KNIHOVNICKÉ A INFORMAČNÍ SLUŽBY PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com Co víte o knihovnách? 3.3.2022 Služby knihoven 2 • • Knihovní mapa světa IFLA Library Map of the World 3.3.2022 Služby knihoven 3 •Portál mapující aktivity knihoven •Nástroj advokacie knihoven – od r. 2017 •Funkce knihoven ve třech sekcích •základní přehled vybraných statistických údajů knihoven •v sekci SDG Stories demonstruje příklady dobré praxe ze 17 oblastí udržitelného rozvoje •„nejmladší“ sekce, nazvaná Countries, poskytuje zájemcům příležitost poznat knihovnictví a aspekty činnosti knihoven v jednotlivých zemích •Zdroj: https://svkkl.cz/ctenar/clanek/3284 4 https://librarymap.ifla.org/ • 3.3.2022 Služby knihoven 4 [USEMAP] Víte, že… 3.3.2022 Služby knihoven 5 •V Evropské unii existuje více než 65 000 knihoven •97 300 000 Evropanů (23%) navštíví knihovnu nejméně jednou za rok •V České republice je více než 5 500 veřejných knihoven •V MSK je cca 400 těchto knihoven Zkuste si udělat myšlenkovou mapu 3.3.2022 Služby knihoven 6 •Jaké služby knihovna poskytuje? •Jaké činnosti knihovna dělá? •Použijte některý volně dostupný nástroj nebo tužky, pastelky, fixy… •… a tvořte. •Kolik PROCESŮ V KNIHOVNĚ jste do mapy dali? • • 3.3.2022 Služby knihoven 7 Co vlastně dělá knihovna/knihovník? Obodujte procesy 3.3.2022 Služby knihoven 8 •Co všechno knihovny nabízejí? •Obodujeme si služby J •Co nám v knihovnách chybí? •Co bychom zrušili? • •NA CO JSME ZAPOMNĚLI? • •Pracujte ve skupinách J. • • Veřejné knihovnické a informační služby 3.3.2022 Služby knihoven 9 •VKIS vycházejí z knihovního zákona (zákon č. 257/2001 Sb.) •Jsou financovány z veřejných prostředků (Ministerstvo kultury, kraje, obce) •Jsou přístupné nejširší veřejnosti •Hlavním úkolem je umožnit občanům rovný přístup k informačním zdrojům a publikovaným dokumentům •Uspokojování potřeb obyvatel (jednotlivců i skupin), které se týkají vzdělávání, informací a osobního rozvoje včetně rekreace a volného času •Knihovní zákon přihlíží také k požadavkům současného společenského i technologického rozvoje DĚLENÍ KNIHOVNICKÝCH SLUŽEB 3.3.2022 Služby knihoven 10 3.3.2022 Služby knihoven 11 Uživatel má získat konečný produkt Výpůjční služby Služby reprografické Služby faktografické Vnitrostátní i mezinárodní meziknihovní služby (MVS, MMVS) poskytují informace o existenci dokumentu, o tom, kde informaci najdeme (Katalogové služby) V polovině 90. let minulého století se objevily první online katalogy českých knihoven na internetu Propagační služby (PR) výstavy, besedy, přednášky, lekce informační gramotnosti, trénování paměti , autorská čtení, výtvarné dílny, celoživotní vzdělávání … Výpůjční a další služby 3.3.2022 Služby knihoven 12 Cvičení 3.3.2022 Služby knihoven 13 •Vyhledejte dostupné katalogy knihoven •Označte ty, které zahrnují fondy více knihoven •Označte ty, které mají další funkce (nejde jen o vyhledání titulu) •Označte ty, které jsou z vašeho pohledu TOP •Které doplňkové služby katalogů byste přivítali? •Jaký typ služby katalogy uživatelům poskytují? •Primární, sekundární, terciární? MEZIKNIHOVNÍ VÝPŮJČNÍ SLUŽBY 3.3.2022 Služby knihoven 14 MSV, MMVS 3.3.2022 Služby knihoven 15 •meziknihovní výpůjční služba •Dokument není ve fondu knihovny? •povinnost knihovny – nabídnout uživateli tuto službu •právo uživatele – získat dokument, který je ve vlastnictví jiné knihovny •služba je zdarma, je zpoplatněno jen balné a poštovné MSV, MMVS 3.3.2022 Služby knihoven 16 E-SLUŽBY KNIHOVEN 3.3.2022 Služby knihoven 17 Elektronické služby 3.3.2022 Služby knihoven 18 •knihovnický software •Tritius, KOHA, KP-sys, Primo, Aleph… •Kramerius a Díla nedostupná na trhu (DNNT) •weby, sociální sítě, informační obrazovky •dnes už nutnost, nezbytnost •videokanály, streamy, e-komunikace, e-konference, e… cokoliv •CoderDoJo •Cílem je propojit lidi, kteří už programovat umí s těmi, kteří se to teprve naučit chtějí. •ozoboti •výborná pomůcka pro vyzkoušení vizuálního programování •citační manažery •Knihovny.cz •jednotný přístup ke službám českých a moravských knihoven •České a zahraniční e-zdroje •ASPI, EBSCO… •E-knihy • • Knihovny.cz 3.3.2022 Služby knihoven 19 • • • [USEMAP] Česká digitální knihovna 3.3.2022 Služby knihoven 20 • • • Česká digitální knihovna 3.3.2022 Služby knihoven 21 • • • [USEMAP] INFORMAČNÍ POTŘEBY 3.3.2022 Služby knihoven 22 Informační potřeba 3.3.2022 Služby knihoven 23 •„stav, ve kterém jedinec zjišťuje, že jeho/její vlastní znalost je nedostačující pro splnění cíle, který má •jde o rozdíl ve stávající znalosti o problému či tématu a znalosti, kterou uživatel musí mít, aby vyřešil příslušný problém •důvody pro vznik informačních potřeb •hledání odpovědí (seeking answers) •redukci nejistoty (reducing uncertainty) •hledání smyslu (making sense)“ •Wikisofia, informační potřeba Klasifikace informačních potřeb 3.3.2022 Služby knihoven 24 •Nerozpoznané (dormant nebo unrecognized) •uživatel si nemusí být vždy vědom, že má nějakou informační potřebu •ta může být rozeznána až ve chvíli, kdy je uživatel vystaven relevantní informaci •Nevyjádřené (unexpressed) •důvodem, proč řada informačních potřeb zůstává neuspokojena, je to, že jejich uspokojení brání řada překážek •většinou jsou si uživatelé těchto informačních potřeb vědomi, ale pro jejich uspokojení nic nedělají, ať už z důvodu, že nemohou nebo že nechtějí •Touhy (wants) •to, co by uživatel rád měl •Požadavky (demands) •požadavek na informaci, o které uživatel věří, že ji chce; požadavky jsou částečně závislé na očekávání, která závisí na aktuálních možnostech • Informační potřeby z pohledu Roberta Taylora 3.3.2022 Služby knihoven 25 •čtyři stadia/úrovně/stupně (stages nebo levels) informačních potřeb •fyzická (visceral) – vědomá i nevědomá informační potřeba, vágní pocit neuspokojení •vědomá (conscious) – vědomý mentální popis, nejednoznačné a rozporuplné informace o problému, výsledkem může být dotaz kladený na jinou osobu či systém •formalizovaná (formalized) – vyjádření informační potřeby kvalifikovaně a srozumitelně, alespoň pro uživatele, který si nicméně nemůže být ještě jist, zda lze získat adekvátní odpověď •kompromisní (compromised) – vyjádření informační potřeby, které zohledňuje dostupné zdroje a způsoby jejich organizace, tak aby bylo možné příslušný dotaz položit jiné osobě nebo systému Informační potřeba 3.3.2022 Služby knihoven 26 INFORMACE PRO KAŽDODENNÍ ŽIVOT, PRAKTICKÉ INFORMACE, RODINA, VOLNÝ ČAS, ZAMĚSTNÁNÍ ODBORNÉ INFORMACE PRO VÝKON POVOLÁNÍ 3 FAKTORY: ÚKOL – PROBLÉM ŘEŠITEL INFORMAČNÍ FOND Cvičení •Vypište 20 různých konkrétních informačních potřeb •Rozdělte je na osobní a profesní •Jaké informace potřebujete vy sami ke studiu? •Jsou to osobní nebo pracovní informace? •Co ovlivňuje vaši informační potřebu? • • 3.3.2022 Služby knihoven 27 Pokud potřebujete konzultaci •PhDr. Marie Šedá •metodik.knihovna@gmail.com •tel. 723 776 199 3.3.2022 Služby knihoven 28 KNIHOVNICKÉ A INFORMAČNÍ SLUŽBY PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com