Ohlédnutí před státnicemi PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com 2.4.2022 2 VKIS, LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ Systém knihoven 2.4.2022 3 Informace pro knihovny 2.4.2022 4 Základní legislativa 2.4.2022 Knihovna v obci 5 [USEMAP] Veřejné knihovnické a informační služby 2.4.2022 Služby knihoven 6 •VKIS vycházejí z knihovního zákona (zákon č. 257/2001 Sb.) •Jsou financovány z veřejných prostředků (Ministerstvo kultury, kraje, obce) •Jsou přístupné nejširší veřejnosti •Hlavním úkolem je umožnit občanům rovný přístup k informačním zdrojům a publikovaným dokumentům •Uspokojování potřeb obyvatel (jednotlivců i skupin), které se týkají vzdělávání, informací a osobního rozvoje včetně rekreace a volného času •Knihovní zákon přihlíží také k požadavkům současného společenského i technologického rozvoje VKIS – Veřejné knihovnické a informační služby 2.4.2022 7 •Knihovní zákon – 257/2001 Sb. •upravuje systém knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby a podmínky jejich provozování •§ 4 • Veřejné knihovnické a informační služby spočívají •a) ve zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovního fondu knihovny nebo prostřednictvím meziknihovních služeb z knihovního fondu jiné knihovny, •b) v poskytování ústních bibliografických, referenčních a faktografických informací a rešerší, •c) ve zprostředkování informací z vnějších informačních zdrojů, zejména informací ze státní správy a samosprávy, •d) v umožnění přístupu k informacím na internetu, ke kterým má knihovna bezplatný přístup. •(2) Veřejné knihovnické a informační služby, uvedené v odstavci 1, je provozovatel knihovny povinen poskytovat bezplatně, s výjimkou •a) zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovního fondu knihovny, které mají povahu rozmnoženin zvukového či zvukově obrazového záznamu, •b) zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovních fondů jiných knihoven zprostředkováním jejich rozmnoženin v rámci meziknihovních reprografických služeb, •c) zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovních fondů knihoven v rámci mezinárodních meziknihovních služeb. VKIS – Veřejné knihovnické a informační služby 2.4.2022 8 •(3) Provozovatel knihovny může poskytovat další služby spočívající zejména •a) v umožnění přístupu k placeným informacím na internetu, •b) v kulturní, výchovné a vzdělávací činnosti, •c) ve vydávání tematických publikací, •d) v poskytování reprografických služeb, •e) v poskytování písemných bibliografických, referenčních a faktografických informací a rešerší. •(4) Provozovatel knihovny je oprávněn požadovat za poskytování knihovnických a informačních služeb, uvedených v odstavci 2 písm. a) až c), a dalších služeb úhradu skutečně vynaložených nákladů. •(5) Provozovatel knihovny je oprávněn požadovat úhradu nákladů vynaložených na administrativní úkony spojené s evidencí uživatelů knihovny. •(6) Provozovatel knihovny je povinen zajistit rovný přístup všem k veřejným knihovnickým a informačním službám a dalším službám poskytovaným knihovnou. •(7) Provozovatel knihovny vydá knihovní řád, v němž stanoví podrobnosti poskytování knihovnických a informačních služeb. • • Standard pro dobrou knihovnu 2.4.2022 9 •Poradí, jak by měla být knihovna otevřena, •kolik peněz by měla mít na nákup knihovního fondu, •kde by knihovna měla být (v centru obce), •kolik m2 plochy potřebuje, •kolik studijních míst by ideálně měla mít, •říká, že v knihovně musí být připojení k internetu, •že knihovna má mít své webové stránky a katalog knihovny na internetu, •doporučuje, aby se knihovníci celoživotně vzdělávali •a zjišťovali, jestli jsou občané s prací knihovny spokojeni. Standard pro výkon RF 2.4.2022 10 •Zabývá se celostátní dotačním programem •Regionální funkce knihoven. •Určuje povinnosti i práva malé (obsluhované) knihovny, knihovny pověřené a knihovny krajské. Nezapomíná na •povinnosti zřizovatele. •Specifikuje, jaké služby může malá knihovna dostávat: •poradenství, konzultace, metodiku, •pomoc při statistice, •vzdělávání knihovníků, semináře a porady, •výměnné fondy, a to i z prostředků obce, •pomoc při přípravě kulturních, komunitních a vzdělávacích programů, •servis automatizovaného knihovního systému. • Standard pro dobrý knihovní fond 2.4.2022 11 •Zabývá se budováním knihovního fondu - výběrem a nákupem knih, časopisů a dalších dokumentů. •Radí, jak vybírat vhodné knihy tak, aby knihovna sloužila všem rovnoměrně. •Pomůže nastavit a naplánovat optimální výši financí na nákup dokumentů. •Připomíná, jaké funkce knihovna má plnit. •Doporučuje, jak spolupracovat s knihovnami v okolí. •Dává přehled o tom, jaké typy dokumentů je dobré mít v knihovně. •Nezapomíná na vyřazování knih zastaralých, opotřebovaných •a nevyužívaných. •Naučí, jak provádět pravidelnou revizi knihovního fondu. •Navazuje na předchozí standardy. • Standard pro postupy rekonstrukce knihoven 2.4.2022 12 •Vychází z dotazníkového šetření o stavu knihoven v České republice. •Připomíná soudobé funkce veřejné knihovny, upozorňuje na aktuální změny •a na potřeby obyvatel v místě. •Seznamuje nás s pojmem komunitní knihovna a jejími úkoly. •Připomíná, že knihovny jsou místy celoživotního vzdělávání a jako takové jsou podporovány dotacemi Ministerstva kultury ČR, VISK, Knihovna 21. století, Česká knihovna •Říká, jaké jsou stavební a architektonické zásady dobrého prostoru, který respektuje poskytované služby. •Nezapomíná na bezbariérovost jak prostoru, tak i služeb. •Nabízí řadu příkladů dobré praxe, a to podle velikosti knihovny. •Věnuje se také kapitole rekonstrukce knihoven a úloze expertů. •Představuje Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven • • Knihovna v obci 2.4.2022 13 •Jde o jedinečnou příručku věnovanou práci obce v oblasti služeb knihovny. •Je věnována starostům a zastupitelům knihoven. •Vysvětluje místo veřejné knihovny v životě obce, proměny knihoven – jejich tradičního (zastaralého) chápání v moderní prostory. •Upozorňuje na potřeby obyvatel, dětí i všech dalších věkových skupin. Seznamuje s celostátními i lokálními aktivitami knihoven. •Věnuje se osobnosti knihovníka, vysvětluje pracovní činnosti, které musí zvládat. •Připomíná architektonické a obecné stavební zásady a také práci designéra knihovny. •Seznamuje starosty s dotačními programy pro knihovny. •Upozorňuje na zapojení knihoven do celostátních soutěží a na spolupráci s partnery knihoven a obcí. •Poradí, kde hledat další informace. • 2.4.2022 14 •Příprava vlastní koncepce knihovny, vlastní představy budoucnosti své knihovny •Vládní materiál – možnost odkazovat na priority •Společné povědomí o trendech a prioritách •Abychom si rozuměli - vymezení prostoru pro spolupráci •Kam směřujeme •stanovení základních směrů rozvoje •co je důležité •jaké máme příležitosti •čeho se máme obávat •Dotační programy – financování a priority • KONCEPCE ROZVOJE KNIHOVEN 2.4.2022 Služby knihoven 15 2.4.2022 Služby knihoven 16 Směrnice IFLA/UNESCO pro veřejné knihovny 2.4.2022 17 [USEMAP] Hlavní kapitoly: •Poslání a cíle veřejných knihoven •Legislativní a finanční zajištění •Uspokojování uživatelských potřeb •Budování knihovních fondů •Lidské zdroje •Management knihoven •Marketing veřejných knihoven • •Přílohy – manifesty, charty, knihovní zákony (i české prostředí) • 2.4.2022 18 TYPOLOGIE A KATEGORIZACE UŽIVATELŮ VEŘEJNÝCH KNIHOVEN Terminologie 2.4.2022 Služby knihoven 19 •uživatel •fyzická nebo právnická osoba, která využívá služeb knihovny •čtenář •alternativní termín, často používaný ve smyslu registrovaný uživatel, ten, kdo v daném roce využil služeb knihovny, půjčil si knihu apod. •návštěvník •fyzická osoba, která navštívila knihovna a využila některou z jejich služeb, např. kulturní, vzdělávací nebo komunitní akci, internet apod. •badatel •užívá se v institucích jiného typu, např. v muzeích, galeriích… • 2.4.2022 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 20 TDKIV Deník knihovny 2.4.2022 PhDr. Marie Šedá - Uživatelé 21 Dělení podle věku 2.4.2022 Služby knihoven 22 Generace 2.4.2022 Služby knihoven 23 •velká skupina lidí, kteří jsou socializováni přibližně ve stejné době, a pojí je proto dobově podmíněný styl života a způsob myšlení. •generace je pojem neostrý, příslušnost do stejné generace je relativní, závislá na kontextu •do stejné generace patří lidé přibližně stejně staří, příslušníky jedné generace lze označovat za vrstevníky •délka trvání jedné lidské generace odpovídá přibližně průměrnému věku žen při porodu •generace je pojem neostrý, příslušnost do stejné generace je relativní, závislá na kontextu •do stejné generace patří lidé přibližně stejně staří; příslušníky jedné generace lze označovat za vrstevníky •https://medium.com/edtech-kisk/jak-se-u%C4%8D%C3%AD-generace-f762cbb92ad7 • Generace 2.4.2022 Služby knihoven 24 •V 21. století se ocitáme v situaci, kdy technologie do určité míry ovlivňují a zasahují do různých aspektů našeho života. Technologie ovlivnily především informace, jejich šíření a dostupnost. •Tento vliv a změny se dále smísily s demografickými faktory, jež se začaly objevovat na přelomu 20. a 21. století. •Těmito demografickými změnami jsou myšleny tzv. „generace“, tedy „velké, sociálně diferencované skupiny osob, které jsou spojené dobově podmíněným stylem myšlení a jednání a prožívají podstatná období své socializace ve shodných historických a kulturních podmínkách“. •(Velký, 1996) Generace 2.4.2022 Služby knihoven 25 •V 21. století se ocitáme v situaci, kdy technologie do určité míry ovlivňují a zasahují do různých aspektů našeho života. Technologie ovlivnily především informace, jejich šíření a dostupnost. •Tento vliv a změny se dále smísily s demografickými faktory, jež se začaly objevovat na přelomu 20. a 21. století. •Těmito demografickými změnami jsou myšleny tzv. „generace“, tedy „velké, sociálně diferencované skupiny osob, které jsou spojené dobově podmíněným stylem myšlení a jednání a prožívají podstatná období své socializace ve shodných historických a kulturních podmínkách“. •(Velký, 1996) 2.4.2022 26 DRUHOVÉ A TYPOVÉ ČLENĚNÍ KIS 2.4.2022 Služby knihoven 27 Uživatel má získat konečný produkt Výpůjční služby Služby reprografické Služby faktografické Vnitrostátní i mezinárodní meziknihovní služby (MVS, MMVS) poskytují informace o existenci dokumentu, o tom, kde informaci najdeme (Katalogové služby) V polovině 90. let minulého století se objevily první online katalogy českých knihoven na internetu Propagační služby (PR) výstavy, besedy, přednášky, lekce informační gramotnosti, trénování paměti , autorská čtení, výtvarné dílny, celoživotní vzdělávání … Výpůjční a další služby 2.4.2022 Služby knihoven 28 MSV, MMVS 2.4.2022 Služby knihoven 29 •meziknihovní výpůjční služba •Dokument není ve fondu knihovny? •povinnost knihovny – nabídnout uživateli tuto službu •právo uživatele – získat dokument, který je ve vlastnictví jiné knihovny •služba je zdarma, je zpoplatněno jen balné a poštovné Elektronické služby 2.4.2022 Služby knihoven 30 •knihovnický software •Tritius, KOHA, KP-sys, Primo, Aleph… •Kramerius a Díla nedostupná na trhu (DNNT) •weby, sociální sítě, informační obrazovky •dnes už nutnost, nezbytnost •videokanály, streamy, e-komunikace, e-konference, e… cokoliv •CoderDoJo •Cílem je propojit lidi, kteří už programovat umí s těmi, kteří se to teprve naučit chtějí. •ozoboti •výborná pomůcka pro vyzkoušení vizuálního programování •citační manažery •Knihovny.cz •jednotný přístup ke službám českých a moravských knihoven •České a zahraniční e-zdroje •ASPI, EBSCO… •E-knihy • • Služby •Výpůjční služby •Absenční, prezenční •Asistované, neasistované •MVS, MMVS •Elektronické služby •Vnější, vnitřní •Internet, přístup k databázím, DNNT, digitální knihovny, webové stránky, sociální sítě, OPAC katalogy… •Bibliografické a referenční služby •zprostředkování požadované informace, ať už přímo, nebo odkazem na způsob, jak ji získat, či na pramen, v němž je obsažena (https://wiki.knihovna.cz/index.php?title=Referen%C4%8Dn%C3%AD_slu%C5%BEby) 2.4.2022 31 Služby •Technické služby •Poskytování elektrického proudu, využití internetu (wi-fi) •Reprografické služby •Kopírování, tisk, vazby dokumentů •Kulturní, vzdělávací a komunitní akce •Akce pro širokou veřejnost, vzdělávací akce i pro knihovnickou obec •Pobytové služby •Trávení volného času, možnost čtení, studia, sociálního kontaktu 2.4.2022 32 Služby •Zjišťování informačních potřeb •Průzkumy, ankety, zjišťování uživatelských názorů a jejich potřeb •Doplňkové služby •Služby venkovních prostorů, letních čítáren, kaváren •Půjčovny věcí •Služby pro specifické kategorie uživatelů •Další služby podle zaměření knihovny a místních potřeb uživatelů • 2.4.2022 33 2.4.2022 34 Služby v obecném zájmu •knihovnické služby •bývají založeny na místních tradicích •zohledňují zvláštnosti místa •musí zajišťovat rovný přístup •jsou závislé na veřejném financování •přispívají •k sociálnímu začleňování •k soudržnosti místních společenství •mezigenerační solidaritě • 2.4.2022 35 Kvalitativní přístupy •KS by měly být snadno přístupné (univerzální přístup), a to zdarma (viz knihovní zákon). •měly by reagovat na změny potřeby uživatelů •s cílem zlepšit kvalitu služeb •umožnit přístup k informačním zdrojům bez ohledu na ekonomickou situaci uživatelů. •měly by respektovat jejich kulturní specifika. •poskytování KS by mělo být optimalizováno na základě pravidelných hodnocení, která by měla působit jako zpětná vazba organizace • 2.4.2022 36 2.4.2022 37 HODNOCENÍ SLUŽEB Měření kvality služeb •Standard pro dobrou knihovnu •Metodický pokyn MK k vymezení standardu VKIS (https://ipk.nkp.cz/legislativa/01_LegPod/knihovni-zakon-257-2001-sb.-a-navazne-provadeci-prepisy/m etodicky-pokyn-ministerstva-kultury-k-vymezeni-standardu-verejnych-knihovnickych-a-informacnich-slu zeb-poskytovanych-knihovnami-zrizovanymi-a-nebo-provozovanymi-obcemi-a-kraji-na-uzemi-ceske-republi ky-2019) •Benchmarking knihoven •(https://www.benchmarkingknihoven.cz/) •Etické kodexy •Charta služeb •… • 2.4.2022 38 2.4.2022 Standardy 39 •nástroj pro hodnocení kvality knihoven •porovnávání kvantitativních i kvalitativních ukazatelů •založeno na myšlence •„učení se od lepších“ •„učící se organizace“ •„benchlearning“ •Inspirace – Bibliotheksindex •od roku 1999 v německy mluvících zemích • Benchmarking knihoven 2.4.2022 Standardy 40 •pouze pro přihlášené knihovny •žádný poplatek (u BIX ano) •data jsou neveřejná •komunikace •Konference Měření – uzavřená nemoderovaná konference •hledání „ideální knihovny“ •knihovna jako inspirace pro ostatní •využito v soutěži Městská knihovna roku… •hodnocení i kvalitativních parametrů •prostředí, budova, personál • [USEMAP] 2.4.2022 Standardy 41 VLOŽTE SVÉ HESLO Shrnutí – kvalita pro uživatele 2.4.2022 42 Prostor knihoven 2.4.2022 43 Prostor knihoven 2.4.2022 44 Třetí prostor •„třetí prostor“ – tedy místo, kde CHCEME být •místo pro jednotlivce i skupiny •místo pro splnění celé škály jejich potřeb •místo, kde se vytváří občanská soudržnost •místo, ve které mají důvěru •místo, které nabízí určitý sociální kapitál •otevřený a dostupný veřejný prostor • 2.4.2022 45 2.4.2022 46 SOUČASNÉ TRENDY ROZVOJE KNIHOVNICTVÍ 2.4.2022 Služby knihoven 47 10 nejdůležitějších cílů pro veřejné knihovny 2.4.2022 48 Jaké role by mohla mít dobrá knihovna? •Knihovna slouží většině obyvatelstva pro každodenní život, má nezastupitelnou funkci pro společenský, kulturní a komunitní život obce. •Je pevným bodem v obci, je otevřena v režimu 7/24. • •Setkávání napříč generacemi, udržování paměti místa, podporování rozvoje čtenářství, kreativní činnosti – to vše může být vaše knihovna. • • •Dnešní knihovna je především místem pečujícím o lokální komunitu, a to bez ohledu na velikost obce. 2.4.2022 Služby knihoven 49 2.4.2022 50 PUBLIC RELATIONS Public relations •Ví, co jsou to vztahy s veřejností a jakými prostředky a metodami je budovat •Ví, co je to pověst, obraz neboli image a kdo jsou její nositelé •Ví, jakou roli hraje design a firemní kultura •Dokáže se orientovat v práci s textem, slogany a hesly •Dokáže navrhnout komunikační strategii pro jakýkoliv váš projekt nebo akci •Zná pravidla v komunikaci s novináři a komunikace s médii •Zná základy práce v krizi • 2.4.2022 51 Cíle PR 2.4.2022 52 •Pomoc organizacím a institucím v jejich chování tak, aby byly příznivě akceptovány veřejností, •úlohou pracovníků působících v této oblasti je ovlivňování příznivého přijetí veřejností, •přímým ovlivňováním jejich postojů co nejefektivnějšími způsoby směrem ke stavu, který je nejpříznivější pro zákazníky, zaměstnavatele a societu, ve které provozují svoji činnost. Nástroje PR •televize, •rozhlas, •tisk (obecní zpravodaje, regionální tisk…), •plakáty, •inzerce, •nástěnka nebo vývěska, •den otevřených dveří, •výroční zpráva, •tisková zpráva, •webové stránky, sociální sítě… 2.4.2022 53 Firemní design - kultura •DOJMY NEBO PŘEDSTAVA O NĚČEM •jak se pracovník knihovny chová k uživatelům, •jak vyřizuje sekretářka vzkazy, •jak působí veřejní činitelé organizace ve sdělovacích prostředcích, •jak se pracovníci knihovny chovají ve svém volném čase, •jak o knihovně mluví, •jak jsou „uspokojeni" uživatelé knihovny, •jak rychle reaguje knihovna na dopisy a dotazy těch, kteří se na ni obracejí atd. •Jedná se tedy v podstatě o názor na organizaci. • 2.4.2022 54 Funkce kultury firmy •vnější, •tvář organizace, její image (způsob, jakým se nahradit prezentuje navenek a jakým je také zvenčí vnímána), •způsob adaptace knihovny na okolní podmínky (sdílené a rozvíjené představy, přístupy a hodnoty), •vnitřní, •způsob integrace uvnitř organizace (způsob, kterým někdo nebo něco - nový zaměstnanec, nový vztah k práci, nové řídící metody, nové vzdělávací postupy, nové strategické záměry - do knihovny „zapadnou" nebo naopak, ujmou se nebo odumřou; •mimořádně důležité jsou v této souvislosti normy chování, které kolektiv z uznávaných představ, přístupů a hodnot odvozuje (firemní etika). • 2.4.2022 55 Funkce kultury firmy •Podniková kultura je důležitý faktor při vnímání knihovny veřejností. Zde je důležité uvědomit si, že veřejnost vnímá i sebemenší zdánlivé detaily, jako je to, jak pracovníci knihovny hovoří o své organizaci, jaké jsou vztahy mezi ředitelem a zaměstnanci apod. •Při tvorbě podnikové kultury je třeba jasně definovat pravidla, se kterými musí být seznámeni všichni pracovníci knihovny, aby se jimi mohli následně řídit. • 2.4.2022 56 Skupiny… 2.4.2022 57 Ohlédnutí před státnicemi PhDr. Marie Šedá metodik.knihovna@gmail.com