Zkouška písemná + ústní: Student do stanoveného termínu předloží seminární práci. Jejím ohodnocením vznikne návrh klasifikace, kterou student může přijmout, tím je zkouška ukončena. Při navrženém hodnocení lepším než F může student žádat o postup k ústní části zkoušky a usilovat o zlepšení klasifikace (zdůvodňuje postupy, poskytuje teoretická vysvětlení, koriguje omyly ap.). Seminární práce: Funkční klasifikace textu, funkční přehodnocení textu 1) Zvolte podle svého úsudku krátký text vnímaný jako funkční celek. Originál výchozího textu bude nedílnou součástí seminární práce. 2) Podle doporučené literatury prostudujte hierarchie funkcí příslušejících textům jednotlivých funkčních stylů a prostředky naplnění těchto funkcí. (Prostudováním funkcí se nerozumí kopírování pasáží studovaného textu do seminární práce, ba ani parafrázování uvedených funkcí.) 3) Na základě funkčního hodnocení zvoleného textu, opřeného o argumentaci funkčním vyhodnocením jeho složek, přiřaďte text k některému z funkčních stylů. V případě, že užité prostředky neodpovídají funkci, kterou považujete za dominantní, pokuste se tuto neshodu vysvětlit. (Nehodnotíme tedy to, jak by text snad napsán měl být, ale to, jaké znaky nese a k jakému funkčnímu stylu jej lze na základě rozpoznaných rysů zařadit.) 4) Stanovte, který z funkčních stylů je nejvíce vzdálen konkrétním funkčním charakteristikám zvoleného textu. Přestylizujte zvolený text tak, aby nesl zjevné znaky opozitního funkčního stylu. 5) Seminární práci v elektronické podobě spolu se skenem analyzovaného textu odevzdejte v některém z termínů stanovených prostřednictvím IS. Osnova seminární práce ze stylistiky (jde jen o jednu z mnoha možností, jež může být pro některé texty vhodná, pro jiné nikoli; v každém případě smyslem práce je postižení všech stylotvorně podstatných aspektů textu, nikoli naplnění této osnovy) Subjektivní stylotvorný faktor - autor: - personální / institucionální - individuální / kolektivní - další charakteristiky vyvoditelné z textu - (posloupnost / hierarchie autorů) Objektivní stylotvorné faktory: - forma projevu (mluvená, psaná) - forma kontaktu (přímý, nepřímý) - komunikační situace (veřejná/soukromá, oficiální/neoficiální, formální/neformální, vážná/nevážná, emotivní/neemotivní) - adresát projevu (individuální / kolektivní, personální / institucionální, další charakteristiky vyvoditelné z textu) - dialogičnost / monologičnost - téma - připravenost/nepřipravenost - funkce projevu (poučit, pobavit, ovlivnit, prostě sdělit, předat estetickou informaci) Výrazové prostředky: - jazykové (hláskové, morfologické, lexikální, syntaktické, hypersyntaktické / kompoziční) - nejazykové 100–95 A 94–88 B 87–82 C 81–76 D 75–70 E 69–0 F Závěr: zařazení textu k funkčnímu stylu na základě předchozích dílčích závěrů Náznak přestylizování do opozitního funkčního stylu: stanovení opozitního f. stylu + argument, proč je opozitní náznak přestylizování zvoleného textu tak, aby neslo zjevné znaky opozitního funkčního stylu Vhodnost volby výchozího textu Naplnění znaků odborného stylu sem. práce (mimo jazyk) Jazyk seminární práce Reflexe jazykových znaků výchozího textu Reflexe nejazykových znaků výchozího textu Hierarchizace funkcí textu Vymezení opozitního stylu Přestylizování výhozího textu do opozitního funkčního stylu Součet 0-5 b., min 2 b. 0-10 b., min. 7 b. 0-20 b., min. 15 b 0-30 b., .min. 23 b. 0-20 b., min. 15 b. 0-5 b., min. 3 b. 0-5b., min. 2 b. 0-5, min. 3 b. Optim. 100, min. 70 b.