Public relations PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com Slezská univerzita v Opavě 2022 O ČEM TO BUDE… §Ví, co jsou to vztahy s veřejností a jakými prostředky a metodami je budovat §Ví, co je to pověst, obraz neboli image a kdo jsou její nositelé §Ví, jakou roli hraje design a firemní kultura §Dokáže se orientovat v práci s textem, slogany a hesly §Dokáže navrhnout komunikační strategii pro jakýkoliv váš projekt nebo akci §Zná pravidla v komunikaci s novináři a komunikace s médii §Zná základy práce v krizi 21.3.2022 2 PR – PUBLIC RELATIONS §součást komunikačních strategií každé organizace §nezbytné – musíme se tím zabývat §vztahy s veřejností §cesta k uživatelům, ke zřizovateli /provozovateli knihovny §k organizacím v místě §budujeme si svou pověst J §klíčem je KOMUNIKACE § 21.3.2022 3 CHCEME – NECHCEME – PŮSOBÍME … 21.3.2022 4 21.3.2022 5 BUDOVÁNÍ DOBRÉ POVĚSTI §„My žádné píáár nepotřebujeme,“ říkala Helena, vedoucí (ve středních letech) jedné nejmenované malé knihovny, zřizované obecním úřadem. „To jsou všechno blbosti a zbytečnosti, které člověka jenom zdržujou. Já mám na starosti důležitější věci. A navíc – všichni vědí, že je tady knihovna, kdo chce, cestu si k nám najde. A knihovny tady byly po staletí a rušit je nikdo nikdy nebude.“ §… 21.3.2022 6 CÍL PR §Pomoc organizacím a institucím v jejich chování tak, aby byly příznivě akceptovány veřejností, §úlohou pracovníků působících v této oblasti je ovlivňování příznivého přijetí veřejností, §přímým ovlivňováním jejich postojů co nejefektivnějšími způsoby směrem ke stavu, který je nejpříznivější pro zákazníky, zaměstnavatele a societu, ve které provozují svoji činnost. § 21.3.2022 7 CVIČENÍ - SLI.DO §Jaký je podle vašeho názoru nejsilnější prostředek PR? §Proč? §Pozitiva x negativa §Jakou skupinu tím ovlivňujete? §Jaké typy PR byste doporučili: §Pro knihovnu v malé obci §Pro městskou knihovnu §Pro krajskou knihovnu 21.3.2022 8 NÁSTROJE PR §televize, §rozhlas, §tisk (obecní zpravodaje, regionální tisk…), §plakáty, §inzerce, §nástěnka nebo vývěska, §den otevřených dveří, §výroční zpráva, §tisková zpráva, §webové stránky, sociální sítě… 21.3.2022 9 ODPOVĚDNOST ZA PR §KAŽDÝ ŘÍDÍCÍ PRACOVNÍK §každý člen organizace §nelze jen delegovat a zapomenout §vytváří se NÁZOR na organizace a buduje se DŮVĚRA 21.3.2022 10 WORD-OF-MOUTH-MARKETING (WOMM) §TŘI PRVKY V ŠÍŘENÍ ZPRÁV §iniciátor – klient či potenciální klient, má určitou zkušenost s organizací, §zprostředkovatel – v daný okamžik se o organizaci nezajímá, jen si udržuje jisté povědomí o organizaci, §příjemce – má zájem o služby, zjišťuje informace o organizaci. § 21.3.2022 11 21.3.2022 12 IMAGE §DOJMY NEBO PŘEDSTAVA O NĚČEM §jak se pracovník knihovny chová k uživatelům, §jak vyřizuje sekretářka vzkazy, §jak působí veřejní činitelé organizace ve sdělovacích prostředcích, §jak se pracovníci knihovny chovají ve svém volném čase, §jak o knihovně mluví, §jak jsou „uspokojeni" uživatelé knihovny, §jak rychle reaguje knihovna na dopisy a dotazy těch, kteří se na ni obracejí atd. §Jedná se tedy v podstatě o názor na organizaci. § 21.3.2022 13 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA §Vnitřní zázemí knihovny představuje její organizační kultura: §všechny aktivity spojené s řízením a tvorbou strategie, §způsob komunikace a přenos informací, §otázky lidských zdrojů, včetně motivace a angažovanosti pracovníků a jejich sounáležitosti §styl a úroveň jednání lidí ve škole na jednotlivých stupních, §efektivitu a racionálnost pracovních postupů, §technické vybavení a estetickou úroveň knihovny. 21.3.2022 14 FUNKCE KULTURY FIRMY §vnější, §tvář organizace, její image (způsob, jakým se nahradit prezentuje navenek a jakým je také zvenčí vnímána), §způsob adaptace knihovny na okolní podmínky (sdílené a rozvíjené představy, přístupy a hodnoty), §vnitřní, §způsob integrace uvnitř organizace (způsob, kterým někdo nebo něco - nový zaměstnanec, nový vztah k práci, nové řídící metody, nové vzdělávací postupy, nové strategické záměry - do knihovny „zapadnou" nebo naopak, ujmou se nebo odumřou; §mimořádně důležité jsou v této souvislosti normy chování, které kolektiv z uznávaných představ, přístupů a hodnot odvozuje (firemní etika). 21.3.2022 15 K ZAMYŠLENÍ §Podniková kultura je důležitý faktor při vnímání knihovny veřejností. Zde je důležité uvědomit si, že veřejnost vnímá i sebemenší zdánlivé detaily, jako je to, jak pracovníci knihovny hovoří o své organizaci, jaké jsou vztahy mezi ředitelem a zaměstnanci apod. §Při tvorbě podnikové kultury je třeba jasně definovat pravidla, se kterými musí být seznámeni všichni pracovníci knihovny, aby se jimi mohli následně řídit. 21.3.2022 16 TAK – A ZROVNA SI TADY NĚCO FAKT DOBRÉHO O NAŠÍ KNIHOVNĚ ČTU… CÍLOVÉ SKUPINY 21.3.2022 18 MOTTO, SLOGANY §Cvičení – doplňte … §Jednou větou směrem k cílovým skupinám. Dokážete charakterizovat svou knihovnu nebo projekt pouze jednou větou tak, abyste ho co nejlépe přiblížili dané cílové skupině? §Knihovna je… §Knihovna je… §Knihovna je… §Knihovna je… §Knihovna je… § 21.3.2022 19 TEXT V PR §respektování cílové skupiny - používat jazykové prostředky a styl skupiny §srozumitelnost - jednoduchá souvětí, známé výrazy, heslovité vyjádření, stručnost §argument - nejdůležitější informace o produktu; čím konkrétnější, tím více přesvědčí. §Neříkat „Naše kroužky jsou kvalitní.“ Říci, v čem kvalitní, v čem se odlišují. §nápaditost, originalita §jazyková čistota §pravdivost, slušnost - nesmí se lhát §lidský faktor - budete účinnější, pokud přinesete lidské příběhy a citovat konkrétní osoby. § § 21.3.2022 20 ČEHO SE VYVAROVAT? §Nabubřelosti, superlativů §„Skvělé, super, jedinečné, bomba; bezkonkurenční cena, jedinečná aktivita“. §Imperativů § „Volejte ihned! To musíte mít! Neváhejte a objednejte si!“ 21.3.2022 21 TISKOVÁ ZPRÁVA §Tisková zpráva musí být atraktivní. Uvádí fakta, ne výzvy nebo slogany. Je stručná. Dodržuje strukturu: §Nadpis – kdo zprávu vydává §Titulek – stručné a jasné pojmenování, o čem zpráva je §Část A – obsahuje nejpodstatnější informace ze zprávy; informace, které zaujmou (řada novinářů si z důvodů časové tísně přečte právě jen ten první odstavec) § § §Část B – podrobnější údaje o tématu; počty, čísla, něčí citace? Přímá řeč… §Část C – informace o tom, kdo zprávu poslal (stručná charakteristika firmy nebo organizace a čím se zabývá); zato část může být v každé zprávě stejná §Potřebné kontakty § 21.3.2022 22 CVIČENÍ §Napište článek o akci v knihovně, téma, čas, cílové skupiny… §Kdo – co – kdy – kde… §…. §Kontakty. § §rozsah – max 1 stránka J 21.3.2022 23 KRIZOVÁ KOMUNIKACE §rychlost – postoje veřejnosti k události se utvářejí v prvních 3 – 4 hodinách §kompetentnost §otevřenost §zodpovědnost §jasná, srozumitelná a pravdivá komunikace s veřejností §ukázat city; buďte čestní, otevření, přiznejte vinu, je-li zřejmá §věcné informace, nepoužívat odborné výrazy 21.3.2022 24 OTÁZKY NA ZÁVĚR… §Co jsou public relations (PR)? §Kdo nebo co jsou nositelé image? §Co se skrývá pod pojmem firemní kultura? §Vyjmenujte alespoň 5 otázek, které je dobré si položit při přípravě komunikační strategie. §Co je to krizová komunikace? §Jaké cílové skupiny jsou pro knihovnu důležité? 21.3.2022 25 Public relations PhDr. Marie Šedá Metodik.knihovna@gmail.com Slezská univerzita v Opavě 2022