KNIHOVNICKÉ A INFORMAČNÍ SLUŽBY UŽIVATELÉ PhDr. Mgr. Marie Šedá 22.02.2022 1 Terminologie  uživatel  fyzická nebo právnická osoba, která využívá služeb knihovny  čtenář  alternativní termín, často používání ve smyslu registrovaný uživatel  návštěvník  fyzická osoba, která navštívila knihovna a využila některou z jejich služeb  badatel  užívá se v institucích jiného typu, např. v muzeích, galeriích… 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 2 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 3 TDKIV Deník knihovny 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 4 Uživatelé služeb  typy uživatelů služeb navazují na typ instituce, kterou využívají  důležité je znát uživatelské zázemí, odhadnout potřeby  krátkodobá strategie  reakce na okamžité potřeby uživatelů  dlouhodobá strategie  průzkumy uživatelských potřeb, ankety  zpětná vazba 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 5 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 6 PODLE TYPU INSTITUCE • 3 V: výuka, věda výzkum • studenti, vyučující AKADEMICKÉ KNIHOVNY (UNIVERZITNÍ , VŠ) • pro všechny bez omezení věku, názoru, postižení ...VEŘEJNÉ KNIHOVNY • pro uživatele nad 15 let, MSVK od 12 letVĚDECKÉ KNIHOVNY • žáci, učiteléŠKOLNÍ KNIHOVNY • užší skupina - badatelé, specialisté SPECIALIZOVANÉ KNIHOVNY (MUZEJNÍ, LÉKAŘSKÉ...) • uživatelé se specifickými potřebami (nevidomí, • s poruchami sluchu aj. KNIHOVNY SE SPECIALIZOVANÝM FONDEM 22.02.2022 7 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé UŽIVATELÉ DĚTI (DO 15 LET) DOSPĚLÍ STAČÍ TO !? DOSPÍVAJÍCÍ GENERAČNÍ ROZDĚLENÍ MYSLÍME DOPŘEDU? ZMĚNY POTŘEB ZMĚNY VYUŽITÍ SLUŽEB DIGITÁLNÍ AJ. DOKUMENTY Generace  velká skupina lidí, kteří jsou socializováni přibližně ve stejné době, a pojí je proto dobově podmíněný styl života a způsob myšlení.  generace je pojem neostrý, příslušnost do stejné generace je relativní, závislá na kontextu  do stejné generace patří lidé přibližně stejně staří, příslušníky jedné generace lze označovat za vrstevníky  délka trvání jedné lidské generace odpovídá přibližně průměrnému věku žen při porodu  generace je pojem neostrý, příslušnost do stejné generace je relativní, závislá na kontextu  do stejné generace patří lidé přibližně stejně staří; příslušníky jedné generace lze označovat za vrstevníky  https://medium.com/edtech-kisk/jak-se-u%C4%8D%C3%AD- generace-f762cbb92ad7 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 8 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 9  podle doby, kdy jsme vyrůstali, můžeme být zařazeni do určité skupiny, tzv. „informační generace“  máme určité informační zvyky a znalosti, chování, potřeby a máme různý přístup k informačním zdrojům  podle toho je nutný i různý přístup knihoven k uživatelům Informační generace 22.02.2022 10 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  generace veteránů  generace boomers  generace X  generace Y  generace milénia – M  generace Z – Google generace  Jde o hrubé určení s překrývajícími se vlivy, celkový vztah k ICT je dán životním stylem, charakterem práce, prostředím, přizpůsobením se… Informační generace 22.02.2022 11 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 22.02.2022 12 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  narozeni 1915 – 1945  vliv: světová válka, ekonomické problémy  „mlčící generace,“ generace rozhlasu  mají 70 – 80 let, jsou v důchodu  komunikace:  rádio, televize, kino, knihy… Generace veteránů 22.02.2022 13 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  vlastnosti:  dobře vychovaní ve starém stylu  cca 70% neví, co je internet (neumí si to představit)  chodí do knihoven  účastní se společenského života  příliš necestují  nejsou sourodá generace Generace veteránů 22.02.2022 14 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  narozeni 1946 – 1965  v dětství žili v ekonomické stabilitě  vliv Pražské jaro, vietnamská válka  komunikace:  televize, knihy, gramofonové desky, telefon  spojena se subkulturou hippies a punk Generace Baby boomers 22.02.2022 15 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  vlastnosti:  individualisté, sebevědomí, relativně bohatí, jsou aktivnější v penzi  více cestují, stále pracují, učí se novým věcem  je to nejvzdělanější generace, vysoká gramotnost  oceňují soukromé vlastnictví a nezávislost  jsou ochotni učit se novým technologiím Generace boomers 22.02.2022 16 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  narozeni 1965 – 1980  termín je používán v demografii, sociálních vědách, populární kultuře  také baby busters, slacker – generace lenochů  v ČR Husákovy děti  sociální podmínky:  ekonomický pokles, studená válka, nejistá kariéra  dnes mají 30 – 40 let, mají ustálenou kariéru, často dálkově studují, rekvalifikují se  komunikace:  počítače, stereo, CD, Eso ☺, MTV… Generace X 22.02.2022 17 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  vlastnosti:  cyničtí, pesimističtí, málo idealismu, preferují anonymitu, milují techniku  jsou pružní a reagují na změny, mají rádi wiki a internet, umí využívat technologie, ale nejsou jimi opojeni Generace X 22.02.2022 18 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé Generace X  Generace X je pojem, jímž se označuje generace, jejíž příslušníci se narodili přibližně v rozmezí let 1965 až 1980. Termín generace X se používá v demografii, sociálních vědách, marketingu a asi nejčastěji v populární kultuře. Samotný výraz „Generace X“ nesou ve svém názvu některá díla této doby, jako je např. stejnojmenný komiks.  Pro tuto generaci se používají také názvy baby busters, post boomers (po babyboomu) či generace lenochů (slackers). Označení této skupiny zpopularizoval Douglas Coupland svou knihou Generace X: Vyprávění pro akcelerovanou kulturu. Tato kniha však paradoxně popisovala generaci, která nemá různá přízviska a nálepky ráda – „říkejte nám prostě X“. Lidem narozeným uprostřed Generace X v Československu se přezdívá Husákovy děti. 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 19 Husákovy děti  Husákovy děti je zjednodušené označení pro silnou populační vlnu v Československu, která začala v době tzv. normalizace počátkem 70. let 20. století, resp. pro lidi narozené v tomto období. Označení odkazuje na Gustáva Husáka, v té době prvního a později Generálního tajemníka ÚV KSČ a od roku 1975 prezidenta ČSSR. Právě propopulační politika komunistického režimu pod jeho vedením bývá označována za příčinu vysoké porodnosti v tomto období, která dosáhla svého vrcholu v roce 1974 (téměř 200 000 narozených dětí), nicméně tento názor není obecně přijímán. 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 20  Narozeni do světa digitálních informací (cca1980 – 1995)  sociální podmínky:  digitální svět  je to poslední generace, která napřed začala chodit do školy a pak se setkala s internetem  konec studené války, porevoluční generace  studují, začínají pracovat  komunikace:  web, mobil, počítačové hry Generace Y 22.02.2022 21 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  vlastnosti:  optimisté, sebevědomí, inovativní, interaktivní  orientují se na společenský život, rádi si užívají, brzy se nudí  očekávají, že se jim práce přizpůsobí, jsou neukáznění, roztěkaní  jsou flexibilní, ICT je součástí jejich života, využívají eduteinment  nejsou zaměřeni na informace, ale sami je mnohdy vytvářejí, jsou stále napojeni (chat při práci)  tradiční knihovny pro ně nejsou atraktivní Generace Y 22.02.2022 22 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  Termín generace Y se v USA původně používal pro generaci mladých lidí, která vyrůstala v prostředí prosyceném komunikačními a digitálními technologiemi.  S nástupem recese a jejím dopadem na tyto mladé lidi ale pojem začíná nabývat nový obsah.  Odborníci také často vyjadřují obavy, že by kvůli nedostatku příležitostí, jež nyní tato věková skupina v USA má, mohlo jít o ztracenou generaci. Ale: 22.02.2022 23 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 22.02.2022 24 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé Zdroj: zdravi.euro.cz  vlastnosti:  preferují neformální prostředí a trvalé připojení k internetu  jsou nároční klienti, chtějí služby na míru  pracují intuitivně, chtějí plné texty a rychlé počítače  používají své telefony pro vše od výzkumu produktů po sociální komunikaci  chtějí dělat vše bez pomoci  koncentrují se na web, knihovny nemusí , tištěné materiály využívají okrajově, preferují google  milují virtuální služby knihoven GENERACE Y 22.02.2022 25 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 22.02.2022 26 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  narozeni po roce 1995 do současnosti  po pádu SSSR a po éře Studené války  vyrostli na síti www  jejich rodiči je generace X  sociální podmínky:  neznají svět bez digitální informace a sítí  dnes jsou teenageři a chodí do školy  komunikace:  sociální sítě, sms, ipod… GENERACE Z – GOOGLE GENERACE (GENERACE M, I, 11. ZÁŘÍ) 22.02.2022 27 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  vlastnosti:  multitaskers, vždy napojeni na síť  chtějí rychlost a jednoduchost, často mají špatnou koncentraci  raději skenují než čtou, málo hlubšího přemýšlení  nejsou sebekritičtí, problémy s pochopením kontextu  myslí si, že ICT výborně zvládají (není to tak)  preferují obrázky, zvuky a video, nikoli text  Internet mají stále u sebe GENERACE Z – GOOGLE GENERACE 22.02.2022 28 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  informační chování:  je to generace velmi odlišná od předchozích?  jsou to děti digitalizace, ale všichni nejsou techničtí  chtějí rychlost, okamžitou informaci, jinak ztratí zájem  nedostatek úsudku, ale bezproblémová  narodili se do on-line světa GENERACE Z – GOOGLE GENERACE 22.02.2022 29 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé  velká samostatnost  papírové knihy téměř nečtou  není to pro ně zdroj důležitých informací  uznávají např. wikipedii  velká samostatnost  smysl pro spolupráci  „open source“ svět  život online v rychlém tempu 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 30 A také  rodí se starším matkám  potíže s autoritou  více se zapojují a komunikují při řešení týmových problémů 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 31 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 32 Další dělení  Poválečná generace  1940 - 1960  Generace osobního PC  1960 - 1980  Svobodná generace  1980 - 2000  Digitální generace  2000 a dál… 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 33 Požadavky: Multimediální aplikace na míru Pomoc při nalézání obsahů důležitých pro jejich život Sociální sítě Potřeba sdílet mediální obsahy (TV, video, DVD, mobil)  „Jsou pryč doby, kdy jedna obrazovka zajišťovala mediální obsah pro celou rodinu. Nyní se máma dívá na televizi, táta si prohlíží fotbalové výsledky na telefonu a nejstarší syn si pouští hudební klipy na svém laptopu. Skóre je vyrovnané – každý, bez ohledu na věk, očekává, že si bude užívat mediální obsah, jak a kdy se mu zachce. Pokud jde o vyhledávání nové technologie a sdílení mediálního obsahu, že nyní mají vliv všechny generace.“ S. McCaffery Uživatelé napříč generacemi 22.02.2022 34 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 35 KNIHOVNICKÉ A INFORMAČNÍ SLUŽBY UŽIVATELÉ PhDr. Mgr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com 22.02.2022PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 36