KNIHOVNICKÉ A INFORMAČNÍ SLUŽBY UŽIVATELÉ PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com O čem to bude? 3.3.2022 Služby knihoven 2 •Terminologie •Uživatel, čtenář, návštěvník? •Instituce a uživatelé •Veřejné, univerzitní, muzeí aj. knihovny •Generace •Co je spojuje a v čem jsou jiné? • TERMINOLOGIE 3.3.2022 Služby knihoven 3 Terminologie 3.3.2022 Služby knihoven 4 •uživatel •fyzická nebo právnická osoba, která využívá služeb knihovny •čtenář •alternativní termín, často používaný ve smyslu registrovaný uživatel, ten, kdo v daném roce využil služeb knihovny, půjčil si knihu apod. •návštěvník •fyzická osoba, která navštívila knihovna a využila některou z jejich služeb, např. kulturní, vzdělávací nebo komunitní akci, internet apod. •badatel •užívá se v institucích jiného typu, např. v muzeích, galeriích… • Uživatelé služeb 3.3.2022 Služby knihoven 5 •typy uživatelů služeb navazují na typ instituce, kterou využívají •důležité je znát uživatelské zázemí, odhadnout potřeby •krátkodobá strategie •reakce na okamžité potřeby uživatelů •dlouhodobá strategie •průzkumy uživatelských potřeb, ankety •zpětná vazba • INSTITUCE A UŽIVATELÉ 3.3.2022 Služby knihoven 6 Podle typu instituce 3.3.2022 Služby knihoven 7 3.3.2022 Služby knihoven 8 GENERACE 3.3.2022 Služby knihoven 9 Dělení podle věku 3.3.2022 Služby knihoven 10 Generace 3.3.2022 Služby knihoven 11 •velká skupina lidí, kteří jsou socializováni přibližně ve stejné době, a pojí je proto dobově podmíněný styl života a způsob myšlení. •generace je pojem neostrý, příslušnost do stejné generace je relativní, závislá na kontextu •do stejné generace patří lidé přibližně stejně staří, příslušníky jedné generace lze označovat za vrstevníky •délka trvání jedné lidské generace odpovídá přibližně průměrnému věku žen při porodu • Generace 3.3.2022 Služby knihoven 12 •V 21. století se ocitáme v situaci, kdy technologie do určité míry ovlivňují a zasahují do různých aspektů našeho života. Technologie ovlivnily především informace, jejich šíření a dostupnost. •Tento vliv a změny se dále smísily s demografickými faktory, jež se začaly objevovat na přelomu 20. a 21. století. •Těmito demografickými změnami jsou myšleny tzv. „generace“, tedy „velké, sociálně diferencované skupiny osob, které jsou spojené dobově podmíněným stylem myšlení a jednání a prožívají podstatná období své socializace ve shodných historických a kulturních podmínkách“. •(Velký, 1996) 3.3.2022 Služby knihoven 13 Informační generace 3.3.2022 Služby knihoven 14 •podle doby, kdy jsme vyrůstali, můžeme být zařazeni do určité skupiny, tzv. „informační generace“ •máme určité informační zvyky a znalosti, chování, potřeby a máme různý přístup k informačním zdrojům •podle toho je nutný i různý přístup knihoven k uživatelům •informační generace na pracovišti • Informační generace 3.3.2022 Služby knihoven 15 •generace veteránů •generace boomers •generace X •generace Y •generace milénia – M •generace Z – Google generace • •Jde o hrubé určení s překrývajícími se vlivy, celkový vztah k ICT je dán životním stylem, charakterem práce, prostředím, přizpůsobením se… • 3.3.2022 Služby knihoven 16 https://medium.com/edtech-kisk/jak-se-u%C4%8D%C3%AD-generace-f762cbb92ad7 Informační generace 3.3.2022 Služby knihoven 17 3.3.2022 18 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé Veteráni 3.3.2022 Služby knihoven 19 •narozeni 1915 – 1945 •vliv: světová válka, ekonomické problémy •„mlčící generace,“ generace rozhlasu •mají 70 – 80 let, jsou v důchodu •komunikace: •rádio, televize, kino, knihy… • Generace veteránů 3.3.2022 Služby knihoven 20 •vlastnosti: •dobře vychovaní ve starém stylu •cca 60 - 70% neví, co je internet (neumí si to představit) •chodí do knihoven •účastní se společenského života •příliš necestují •nejsou sourodá generace Baby Boomers 3.3.2022 Služby knihoven 21 •Označení Baby Boomers, původem z Ameriky, patří lidem narozeným v letech 1946–1964. •„Boomeři“ jako první generace toužila po kontinuálním vzdělávání skrze celý životní cyklus. •Začátek digitálního věku se promítl až v polovině tohoto cyklu a tudíž jejich vztah k technologiím se zformoval před tím, než se technologické a digitální „vymoženosti“ vmísily do každodenních životů. •Boomeři využívají technologie jako nástroje k prosazení svých životních stylů, ale technologie nebo sociální média pro ně nejsou životně důležitá, neformují jejich osobnosti nebo celkově existenci. •Spíše než komunikace přes internet a sociální média je pro Boomery důležitější osobní kontakt. 3.3.2022 22 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé C:\Users\Marie\Pictures\Fotky\2010\2010_HP\Kreta2.jpg.jpg Baby Boomers 3.3.2022 Služby knihoven 23 •narozeni 1946 – 1965 •v dětství žili v ekonomické stabilitě •vliv Pražské jaro, vietnamská válka •dnes mají 50 – 60+ let •komunikace: •televize, knihy, gramofonové desky, telefon •spojena se subkulturou hippies a punk • Baby Boomers 3.3.2022 Služby knihoven 24 •vlastnosti: •individualisté, sebevědomí, relativně bohatí, jsou aktivnější v penzi •více cestují, stále pracují, učí se novým věcem •je to nejvzdělanější generace, vysoká gramotnost •oceňují soukromé vlastnictví a nezávislost •jsou ochotni učit se novým technologiím • 3.3.2022 25 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé Generace X 3.3.2022 Služby knihoven 26 •narozeni 1965 – 1982 •termín je používán v demografii, sociálních vědách, populární kultuře •také baby busters, slacker – generace lenochů •v ČR Husákovy děti •sociální podmínky: •ekonomický pokles, studená válka, nejistá kariéra •dnes mají 40+ let, mají ustálenou kariéru, často dálkově studují, rekvalifikují se •komunikace: •počítače, stereo, CD, Eso J, MTV… •vlastnosti: •cyničtí, pesimističtí, málo idealismu, preferují anonymitu, milují techniku •jsou pružní a reagují na změny, mají rádi wiki a internet, umí využívat technologie, ale nejsou jimi opojeni • • Stírání rozdílů 3.3.2022 Služby knihoven 27 3.3.2022 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 28 Generace Y 3.3.2022 Služby knihoven 29 •narozeni cca 1980 - 1995 •sociální podmínky: •digitální svět •je to poslední generace, která napřed začala chodit do školy a pak se setkala s internetem •konec studené války, porevoluční generace •mají kolem 30 let, ukončili studium, začínají pracovat •komunikace: •web, mobil, tablet atd., počítačové hry • Generace Y 3.3.2022 Služby knihoven 30 •vlastnosti: •optimisté, sebevědomí, inovativní, interaktivní •orientují se na společenský život, rádi si užívají, brzy se nudí •očekávají, že se jim práce přizpůsobí, jsou neukáznění, roztěkaní •jsou flexibilní, ICT je součástí jejich života, využívají eduteinment •nejsou zaměřeni na informace, ale sami je mnohdy vytvářejí, jsou stále napojeni (chat při práci) •tradiční knihovny pro ně nejsou atraktivní • 3.3.2022 Služby knihoven 31 Generace Y 3.3.2022 Služby knihoven 32 •Termín generace Y se v USA původně používal pro generaci mladých lidí, která vyrůstala v prostředí prosyceném komunikačními a digitálními technologiemi. •S nástupem recese a jejím dopadem na tyto mladé lidi ale pojem začíná nabývat nový obsah. •Odborníci také často vyjadřují obavy, že by kvůli nedostatku příležitostí, jež nyní tato věková skupina v USA má, mohlo jít o ztracenou generaci. • Generace Y 3.3.2022 Služby knihoven 33 •vlastnosti: •preferují neformální prostředí a trvalé připojení k internetu •jsou nároční klienti, chtějí služby na míru •pracují intuitivně, chtějí plné texty a rychlé počítače •chtějí dělat vše bez pomoci •koncentrují se na web, knihovny nemusí L, tištěné materiály využívají okrajově, preferují google •milují virtuální služby knihoven • 3.3.2022 34 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé GENERACE Z – GOOGLE GENERACE (GENERACE M, I, 11. ZÁŘÍ) 3.3.2022 Služby knihoven 35 •narozeni po roce 1995 do současnosti •po pádu SSSR a po éře Studené války •vyrostli na síti www •jejich rodiči je generace X •sociální podmínky: •neznají svět bez digitální informace a sítí •dnes jsou teenageři a chodí do školy •komunikace: •sociální sítě, sms, ipod… • 3.3.2022 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 36 Generace Z 3.3.2022 Služby knihoven 37 •vlastnosti: •multitaskers, vždy napojeni na síť •chtějí rychlost a jednoduchost, často mají špatnou koncentraci •raději skenují než čtou, málo hlubšího přemýšlení •nejsou sebekritičtí, problémy s pochopením kontextu •myslí si, že ICT výborně zvládají (není to tak) •preferují obrázky, zvuky a video, nikoli text •Internet mají stále u sebe • Generace Z, Google generace 3.3.2022 Služby knihoven 38 •informační chování: •je to generace velmi odlišná od předchozích? •jsou to děti digitalizace, ale všichni nejsou techničtí •chtějí rychlost, okamžitou informaci, jinak ztratí zájem •nedostatek úsudku, ale bezproblémová •narodili se do on-line světa • • … 3.3.2022 Služby knihoven 39 •velká samostatnost •papírové knihy téměř nečtou •není to pro ně zdroj důležitých informací •uznávají např. wikipedii •velká samostatnost •smysl pro spolupráci •„open source“ svět •život online v rychlém tempu •rodí se starším matkám •potíže s autoritou •více se zapojují a komunikují při řešení týmových problémů • • 3.3.2022 Služby knihoven 40 Další dělení 3.3.2022 Služby knihoven 41 •Poválečná generace •1940 - 1960 •Generace osobního PC •1960 - 1980 •Svobodná generace •1980 - 2000 •Digitální generace •2000 a dál… • 3.3.2022 Služby knihoven 42 Cvičení 3.3.2022 Služby knihoven 43 3.3.2022 Služby knihoven 44 Způsoby získávání informací 1800-2020 3.3.2022 Služby knihoven 45 Zdroj: https://iam.kryspin.net/2009/05/18/historie-komunikace-a-informaci/ 3.3.2022 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 46 KNIHOVNICKÉ A INFORMAČNÍ SLUŽBY UŽIVATELÉ PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com