Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Cílem výuky je poskytnout informace o základních principech historické jazykovědy, srovnávací lingvistiky a rekonstrukce.
Obsahem tématu je výklad o hláskových změnách. Je podána jejich základní typologie a vysvětlen pojem hláskový zákon. Vysvětleny jsou také příčiny hláskových změn. Uvedeny jsou některé důležité hláskové změny a jejich příklady.
Obsahem tématu je výklad o asimilaci a změnách s ní spojených. Je podána jejich základní typologie, některé důležité změny tohoto typu a příklady na tyto změny.
Obsahem tématu je výklad o disimilaci a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie dalších hláskových změn, jako je metateze, epenteze, haplologie. Uvedeny jsou příklady na tyto změny.
Obsahem tohoto tématu je výklad o analogii a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie a uvedeny příklady. Vysvětlena je motivace analogických změn.
Obsahem tématu je výklad o sémantických změnách slov v průběhu jejich vývoje. Jde především o zužování nebo rozšiřování významu, přenášení významu a různé opisné tvary v důsledku tabuizace slov. Vysvětleny jsou rovněž příklady na sémantické paralely a sémantická pole.
Obsahem tématu je výklad o výpůjčkách. Následující pasáže se věnují typologii výpůjček, motivaci změn a zvláštnostem při přejímání.
Obsahem tématu je výklad o historickosrovnávací metodě jako o hlavním metodologickém principu etymologie. Uvedeny jsou však také příklady z náhodných podobností slov, výpůjček, a jazykových univerzálií. Popsána je také metoda vnitřní rekonstrukce.
Obsahem tématu je výklad o rekonstrukci praindoevropštiny jako původního jazyka indoevropské jazykovědné rodiny. Z praktických důvodů je uvedeno jen hláskosloví, substantiva a slovesa.
V tomto tématu jsou probrány hlavní hláskové změny od pozdně indoevropského a baltoslovanského období po praslovanštinu. Jde o satemizaci, pravidlo ruki, disimilaci alveolár, a fúzi vokálů.
Obsahem tohoto tématu je výklad o praslovanských hláskových změnách, které jsou důležité pro poznání tvarů ve slovanských jazycích včetně češtiny. Je podán popis jednotlivých změn včetně jejich chronologie.
Obsahem tématu je výklad rekonstruované morfologii praslovanštiny. Z praktických důvodů je výklad omezen jen na rekonstrukci substantiv a sloves.
V tomto tématu je probrán přehled poznatků k indoevropské akcentologii. Nejdříve je uvedena charakteristika praindoevropské akcentuace u atematických a tematických tvarů. Následuje pasáž o baltoslovanské a praslovanské akcentologii, jak ji dokážeme rekonstruovat. Závěrečná pasáž je věnována původu české kvantity.
Obsahem tohoto tématu je výklad o základních příručkách k principům historické lingvistiky, které studentovi mohou pomoci prohloubit jednotlivé pasáže probírané v této opoře. Student by se měl orientovat v základních příručkách historické lingvistiky a být schopen rozumět cizojazyčným výkladům.
O kursu podrobněji
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky
Cílem výuky je poskytnout informace o základních principech historické jazykovědy, srovnávací lingvistiky a rekonstrukce. Seminář doplňuje a rozvíjí informace k předmětu Historická mluvnice 1 především z hlediska rekonstrukce praindoevropštiny jako rekonstruovaného prajazyka a praslovanštiny jako společného slovanského základu.
Osnova - bloky
1. Hláskové změny a hypotéza jejich pravidelnosti.
2. Asimilace hlásek, jejich oslabování a ztráta.
3. Disimilace, metateze, epenteze a jiné změny.
4. Analogie a její principy.
5. Sémantické změny.
6. Lexikální výpůjčky.
7. Srovnávací metoda a vnitřní rekonstrukce.
8. Rekonstrukce praindoevropštiny.
9. Hláskové změny od baltoslovanštiny k praslovanštině.
10. Praslovanské hláskové změny.
11. Rekonstrukce praslovanské morfologie.
12. Základy slovanské akcentologie.
13. Základní příručky k principům historické lingvistiky.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zápočtem, který má formu testu. Předmětem zápočtu jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zápočet probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v systému IS.
Hláskové změny
Obsahem tématu je výklad o hláskových změnách. Je podána jejich základní typologie a vysvětlen pojem hláskový zákon. Vysvětleny jsou také příčiny hláskových změn. Uvedeny jsou některé důležité hláskové změny a jejich příklady.
V opoře studujeme s. 10-15.
Úkoly:
Rozvětvení a sloučení fonémů
Pravidelnost hláskových jevů
Podmínka přehlásky
Popište následující změnu z hlediska rozvětvení a sloučení fonémů:
PIE *trno- *stā- *drno-
PGm *þurna- *stand *turna-
stangl. þorn "trn" standan "stát" *torn "hněv"
Popište následující změnu z hlediska rozvětvení a sloučení fonémů:
PIE *trno- *stā- *drno-
PGm *þurna- *stand *turna-
stangl. þorn "trn" standan "stát" *torn "hněv"
V čem byla kritizována mladogramatická hypotéza o pravidelnosti hláskových jevů?
V čem byla kritizována mladogramatická hypotéza o pravidelnosti hláskových jevů?
Jaká podmínka musí být splněna, aby proběhla přehláska aj >ej ve slově vajce >vejce, ale vajec?
Hlavni studjni text
Jaká podmínka musí být splněna, aby proběhla přehláska aj >ej ve slově vajce >vejce, ale vajec?
Asimilace hlásek, jejich oslabování a ztráta
Obsahem tématu je výklad o asimilaci a změnách s ní spojených. Je podána jejich základní typologie, některé důležité změny tohoto typu a příklady na tyto změny.
V opoře studujeme s. 16-21.
Úkoly:
Pokuste se zjistit, zda v češtině máme následující změny: apokopa, afereze, oslabování, palatalizace. Které z těchto změn nacházíme v angličtině nebo v němčině?
Které zásadní morfologické změny přinesla pozdněpraslovanská kontrakce?
Na příkladu angličtiny vyložte asimilační změny v adjektivech impossible, irregular, illogical.
Disimilace, metateze, epenteze a jiné změny
Obsahem tématu je výklad o disimilaci a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie dalších hláskových změn, jako je metateze, epenteze, haplologie. Uvedeny jsou příklady na tyto změny.
V opoře studujeme s. 22-27.
Úkoly:
Popište, jakým způsobem se metateze likvid reflektují v jednotlivých slovanských jazycích.
Ve slově buddha popište disimilační změny (Grassmanův a Bartholomaeův zákon). Vyjděte z kořene *bhudh- a sufixu -tá.
V Praslovanštině od Arnošta Lamprechta vyhledejte kapitolu o epentetickém l . Jaké je teritoriální rozšíření této změny?
Analogie a její principy
Obsahem tohoto tématu je výklad o analogii a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie a uvedeny příklady. Vysvětlena je motivace analogických změn.
V opoře studujeme s. 28-31.
Úkoly:
Staročeské sloveso píti mělo tvary p'u, pieš, pie, pieme, piete, p'ú. Podle čeho bylo později analogicky vyrovnáno?
V historickém vývoji češtiny uveďte příklady produktivního tvoření slov.
S využitím učebnice H.H.Hocka pojednejte o nepravidelných výsledcích Grimmova a Vernerova zákona a následných analogických procesech při vyrovnávání tvarů.
Sémantické změny
Obsahem tématu je výklad o sémantických změnách slov v průběhu jejich vývoje. Jde především o zužování nebo rozšiřování významu, přenášení významu a různé opisné tvary v důsledku tabuizace slov. Vysvětleny jsou rovněž příklady na sémantické paralely a sémantická pole.
V opoře studujeme s. 32-37.
Úkoly:
Z etymologického slovníku nebo z publikace Dědictví řeči zjistěte proměny významu slova nohavice v češtině.
České adjektivum pitomý je odvozeno od starého slovesa pitati "živit". Proč došlo k deterioraci významu?
Vyhledejte význam původního slova "procházka". Ke které sémantické změně došlo?
Lexikální výpůjčky
Obsahem tématu je výklad o výpůjčkách. Následující pasáže se věnují typologii výpůjček, motivaci změn a zvláštnostem při přejímání.
V opoře studujeme s. 38-43.
Úkoly:
Shromážděte dvacet neologismů přejatých z angličtiny v poslední době. Jakým způsobem je jim přiřazován rod a zařazení do deklinace?
S využitím slovníku vyhledejte deset českých slov, které jsou kalky z jiných jazyků.
Vyhledejte anglické termíny "otec - otcovský, matka - mateřský" a vysvětlete jejich původ.
Historickosrovnávací metoda a metoda vnitřní rekonstrukce
Obsahem tématu je výklad o historickosrovnávací metodě jako o hlavním metodologickém principu etymologie. Uvedeny jsou však také příklady z náhodných podobností slov, výpůjček, a jazykových univerzálií. Popsána je také metoda vnitřní rekonstrukce.
V opoře studujeme s. 44-47.
Úkoly:
Proč nemůžeme rekonstruovat fonetickou rovinu prajazyka?
V povinné literatuře vyhledejte hláskové responze velár v indoevropských jazycích.
Rekonstrukce praindoevropštiny
Obsahem tématu je výklad o rekonstrukci praindoevropštiny jako původního jazyka indoevropské jazykovědné rodiny. Z praktických důvodů je uvedeno jen hláskosloví, substantiva a slovesa.
V opoře studujeme s. 48-59.
Úkoly:
Identifikujte indoevropské vokály a diftongy: *sauso-, *h2kous-, *kaiko-, *mizdho, *snusos, *nās-, *sal-.
V opoře na str. 55 komentujte skloňování následujících tematických substatntiv v singuláru.
V tabulce v kapitole č.8 srovnejte tvary a-kmenů v indoevropských jazycích. Jak se změnil kmen a koncovky?
Hláskové změny od baltoslovanštiny k praslovanštině
V tomto tématu jsou probrány hlavní hláskové změny od pozdně indoevropského a baltoslovanského období po praslovanštinu. Jde o satemizaci, pravidlo ruki, disimilaci alveolár, a fúzi vokálů.
V opoře studujeme s. 60-65.
Úkoly:
Jak víme, že původní tvar od infinitivu vesti byl *vedtei? Využijte metodu vnitřní rekonstrukce.
Vysvětlete funkci pravidla ruki při tvoření praslovanského aoristu.
S využitím Wikipedie a úkolu v předchozí lekci rozdělte indoevropské jazyky na kentumové a satemové.
Praslovanské hláskové změny
Obsahem tohoto tématu je výklad o praslovanských hláskových změnách, které jsou důležité pro poznání tvarů ve slovanských jazycích včetně češtiny. Je podán popis jednotlivých změn včetně jejich chronologie.
V opoře studujeme s. 66-71.
Úkoly:
Které morfologické důsledky měla mimo jiné palatalizace alveolár pro morfologii substantiv?
Zkuste zodpovědět na otázku, proč zanikly praslovanské jery a proč právě Havlíkovým pravidlem.
S využitím Lamprechtovy Praslovanštiny určete chronologii probraných hláskových změn. Které hláskové změny jsou z hlediska vývoje systému nejdůležitější?
Rekonstrukce praslovanské morfologie
Obsahem tématu je výklad rekonstruované morfologii praslovanštiny. Z praktických důvodů je výklad omezen jen na rekonstrukci substantiv a sloves.
V opoře studujeme s. 72-79.
Úkoly:
V opoře na str. 74-76 komentujte vývoj praslovanských pádových koncovek do češtiny.
Popište vývoj praslovanských atematických sloves do češtiny.
Srovnejte praindoevropské a praslovanské pádové koncovky substantiv. Ke kterým změnám ve vývoji došlo?
Základy indoevropské akcentologie
V tomto tématu je probrán přehled poznatků k indoevropské akcentologii. Nejdříve je uvedena charakteristika praindoevropské akcentuace u atematických a tematických tvarů. Následuje pasáž o baltoslovanské a praslovanské akcentologii, jak ji dokážeme rekonstruovat. Závěrečná pasáž je věnována původu české kvantity.
V opoře studujeme s. 80-88.
Úkol:
Z různých jazyků uveďte příklady funkce suprasegmentálních jevů - kvantity, intonace, přízvuku.
Z informací na internetu se pokuste sestavit reprezentativní seznam základních akcentuačních prací v druhé polovině 20. století.
S využitím Wikipedie zjistěte, jak působil Stangův zákon v praslovanštině. Které různé výklady je možné najít?
Základní příručky k principům historické lingvistiky
Obsahem tohoto tématu je výklad o základních příručkách k principům historické lingvistiky, které studentovi mohou pomoci prohloubit jednotlivé pasáže probírané v této opoře. Student by se měl orientovat v základních příručkách historické lingvistiky a být schopen rozumět cizojazyčným výkladům.
V opoře studujeme s. 89-97.
Úkol:
V katalogu Národní knihovny vyhledejte dostupnost základních příruček o historické lingvistice v České republice.