ÚVOD DO PROBLEMATIKY KNIHOVNICKÝCH A INFORMAČNÍCH SLUŽEB PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com 21.3.2022 2 „Učitel ti může otevřít dveře, ale vstoupit do nich musíš ty sám.“ 21.3.2022 Knihovna v obci 3 21.3.2022 4 ZDROJE A STUDIJNÍ TEXTY Doporučená literatura a zdroje 21.3.2022 5 •Stöcklová, Anna – Služby knihoven : vybrané problémy. Praha 2008 •Informace pro knihovny •Oborová brána KIV •Koncepce rozvoje knihoven na léta 2021-2027 s výhledem do roku 2030 •Studijní texty pro knihovníky Anna Stöcklová 21.3.2022 6 •Informační potřeby •Dynamičnost informačních potřeb •Informační šumy a bariéry •Zjišťování informačních potřeb •VKIS – služby knihoven a právní rámec •MVS a MMVS Informace pro knihovny 21.3.2022 7 Informace pro knihovny 21.3.2022 8 •Oborové báze dat •Odborné činnosti •Legislativa, standardy •Adresáře, e-konference •Programy podpory •Knihovnická a informační věda •Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy •VISK – veřejné informační služby knihoven Oborová brána KIV 21.3.2022 Knihovna v obci 9 [USEMAP] •text 21.3.2022 10 [USEMAP] Studijní texty 21.3.2022 Knihovna v obci 11 [USEMAP] Studijní texty pro knihovníky - MSVK 21.3.2022 12 •Texty zpracované dle Národní soustavy kvalifikací •pro středoškolskou úroveň •pro bakalářskou úroveň •pro mgr úroveň – v přípravě •jde o celou škálu učebních textů Studijní texty - NSK 21.3.2022 Knihovna v obci 13 [USEMAP] 21.3.2022 14 LEGISLATIVA 21.3.2022 Služby knihoven 15 Ministerstvo kultury 21.3.2022 Knihovna v obci 16 [USEMAP] Základní legislativa 21.3.2022 Knihovna v obci 17 [USEMAP] •Česká republika •Ministerstvo kultury •Národní knihovny •Ministerstvo práce a sociálních věcí •Ministerstvo pro místní rozvoj… • 21.3.2022 18 •Zákony •Koncepce •Metodické pokyny •Výklady MK •Etické kodexy •Dokumenty IFLA Jak nezabloudit mezi §§§ Legislativa podle subjektů 21.3.2022 19 Typy dokumentů 21.3.2022 20 21.3.2022 21 21.3.2022 22 •Příprava vlastní koncepce knihovny, vlastní představy budoucnosti své knihovny •Vládní materiál – možnost odkazovat na priority •Společné povědomí o trendech a prioritách •Abychom si rozuměli - vymezení prostoru pro spolupráci •Kam směřujeme •stanovení základních směrů rozvoje •co je důležité •jaké máme příležitosti •čeho se máme obávat •Dotační programy – financování a priority • K čemu je KONCEPCE užitečná? 21.3.2022 Služby knihoven 23 21.3.2022 Služby knihoven 24 10 nejdůležitějších cílů pro veřejné knihovny Knihovny jsou pilíře vzdělané, demokratické a kulturní společnosti 21.3.2022 26 Jak se změní moje knihovna v příštích 10 letech? Co pro to musím udělat? Připravte si svou představu budoucnosti knihovny Přesvědčte svého zřizovatele J, svého šéfa, své okolí… 21.3.2022 Služby knihoven 27 Odpovězte si na otázky Jaké role by mohla mít dobrá knihovna? •Knihovna slouží většině obyvatelstva pro každodenní život, má nezastupitelnou funkci pro společenský, kulturní a komunitní život obce. •Je pevným bodem v obci, je otevřena v režimu 7/24. • •Setkávání napříč generacemi, udržování paměti místa, podporování rozvoje čtenářství, kreativní činnosti – to vše může být vaše knihovna. • • •Dnešní knihovna je především místem pečujícím o lokální komunitu, a to bez ohledu na velikost obce. 21.3.2022 Služby knihoven 28 Právní vztahy 21.3.2022 Služby knihoven 29 •Ve výpůjčním procesu se vztah mezi knihovnou a klientem řídí • •OBČANSKÝM ZÁKONÍKEM •KNIHOVNÍM ŘÁDEM • Knihovní zákon a knihovnické služby 21.3.2022 Služby knihoven 30 •Knihovní (výpůjční řád) •Práva a povinnosti knihovny •Práva a povinnosti uživatele •Souhlas s jeho dodržováním (podpis na přihlášce) •GDPR • Knihovní řád 21.3.2022 31 •základní pravidla využívání knihovního fondu dané knihovny •okruh uživatelů •rozsah výpůjček, výpůjční lhůty, sankce •ceník služeb •kdo povoluje výjimky •uplatnění nařízení GDPR •vzorový KŘ - na webu NK ČR Autorský zákon •Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) • 21.3.2022 32 Autorský zákon •hledá rovnováhu mezi právy autorů a právy uživatelů na přístup k informacím a vzdělávání •knihovna není povinna sledovat dodržování AZ uživatelem, ale: • podporuje jeho dodržování (upozorňuje na AZ) • poskytuje-li vlastní službu, odpovídá za dodržení stanovených podmínek • 21.3.2022 33 Základní pojmy AZ •AUTORSKÉ DÍLO •jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora vyjádřený v jakékoliv objektivně vnímané podobě (dílo slovesné, divadelní, grafické, hudební, audiovizuální, architektonické, počítačový program atd.) •AUTOR •fyzická osoba, držitel autorských práv (např. autor, překladatel, výkonný umělec, vydavatel), má právo své dílo užít či udělit formou licenční smlouvy (výhradní či nevýhradní) oprávnění k užití jiné osobě •KOLEKTIVNÍ SPRÁVCE •zastupuje větší počet držitelů práv (Dilia, OSA, Integram atd.) • 21.3.2022 34 Formy užití díla •rozmnožování •rozšiřování (prodej) •pronájem •půjčování •vystavování •sdělování veřejnosti (živé provozování, vysílání, zveřejnění na internetu apod.) •… 21.3.2022 35 Zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích •Zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon) 21.3.2022 36 Povinný výtisk •Vydavatel je povinen bezplatně a na svůj náklad odevzdat stanoveným knihovnám výtisk publikace. •Tyto výtisky pak daná knihovna trvale uchovává, tvoří konzervační fond. •Příjemci povinného výtisku: •2x Národní knihovna ČR •1x MZK •1x VKOL •1x příslušná krajská knihovna •… + další nabídková povinnost • 21.3.2022 37 Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů •upravuje práva a povinnosti při zpracování osobních údajů •knihovny jsou ve smyslu tohoto zákona správci osobních údajů a musí se tímto zákonem řídit •osobní údaj •jakýkoliv údaj týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů (tedy údaj, díky němuž lze zjistit identitu nějaké fyzické osoby) • 21.3.2022 38 Zákon o svobodném přístupu k informacím •upravuje pravidla pro poskytování informací a stanovuje podmínky práva svobodného přístupu k nim •Knihovny jsou z hlediska tohoto zákona v trojí možné roli: •informační instituce, které pomáhají uživatelům získat informace od jiných organizací a institucí (VKIS) •instituce, jejichž prostřednictvím mohou být informace zveřejněny a opakovaně vyhledány (PV) •povinné subjekty, na které mohou být směřovány dotazy občanů • 21.3.2022 39 21.3.2022 40 SYSTÉM KNIHOVEN Systém knihoven 21.3.2022 41 Ministerstvo kultury •Je zřizovatelem: •Národní knihovny České republiky •Moravské zemské knihovny v Brně •Knihovny a tiskárny pro nevidové K. E. Macana • 21.3.2022 42 Kraje •Jsou zřizovatelem: •krajských knihoven •knihovny vědecké •Ostrava, Plzeň, Olomouc… •knihovny s městskou funkcí •Pardubice, Zlín, Karlovy Vary •tzv. „nové kraje“, mají kromě krajské i městskou funkci • 21.3.2022 43 Obce •jsou zřizovateli: •místních, obecních a městských knihoven •bez ohledu na velikost obce •např. Vsetín, Písek, Horní Lideč, Dobrá, Bruntál… • 21.3.2022 44 Specializované knihovny •Jsou zřizovány •MŠMT – Národní technická knihovna •Ministerstvo zdravotnictví – Národní lékařská knihovna •Parlamentní knihovna •… •Specializované knihovny •Mají specializovaný KF •Spolupracují s NK ČR •Plní funkci MVS pro svou specializaci •Vykonávají i další odborné akce 21.3.2022 45 Pověřené a obsluhované knihovny •Pověřená knihovna •knihovna pověřená výkonem regionálních funkcí •dostává krajskou dotaci, formou služeb poskytuje pomoc menším knihovnám v regionu •např. Nový Jičín, Bruntál, Opava •Obsluhovaná knihovna •příjemce služeb od pověřené knihovny •např. Vražné, Horní Lideč, Bolatice 21.3.2022 46 21.3.2022 47 TYPOLOGIE SLUŽEB Typologie služeb 21.3.2022 48 Služby •Výpůjční služby •Absenční, prezenční •Asistované, neasistované •MVS, MMVS •Elektronické služby •Vnější, vnitřní •Internet, přístup k databázím, DNNT, digitální knihovny, webové stránky, sociální sítě, OPAC katalogy… •Bibliografické a referenční služby •zprostředkování požadované informace, ať už přímo, nebo odkazem na způsob, jak ji získat, či na pramen, v němž je obsažena (https://wiki.knihovna.cz/index.php?title=Referen%C4%8Dn%C3%AD_slu%C5%BEby) 21.3.2022 49 Služby •Technické služby •Poskytování elektrického proudu, využití internetu (wi-fi) •Reprografické služby •Kopírování, tisk, vazby dokumentů •Kulturní, vzdělávací a komunitní akce •Akce pro širokou veřejnost, vzdělávací akce i pro knihovnickou obec •Pobytové služby •Trávení volného času, možnost čtení, studia, sociálního kontaktu 21.3.2022 50 Služby •Zjišťování informačních potřeb •Průzkumy, ankety, zjišťování uživatelských názorů a jejich potřeb •Doplňkové služby •Služby venkovních prostorů, letních čítáren, kaváren •Půjčovny věcí •Služby pro specifické kategorie uživatelů •Další služby podle zaměření knihovny a místních potřeb uživatelů • 21.3.2022 51 Prostor knihoven 21.3.2022 52 Prostor knihoven 21.3.2022 53 Třetí prostor •„třetí prostor“ – tedy místo, kde CHCEME být •místo pro jednotlivce i skupiny •místo pro splnění celé škály jejich potřeb •místo, kde se vytváří občanská soudržnost •místo, ve které mají důvěru •místo, které nabízí určitý sociální kapitál •otevřený a dostupný veřejný prostor • 21.3.2022 54 21.3.2022 Knihovna v obci 55 21.3.2022 56 KNIHOVNICKÉ SLUŽBY 21.3.2022 57 Služby v obecném zájmu •knihovnické služby •bývají založeny na místních tradicích •zohledňují zvláštnosti místa •musí zajišťovat rovný přístup •jsou závislé na veřejném financování •přispívají •k sociálnímu začleňování •k soudržnosti místních společenství •mezigenerační solidaritě • 21.3.2022 58 Kvalitativní přístupy •KS by měly být snadno přístupné (univerzální přístup), a to zdarma (viz knihovní zákon). •měly by reagovat na změny potřeby uživatelů •s cílem zlepšit kvalitu služeb •umožnit přístup k informačním zdrojům bez ohledu na ekonomickou situaci uživatelů. •měly by respektovat jejich kulturní specifika. •poskytování KS by mělo být optimalizováno na základě pravidelných hodnocení, která by měla působit jako zpětná vazba organizace • 21.3.2022 59 21.3.2022 60 HODNOCENÍ SLUŽEB Měření kvality služeb •Standard pro dobrou knihovnu •Metodický pokyn MK k vymezení standardu VKIS (https://ipk.nkp.cz/legislativa/01_LegPod/knihovni-zakon-257-2001-sb.-a-navazne-provadeci-prepisy/m etodicky-pokyn-ministerstva-kultury-k-vymezeni-standardu-verejnych-knihovnickych-a-informacnich-slu zeb-poskytovanych-knihovnami-zrizovanymi-a-nebo-provozovanymi-obcemi-a-kraji-na-uzemi-ceske-republi ky-2019) •Benchmarking knihoven •(https://www.benchmarkingknihoven.cz/) •Etické kodexy •Charta služeb •… • 21.3.2022 61 21.3.2022 Standardy 62 •nástroj pro hodnocení kvality knihoven •porovnávání kvantitativních i kvalitativních ukazatelů •založeno na myšlence •„učení se od lepších“ •„učící se organizace“ •„benchlearning“ •Inspirace – Bibliotheksindex •od roku 1999 v německy mluvících zemích • Benchmarking knihoven 21.3.2022 Standardy 63 •pouze pro přihlášené knihovny •žádný poplatek (u BIX ano) •data jsou neveřejná •komunikace •Konference Měření – uzavřená nemoderovaná konference •hledání „ideální knihovny“ •knihovna jako inspirace pro ostatní •využito v soutěži Městská knihovna roku… •hodnocení i kvalitativních parametrů •prostředí, budova, personál • [USEMAP] 21.3.2022 Standardy 64 VLOŽTE SVÉ HESLO Shrnutí – kvalita pro uživatele 21.3.2022 65 21.3.2022 66 21.3.2022 67 Literatura •STÖCKLOVÁ, Anna. Služby knihoven: vybrané problémy. In: Studijní pomůcky pro knihovníky [online]. Praha: Jinonické texty, 2008 [cit. 2021-03-07]. Dostupné z: https://studujte.nkp.cz/najit-studijni-pomucku/stocklova-anna •Oborová brána KIV. Informace pro knihovny [online]. Praha [cit. 2021-03-07]. Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/KIV/ •Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2021 - 2027 s výhledem do roku 2030. In: Národní knihovna České republiky [online]. Praha: Národní knihovna ČR, 2002 [cit. 2021-01-18]. ISSN 1211-8699. Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/docs/koncepce-rozvoje-knihoven-2021-2027 •Studijní texty: studijní texty pro kurzy profesní kvalifikace knihovník dle Národní soustavy kvalifikací. Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě [online]. Ostrava [cit. 2021-03-07]. Dostupné z: https://www.svkos.cz/pro-knihovny/studijni-texty/ •Informace pro knihovny [online]. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut [cit. 2021-03-07]. Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/ •REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů [online]. Praha: Grada, 2009 [cit. 2021-03-07]. Sociologie. ISBN 978-80-247-3006-6. •SMETÁČEK, Vladimír. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1990. Informační bulletiny / Pedagog. fak. Univ. Karlovy. •Solar, Jiří. Okolo pultu: [breviář]. Praha: Talpress, 1996. • • • • 21.3.2022 68 LEGISLATIVA, INFORMACE, LITERATURA PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com