Spor o koně Renesance Udržuje se tematika náboženská, ale začínají se objevovat scény z každodenního života. Nově se objevují některé žánry, např. portrét, krajina nebo zátiší. Malíř již pracuje s perspektivně vyjádřeným prostorem Klasická kompozice Sandro Boticelli - Zrození Venuše Leonardo da Vinci Michelangelo Baroko Paul Rubens Romantismus „Kdo praví romantismus, praví umění moderní, to jest intimita, duchovost, barva, touha po nekonečnu, vyjádřená všemi prostředky, jimiž umění vládne." (Charles Baudelaire) 10. dubna 1815 vybuchla sopka Tambora. Z původní výšky 4 300 metrů se zmenšila na pouhých 2 800.Tato erupce vyvolala globální klimatické účinky a přímo i nepřímo zabila na více než 100 000 lidí. Sopečný výbuch změnil počasí na celé planetě a to tak, že v létě mrzlo, čímž byla slabá úroda. Lidé umírali na hladomor. Počasí se vrátilo do normálu až roku 1818  18. 6. 1815 Bitva u Waterloo  Vynález kola  Zavadění kanalizace do měst  Sociální jistoty, pojištění  Vampír, lord Byron + jeho lékař John Polidori)  Frankenstein, Mary Shelleyová Akademismus Jean-Léon Gérôme J. G. Hamilton Hippolyte Bayard; 1839 - 1. výstava fotografií Impresionismus Claude Monet, Imprese Východ slunce  Bude-li fotografii dovoleno, aby nahradila umění v některých jeho funkcích, brzy je vystrnadí úplně nebo je zkazí za pomoci svého přirozeného spojence – hlouposti davu. Je proto potřeba, aby se vrátila ke svému skutečnému úkolu, jímž je sloužit vědě a umění a to velmi pokorně sloužit … . Charles Baudelaire C. Monet Vladimír Jiří Bufka Nadar Gaspard-Félix Tournachon, známější pod pseudonymem Nadar (6. dubna 1820, Paříž – 21. března 1910, Paříž), byl francouzský fotograf, průkopník portrétní a balónové fotografie, karikaturista, novinář, spisovatel a vzduchoplavec.  Nadar se také zapsal do dějin malířství. Přátelil se s mnoha pařížskými avantgardními malíři. V dubnu 1874 jim poskytl prostory pro podnik, pro který se později ujal název První impresionistická výstava. Zúčastnilo se jí 31 umělců, mj. Claude Monet, Edgar Degas, Camille Pissarro, Paul Cézanne, kteří vystavili 165 katalogových položek.  Impresionismus Poprvé tento pojem (v hanlivém smyslu) použil kritik Louis Leroy, neboť obraz považoval za nedokončený. Prosazení impresionismu ukončilo tradiční akademické umění a nastal rozvoj moderního umění. (wiki) „ Miloval a cenil si fotografie v době, kdy jiní umělci … se neodvážili přiznat, že ji používají“ Paul Valéry  Edgar Degas Alfred StieglitzEdgar Degas Roman Vondrouš, 2013 World Press Photo Eugene Delacroix Studie podle fotografie Alfons Mucha Několik výroků  „Ode dneška je malířství mrtvé“ Paul Delaroche asi 1839  Fotografie je svou povahou a negací citu a ideálu. Vytváří politování hodné obrazy lidských bytostí bez stylu, výsledky, kterým se dnes říká realismus, jehož obrazy oklamaly mnoho lidí. Henri Delabord, 1856  „ Dnešní fotografie se ujímá exaktního zobrazování. A malba tedy, osvobozená od tohoto úkolu, získává svou tvůrčí svobodu projevu.“  Tím, že fotografie zničila barok, osvobodila výtvarné umění od napodobovací posedlosti. Malířství se totiž marně snažilo poskytnout nám iluzi. Tato iluze sice postačovala pro umění, ale fotografie a kinematografie jsou objevy, jež uspokojí posedlost po realismu s konečnou platností a svou samotnou podstatou… (André Bazin, Ontologie fotografického obrazu)  František Kupka – píše ve své knize Tvoření v umění výtvarném, že snahy „malířů a sochařů o věrné zpodobení přírody dosáhly vrcholu s Daquerrem“ a ptá se, zda jsme vlastně díky barevné fotografii a filmu nedospěli na sám konec vývojového procesu?  „Fotografie se pro nás přeměňuje ve výrazový prostředek k vlastnímu a individuálnímu vyjadřování. Jest nám tím, čím je štětec malíři nebo pero básníkovi …“ František Drtikol Eugène Atget  Inzeroval své fotografie jako „dokumenty pro umělce“ v pařížské čtvrti Montparnasse.  Zásadní podíl na zpřístupnění Atgetova díla světu měla Berenice Abbottová.  V roce 1925 ji s Atgetem seznámil Man Ray Dadaismus Marcel Duchamp Fountain, 1917 Dadaismus byl prostředek jak vyjádřit zmatek a strach z války, zároveň však toto hnutí nehledalo žádná východiska (východiskem byl nesmysl) a tak Dada sklouzl až k nihilismu  snaha vyhnout se jakémukoliv lidskému zásahu, cílem je estetická lhostejnost  problematizuje pojem originálu neboť každý exemplář ready made nese stejné poselství  důležitá role názvu  protipól v prehistorii fotografie, totiž v reálných předmětech Eadweard Muybridge The Human Figure in Motion Žena scházející ze schodů, 1887 Marcel Duchamp Akt sestupující ze schodů, 1912 Marcel Duchamp Nevěsta svlékaná svými mládenci (Velké sklo), 1961 „Velké sklo v podstatě představuje jakési shrnutí prehistorie fotografie, neboť ho lze interpretovat jako Leonardovu skleněnou desku k prokreslování perspektivy i skleněnou matnici Camery Obscury a skleněnou fotografickou desku. Tuto paralelu zdůrazňuje skutečnost, že ve velkém skle měla být přilepena čočka z jednoduchého Kodakova fotoaparátu.“ Adéla Pomothy Surrealismus Man Ray Počátky surrealismu navazovaly na dadaismus, ze kterého přišlo mnoho umělců, surrealismus má však výrazně širší rozsah. Zatímco Dada byl negativní odpovědí na první světovou válku, surrealismus měl pozitivnější názor – tj. svět může být změněn a transformován do místa lásky, svobody a poezie. Surrealismus (na rozdíl od dadaismu) vypracoval systém, který byl schopen reagovat na společenské, filosofické, umělecké a jiné otázky a problémy své doby. Roku 1924 vydal André Breton Surrealistický manifest, Man Ray „Je fotografie uměním? Není třeba pátrat, jeli uměním. Umění je překonáno. Je třeba čehosi jiného, je třeba se dívat, jak pracuje světlo…Usednu před citlivý papír a přemýšlím…“ Man Ray Tvorba – intelektuální záležitost nezávislá na manuální zručnosti (Koncept) Christian Schad Schadografie Alvin Cobrun Jaromír Funke Devětsil  Karel Taige  Jindřich Štyrský  Toyen – vlastním jménem Marie Čermínová Karel Teige John Heartfield (Helmut Herzfeld) Alexander Rodchenko Sovětský konstruktivismus El Lisickij Kdo je ďábel? Alexander Rodchenko Leni Riefenstahlová Poválečné Československo  Surrealismus  Informel  Subjektivní fotografie  Inscenovaná fotografie  Happening Emila Medková Vilém Reichmann Vladimír Boudník Čestmír Krátký Jan Pikous Ladislav Postupa Happeningy a performance jsou metodou blízké surrealismu. Často citovaný výrok francouzského básníka André Bretona: „Nejprostším surrealistickým činem je sestoupit do ulic s revolverem v ruce a nazdařbůh střílet, pokud možno do davu. Kdo neměl alespoň jednou chuť skoncovat tímto způsobem s titěrným systémem obvyklého zhanobování a oblbování, má již v tomto davu své vyznačené místo, a to s břichem ve výši hlavně…“ Jan Ságl, Zorka Ságlová, rozená Jirousová Jan Mlčoch, 20 minut, 7.12.1975 Petr Štembera, Štěpování Richard Hamilton / Just What Is It That Makes Today’s Homes So Different, 1956 Popart Robert Rauschenberg Andy Warhol Jiná realita David LaChapelle Joel-Peter Witkin Théodore Géricault Cindy Sherman GREGORY CREWDSON Fotorealismus John Baeder: John's Diner with John's Chevelle, 2007 (olej na plátně, 30×48 palců) Gerhard Richter