Seminář k historické mluvnici
Mgr. Kristýna Dufková, Ph.D.
Seminář k historické mluvnici
Info
Období
léto 2023

Cílem výuky je poskytnout informace o základních principech historické jazykovědy, srovnávací lingvistiky a rekonstrukce.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2023 do 26. 2. 2023.

Obsahem tématu je výklad o hláskových změnách. Je podána jejich základní typologie a vysvětlen pojem hláskový zákon. Vysvětleny jsou také příčiny hláskových změn. Uvedeny jsou některé důležité hláskové změny a jejich příklady.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 2. 2023 do 5. 3. 2023.

Obsahem tématu je výklad o asimilaci a změnách s ní spojených. Je podána jejich základní typologie, některé důležité změny tohoto typu a příklady na tyto změny.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2023 do 12. 3. 2023.

Obsahem tématu je výklad o disimilaci a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie dalších hláskových změn, jako je metateze, epenteze, haplologie. Uvedeny jsou příklady na tyto změny.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 13. 3. 2023 do 19. 3. 2023.

Obsahem tohoto tématu je výklad o analogii a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie a uvedeny příklady. Vysvětlena je motivace analogických změn.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2023 do 26. 3. 2023.

Obsahem tématu je výklad o sémantických změnách slov v průběhu jejich vývoje. Jde především o zužování nebo rozšiřování významu, přenášení významu a různé opisné tvary v důsledku tabuizace slov. Vysvětleny jsou rovněž příklady na sémantické paralely a sémantická pole.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 27. 3. 2023 do 2. 4. 2023.

Obsahem tématu je výklad o výpůjčkách. Následující pasáže se věnují typologii výpůjček, motivaci změn a zvláštnostem při přejímání.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 4. 2023 do 9. 4. 2023.

Obsahem tématu je výklad o historickosrovnávací metodě jako o hlavním metodologickém principu etymologie. Uvedeny jsou však také příklady z náhodných podobností slov, výpůjček, a jazykových univerzálií. Popsána je také metoda vnitřní rekonstrukce.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 10. 4. 2023 do 16. 4. 2023.

Obsahem tématu je výklad o rekonstrukci praindoevropštiny jako původního jazyka indoevropské jazykovědné rodiny. Z praktických důvodů je uvedeno jen hláskosloví, substantiva a slovesa.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 17. 4. 2023 do 23. 4. 2023.

V tomto tématu jsou probrány hlavní hláskové změny od pozdně indoevropského a baltoslovanského období po praslovanštinu. Jde o satemizaci, pravidlo ruki, disimilaci alveolár, a fúzi vokálů.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 4. 2023 do 30. 4. 2023.

Obsahem tohoto tématu je výklad o praslovanských hláskových změnách, které jsou důležité pro poznání tvarů ve slovanských jazycích včetně češtiny. Je podán popis jednotlivých změn včetně jejich chronologie.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 1. 5. 2023 do 7. 5. 2023.

Obsahem tématu je výklad rekonstruované morfologii praslovanštiny. Z praktických důvodů je výklad omezen jen na rekonstrukci substantiv a sloves.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 5. 2023 do 14. 5. 2023.

V tomto tématu je probrán přehled poznatků k indoevropské akcentologii. Nejdříve je uvedena charakteristika praindoevropské akcentuace u atematických a tematických tvarů. Následuje pasáž o baltoslovanské a praslovanské akcentologii, jak ji dokážeme rekonstruovat. Závěrečná pasáž je věnována původu české kvantity.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 15. 5. 2023 do 21. 5. 2023.


Obsahem tohoto tématu je výklad o základních příručkách k principům historické lingvistiky, které studentovi mohou pomoci prohloubit jednotlivé pasáže probírané v této opoře. Student by se měl orientovat v základních příručkách historické lingvistiky a být schopen rozumět cizojazyčným výkladům.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
PDF
1
Studijní text

O kursu podrobněji

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky

Cílem výuky je poskytnout informace o základních principech historické jazykovědy, srovnávací lingvistiky a rekonstrukce. Seminář doplňuje a rozvíjí informace k předmětu Historická mluvnice 1 především z hlediska rekonstrukce praindoevropštiny jako rekonstruovaného prajazyka a praslovanštiny jako společného slovanského základu.

 

Osnova - bloky

1.       Hláskové změny a hypotéza jejich pravidelnosti.

2.       Asimilace hlásek, jejich oslabování a ztráta.

3.       Disimilace, metateze, epenteze a jiné změny.

4.       Analogie a její principy.

5.       Sémantické změny.

6.       Lexikální výpůjčky.

7.       Srovnávací metoda a vnitřní rekonstrukce.

8.       Rekonstrukce praindoevropštiny.

9.       Hláskové změny od baltoslovanštiny k praslovanštině.

10.    Praslovanské hláskové změny.

11.    Rekonstrukce praslovanské morfologie.

12.    Základy slovanské akcentologie.

13.    Základní příručky k principům historické lingvistiky.


Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zápočtem, který má formu testu. Předmětem zápočtu jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zápočet probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v systému IS.


Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Hláskové změny

Obsahem tématu  je výklad o hláskových změnách. Je podána jejich základní typologie a vysvětlen pojem hláskový zákon. Vysvětleny jsou také příčiny hláskových změn. Uvedeny jsou některé důležité hláskové změny a jejich příklady.


V opoře studujeme s. 10-15.


Úkoly:

Rozvětvení a sloučení fonémů
Pravidelnost hláskových jevů
Podmínka přehlásky

Popište následující změnu z hlediska rozvětvení a sloučení fonémů:
PIE               *trno-              *stā-                *drno-
PGm           *þurna-           *stand             *turna-
stangl.         þorn "trn"       standan "stát" *torn "hněv"


V čem byla kritizována mladogramatická hypotéza o pravidelnosti hláskových jevů?


Jaká podmínka musí být splněna, aby proběhla přehláska aj >ej ve slově vajce >vejce, ale vajec?


Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Asimilace hlásek, jejich oslabování a ztráta

Obsahem tématu je výklad o asimilaci a změnách s ní spojených. Je podána jejich základní typologie,  některé důležité změny tohoto typu a příklady na tyto změny.


V opoře studujeme s. 16-21.


Úkoly: 

Pokuste se zjistit, zda v češtině máme následující změny: apokopa, afereze, oslabování, palatalizace. Které z těchto změn nacházíme v angličtině nebo v němčině?

Které zásadní morfologické změny přinesla pozdněpraslovanská kontrakce?

Na příkladu angličtiny vyložte asimilační změny v adjektivech impossible, irregular, illogical.

Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Disimilace, metateze, epenteze a jiné změny

Obsahem tématu je výklad o disimilaci a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie dalších hláskových změn, jako je metateze, epenteze, haplologie. Uvedeny jsou příklady na tyto změny.


V opoře studujeme s. 22-27.


Úkoly: 

Popište, jakým způsobem se metateze likvid reflektují v jednotlivých slovanských jazycích.

Ve slově buddha popište disimilační změny (Grassmanův a Bartholomaeův zákon). Vyjděte z kořene *bhudh- a sufixu -tá.

Praslovanštině od Arnošta Lamprechta vyhledejte kapitolu o epentetickém l . Jaké je teritoriální rozšíření této změny?


Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Analogie a její principy

Obsahem tohoto tématu je výklad o analogii a změnách s ní spojených. Je podána základní typologie a uvedeny příklady. Vysvětlena je motivace analogických změn.


V opoře studujeme s. 28-31.


Úkoly:

Staročeské sloveso píti mělo tvary p'u, pieš, pie, pieme, piete, p'ú. Podle čeho bylo později analogicky vyrovnáno?

V historickém vývoji češtiny uveďte příklady produktivního tvoření slov.

S využitím učebnice H.H.Hocka pojednejte o nepravidelných výsledcích Grimmova a Vernerova zákona a následných analogických procesech při vyrovnávání tvarů. 


Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Sémantické změny

Obsahem tématu je výklad o sémantických změnách slov v průběhu jejich vývoje. Jde především o zužování nebo rozšiřování významu, přenášení významu a různé opisné tvary v důsledku tabuizace slov. Vysvětleny jsou rovněž příklady na sémantické paralely a sémantická pole.


V opoře studujeme s. 32-37.

Úkoly: 

Z etymologického slovníku nebo z publikace Dědictví řeči zjistěte proměny významu slova nohavice v češtině. 

České adjektivum pitomý je odvozeno od starého slovesa pitati  "živit". Proč došlo k deterioraci významu?

Vyhledejte význam původního slova "procházka". Ke které sémantické změně došlo?


Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Lexikální výpůjčky

Obsahem tématu je výklad o výpůjčkách. Následující pasáže se věnují typologii výpůjček, motivaci změn a zvláštnostem při přejímání.


V opoře studujeme s. 38-43.

Úkoly:

Shromážděte dvacet neologismů přejatých z angličtiny v poslední době. Jakým způsobem je jim přiřazován rod a zařazení do deklinace?

S využitím slovníku vyhledejte deset českých slov, které jsou kalky z jiných jazyků.

Vyhledejte anglické termíny "otec - otcovský, matka - mateřský" a vysvětlete jejich původ.



Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Historickosrovnávací metoda a metoda vnitřní rekonstrukce

Obsahem tématu je výklad o historickosrovnávací metodě jako o hlavním metodologickém principu etymologie. Uvedeny jsou však také příklady z náhodných podobností slov, výpůjček, a jazykových univerzálií. Popsána je také metoda vnitřní rekonstrukce.


V opoře studujeme s. 44-47.

Úkoly:

Proč nemůžeme rekonstruovat fonetickou rovinu prajazyka?

V povinné literatuře vyhledejte  velár v indoevropských jazycích.

Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Rekonstrukce praindoevropštiny

Obsahem tématu je výklad o rekonstrukci praindoevropštiny jako původního jazyka indoevropské jazykovědné rodiny. Z praktických důvodů je uvedeno jen hláskosloví, substantiva a slovesa.


V opoře studujeme s. 48-59.


Úkoly: 

Identifikujte indoevropské vokály a diftongy: *sauso-*h2kous-, *kaiko-, *mizdho, *snusos, *nās-, *sal-.

V opoře na str. 55 komentujte skloňování následujících tematických substatntiv v singuláru.

V tabulce v kapitole č.8 srovnejte tvary a-kmenů v indoevropských jazycích. Jak se změnil kmen a koncovky?

Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Hláskové změny od baltoslovanštiny k praslovanštině

V tomto tématu jsou probrány hlavní hláskové změny od pozdně indoevropského a baltoslovanského období po praslovanštinu.  Jde o satemizaci, pravidlo ruki, disimilaci alveolár, a fúzi vokálů.

V opoře studujeme s. 60-65.

Úkoly: 

Jak víme, že původní tvar od infinitivu vesti  byl *vedtei? Využijte metodu vnitřní rekonstrukce.

Vysvětlete funkci pravidla ruki  při tvoření praslovanského aoristu.

S využitím Wikipedie a úkolu v předchozí lekci rozdělte indoevropské jazyky na kentumové a satemové.

Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Praslovanské hláskové změny

Obsahem tohoto tématu je výklad o praslovanských hláskových změnách, které jsou důležité pro poznání tvarů ve slovanských jazycích včetně češtiny. Je podán popis jednotlivých změn včetně jejich chronologie.


V opoře studujeme s. 66-71.

Úkoly: 

Které morfologické důsledky měla mimo jiné palatalizace alveolár pro morfologii substantiv?

Zkuste zodpovědět na otázku, proč zanikly praslovanské jery a proč právě Havlíkovým pravidlem.

S využitím Lamprechtovy Praslovanštiny určete chronologii probraných hláskových změn. Které hláskové změny jsou z hlediska vývoje systému nejdůležitější?

Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Rekonstrukce praslovanské morfologie

Obsahem tématu je výklad rekonstruované morfologii praslovanštiny. Z praktických důvodů je výklad omezen jen na rekonstrukci substantiv a sloves.


V opoře studujeme s. 72-79.


Úkoly: 

V opoře na str. 74-76 komentujte vývoj praslovanských pádových  koncovek do češtiny.

Popište vývoj praslovanských atematických sloves do češtiny.

Srovnejte praindoevropské a praslovanské pádové koncovky substantiv. Ke kterým změnám ve vývoji došlo?

Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Základy indoevropské akcentologie

V tomto tématu je probrán přehled poznatků k indoevropské akcentologii. Nejdříve je uvedena charakteristika praindoevropské akcentuace u atematických a tematických tvarů.  Následuje pasáž o baltoslovanské a praslovanské akcentologii, jak ji dokážeme rekonstruovat. Závěrečná pasáž je věnována původu české kvantity.


V opoře studujeme s. 80-88.


Úkol: 

Z různých jazyků uveďte příklady funkce suprasegmentálních jevů - kvantity, intonace, přízvuku.

Z informací na internetu se pokuste sestavit reprezentativní seznam základních akcentuačních prací v druhé polovině 20. století.

S využitím Wikipedie zjistěte, jak působil Stangův zákon v praslovanštině. Které různé výklady je možné najít?


Hlavni studjni text
PDF ke stažení

Základní příručky k principům historické lingvistiky

Obsahem tohoto tématu je výklad o základních příručkách k principům historické lingvistiky, které studentovi mohou pomoci prohloubit jednotlivé pasáže probírané v této opoře. Student by se měl orientovat v základních příručkách historické lingvistiky a být schopen rozumět cizojazyčným výkladům.

V opoře studujeme s. 89-97. 


Úkol: 

V katalogu Národní knihovny vyhledejte dostupnost základních příruček o historické lingvistice v České republice.


Hlavni studjni text
PDF ke stažení