přirovnává k činnosti porodní báby. Ø užívá se na školách i v profesním a firemním tréninku kritického myšlení a logické argumentace Ø za hlavní přednost metody je považována forma zapojení studentů / účastníků do procesu poznávání a zvýšená motivace „přijít věci na kloub“ oproti pouhému výkladu učitele (posluchači mohou problémy formulovat sami) Ø metoda problémového výkladu Ø zdůrazňuje se logičnost, jasnost, jednoduchost a přesnost ve formulaci, jazyková správnost (srov. např. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002: 322) 2. Heuristická metoda v užším smyslu Ø zadávány problémové úlohy, jejichž řešení představuje jednotlivé úseky výzkumného postupu Ø zvláštní případ metody řešení problémů: posluchači řeším problémy v potřebné míře samostatně, ale z hlediska učitele kontrolovaným a řízeným způsobem Ø vyvozování nových poznatků Ø rozdílně od sokratovské metody: · ne tak verbální, nevede k novému poznatku krok za krokem · staví posluchače před větší úseky, po nichž jde relativně samostatně za novým poznatkem (za použití různých postupů analogických postupům výzkumným · od posluchačů se vyžadují různorodé činnosti (včetně experimentálních, práce se zdroji informací apod.) · rovnováha mezi aktivitou učitele a posluchačů: společně (aktivně) určují jednotlivé kroky řešení problému… · pro řešení úkolu je nutné znát předešlé etapy postupu 3. Využití výzkumné (badatelské) metody v práci žáků různých typů škol: Ø úlohy, které jsou předkládány žákům, mají komplexní charakter (žáci hledají samostatně řešení) Ø samostatné řešení představuje ucelený výzkumný postup (analogii výzkumného postupu, přiměřenou úrovni žáků); aktivita učitele ustupuje do pozadí Ø samostatnost žáků při řešení problémových úloh výzkumného typu je značná Ø samostatně nejen postupují etapami řešení problému krok za krokem, ale musí uplatňovat sebekontrolu, identifikovat, analyzovat a korigovat chybné kroky. Ø kontrola a řízení učitele jsou však i zde potřebné, žáci nemohou být zcela ponecháni sami sobě. Ø podle Lernera (https://www.pf.ujep.cz/obecna-didaktika/pdf/Vyukove_metody.pdf): efektivnost metody dána intelektuálním rozvojem Ø podle Bloomovy taxonomie: do roviny analýzy, syntézy, hodnotícího posouzení. Výhody a nevýhody využití heuristické metody ve výuce: 1. výhody: Ø aktivní objevování nových poznatků samotným žákem posouvá úroveň jeho učení do vyšších pater Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/10347/priloha_c_1___bloomova_taxonomie_kognitivnic h_cilu.pdf) Ø na rozdíl od prezentace hotových poznatků učitelem, která může vést ke zdůraznění pouhého zapamatování, rozvíjí se také porozumění a aplikace, a v komplexnějších heuristických přístupech i analýza, hodnocení a tvořivost. Ø při vhodném využití (návaznost na dosavadní vědomosti a dovednosti žáků, přiměřená obtížnost zadávaných úloh) může metoda objevování posilovat motivaci žáků, udržovat zájem a pozornost. Ø cílem při využití heuristické metody není jen osvojení nových vědomostí a dovedností vyplývajících z učiva; žáci se postupně seznamují s vědeckými postupy a získávají s tím související dovednosti. 2. Některé nevýhody: Ø heuristická metoda klade vyšší nároky na učitele ve srovnání s metodou výkladu – a to jak při přípravě, tak při realizaci. Tyto nároky se týkají jak odborné a pedagogické připravenosti učitele, tak jeho času a osobnostních předpokladů. Ø časově náročná – prezentace nových poznatků učitelem zabere méně vyučovacího času než jejich objevování žáky. Ø nebezpečí formalismu: … otázky a úlohy, které učitel předkládá žákům, mají být smysluplné, ne na první pohled vymyšlené jen za účelem „objevování“ něčeho, co již bylo dávno objeveno. Žáci pak ztrácejí zájem a dávají přednost snazší cestě – nový poznatek si někde najdou („to přece najdu na internetu!“). heuristická metoda (zvl. výzkumná metoda, včetně „malé“) je náročná na vybavení školy pomůckami. Ø není-li proces objevování učitelem důsledně řízen (jsou-li žáci ponecháni sami sobě, bez učitelovy kontroly a podpory), může výuka heuristickou metodou vést k velmi slabým výsledkům. Využití klasifikace metod v rámci heuristiky: A. Slovní metody: 1. Monologické: vysvětlování se používá, když se učitel nemůže opřít o předchozí posluchačovy zkušenosti (např. při užití metody problémového výkladu a vlastní metody heuristické). 2. Dialogické: rozhovor vyžaduje od učitele dovednosti formulovat otázky, a to stručně, srozumitelně, jazykově správně, variabilně (proměnně); srov. např. výše sokratovský rozhovor a výklad heuristického přístupu. Posluchač by měl odpovědět obsahově a jazykově správně. Účinný dialog: akceptované téma, vhodná atmosféra, připravenost apod. Zejména u mladších žáků lze využít dramatizace: názorného předvedení události či příběhu, děje (předvedení nějakého předem daného děje nebo rekonstrukce již proběhnuvší události). Heuristické postupy podle Pólya: - „Jak to vyřešit“; Polya, George (1945): How To Solve It: A New Aspect of Mathematical Method, Princeton, NJ: Princeton University Press („otec heuristické metody“). * Podívejte se na problém. * Pokud mu nerozumíte, zkuste si nakreslit obrázek (schéma). * Pokud nemůžete najít řešení, zkuste předpokládat, že ho máte, a podívejte se, jestli z něj nemůžete získat postup („práce odzadu“). * Jestliže je problém abstraktní, zkuste nejdříve řešit konkrétní příklad. * Zkuste nejprve řešení obecnějšího problému („paradox vynálezce“: čím ambicióznější plán, tím lepší jsou vyhlídky na jeho dokončení). K metodám deterministické a stochastické heuristiky - Determinační: určují postup a vedou k požadovaným závěrům - Stochastické: náhodné, tedy nikoliv podmíněné postupy… K PRAKTICKÉ ODBORNÉ PRÁCE: - zásady trojí triády… - problematika citace… Literatura: Základní: ČERMÁK, František: - Základy lingvistické metodologie. Nástin hlavních principů na pozadí obecné teorie vědy. Vysokoškolské skriptum. Praha: Karolionum 1993 - Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum 2011 Doplňující a rozšiřující (např.): CHALUPA, Bohumír: Heuristické řešení problému se zřetelem ke komplexnosti odpovědi. Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity (Studia minora Facultatis philosophicae Universitatis brunensis). I 23, 1987: 41-54 KALHOUS, Z., OBST, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002 MAŇÁK, Josef – ŠVEC, Vlastimil: Výukové metody. Brno: Paido, 2003: 113 OCHRANA, František: Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Karolinum 2019 STRECKOVÁ, Ivonne: Základy metodologie vědecké práce. Teze z vybraných kapitol. Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Brno. Zpracováno pro potřeby postgraduálního studia na ESF MU; Brno: MU 2002