Arnošt Procházka: Konec pohádky A les opět zpustnul. Princeznu zlatou zase vězní v černém hradě trojhlavý drak a chrlí žár a síry v třesoucí se děsem kraj. Je mrtvo kol. Smutno je ňadro mé a smutna duše má. Na volných vlnách neúkojných tužeb se chvěje, ve stojatých vodách pohřebných slz se utápí. Je mrtvo kol. A les opět zpustnul. Kvílící zvuk táhne se zněmlou houští, výr těžkým tepotem křídel tiš hluchou brázdí..... teď v stínech blesklo ustrašené oko a laň prchá, bílá laň. Má duše se modlí. Nebo choří starci jdou ve vyhnanství hlubokými závějemi a hlad je vede. Vojíni klekají před bitvou pod žehnajícím objetí kněze. A les opět zpustnul. Oplzle hnusné tance vede šerednost nečistých čarodejnic nad ohni smrdutých kouřů a z dáli ozývá se nářek stád hnaných na porážku, ryk matek, jimž berou mláď. Hadi! Duše má rozervána řítí se v skon. Tupí barbaři vtrhli do obětnic nedotknutých, hruborucí, zprznili cudnost květův a poplvali bílou něhu světic. Servány jsou úběly svatebních rouch čistých nevěst, vůně myrt nevinnosti do prachu stékají, panenství mystické krvácí ve chlípných rictech masa. A les opět zpustnul. Nádhery královských jasů rozváty. Šero mlžné a sychravé zaplavuje rozdupanou zemi. Šero mlžné a sychravé pláče s dalekých nebes. Šero mlžné a sychravé plně sytí třísnivým kalem duši mou. A les opět zpustnul. (Prostibolo duše, 1895) Karel Hlaváček: Hrál kdosi na hoboj Hrál kdosi na hoboj, a hrál již kolik dní hrál vždycky navečer touž píseň mollovou a ani nerozžal si oheň pobřežní, neb všecky ohně, prý, tu zhasnou, uplovou. Hrál dlouze na hoboj, v tmách na pobřeží, v tmách, na plochém pobřeží, kde nikdo nepřistál: hrál pro svou Lhostejnost, či hrál spíš pro svůj Strach? byl tichý Pastevec, či vyděděný Král? Hrál smutně na hoboj. Vzduch zhluboka se chvěl pod písní váhavou a jemnou, mollovou... A od vod teskně zpět mu hoboj vlhkem zněl: Jsou ohně marny, jsou, vždy zhasnou, uplovou. (1898?) O. Březina: Snad potom… Tu hudbu mi nalej v akkordů křišťálnou číš, kde z tonů zvětralých jisker se zdvihá mámivá tíž jak výpar z nejhlubších sklepení duše, kde v stínech zrá výčitek oheň ve vzpomínek kvasících vínech. Na úpatí pohoří Smrti, kde v ledovců závratný spád se smývá Věčnosti příval, chci umdlený spát, a illusi dní, klam krve a šero vlastního žití, jak dusivý sen, jenž na prsa kleká, chci sníti. A probuzen lítostí duší svou povstat za tisíce jar pod sestárlým sluncem až blankytu vyhasne žár, a k vychladlé zemi jak uhelný milíř, setlelý v kouři, se zřítí udušen život pod nánosem věků a bouří. Snad potom, v žal posledních soumraků, vzpomenu zpět na světla vyhaslých lilií a západů krvavý květ, na hudbu pěnících vod, jak v ztlumeném zachvění citer v ruch růžových slavností zvonila za vyhaslých jiter, a v zeleních niv na zářivé průvody slunečních dní, jak v triumfech táhly, v jásotu barev a v šelestu žní pod rozpjaté stany čekajících nocí, z nichž lila se jednou na hlavy dávných národů vůně. A procitlé zvednou se písně bývalých tužeb, pohledů doznělý smích a rozkoší žár, jimž dýchal těl vonný a chvící se sníh a z dýmu vyhaslých věků a ve tmy zapadlých vodopádech snad s lítostí ucítím vlastního života teplo a vůni a zádech. (Tajemné dálky, 1895)