Spor o koně
Renesance
Udržuje se tematika náboženská, ale začínají se objevovat scény z
každodenního života. Nově se objevují některé žánry, např. portrét, krajina
nebo zátiší. Malíř již pracuje s perspektivně vyjádřeným prostorem
Klasická kompozice
Sandro Boticelli - Zrození Venuše
Leonardo da Vinci Michelangelo
Baroko
Paul Rubens
Romantismus
„Kdo praví romantismus, praví umění
moderní, to jest intimita, duchovost, barva,
touha po nekonečnu, vyjádřená všemi
prostředky, jimiž umění vládne."
(Charles Baudelaire)
10. dubna 1815 vybuchla sopka Tambora. Z původní výšky 4 300 metrů se zmenšila na
pouhých 2 800.Tato erupce vyvolala globální klimatické účinky a přímo i nepřímo zabila na
více než 100 000 lidí. Sopečný výbuch změnil počasí na celé planetě a to tak, že v létě
mrzlo, čímž byla slabá úroda. Lidé umírali na hladomor. Počasí se vrátilo do normálu až
roku 1818
 18. 6. 1815 Bitva u Waterloo
 Vynález kola
 Zavadění kanalizace do měst
 Sociální jistoty, pojištění
 Vampír, lord Byron + jeho lékař John Polidori)
 Frankenstein, Mary Shelleyová
Akademismus
Jean-Léon Gérôme
J. G. Hamilton
Hippolyte Bayard; 1839 - 1. výstava fotografií
Impresionismus
Claude Monet, Imprese Východ slunce

Bude-li fotografii dovoleno, aby
nahradila umění v některých jeho
funkcích, brzy je vystrnadí úplně nebo
je zkazí za pomoci svého přirozeného
spojence – hlouposti davu. Je proto
potřeba, aby se vrátila ke svému
skutečnému úkolu, jímž je sloužit vědě
a umění a to velmi pokorně sloužit … .
Charles Baudelaire
C. Monet
Vladimír Jiří Bufka
Nadar
Gaspard-Félix Tournachon, známější pod pseudonymem Nadar (6. dubna 1820, Paříž – 21.
března 1910, Paříž), byl francouzský fotograf, průkopník portrétní a balónové fotografie,
karikaturista, novinář, spisovatel a vzduchoplavec.

Nadar se také zapsal do dějin
malířství. Přátelil se s mnoha
pařížskými avantgardními malíři. V
dubnu 1874 jim poskytl prostory pro
podnik, pro který se později ujal
název První impresionistická
výstava. Zúčastnilo se jí 31
umělců, mj. Claude Monet, Edgar
Degas, Camille Pissarro, Paul
Cézanne, kteří vystavili 165
katalogových položek.

Impresionismus Poprvé tento
pojem (v hanlivém smyslu) použil
kritik Louis Leroy, neboť obraz
považoval za nedokončený.
Prosazení impresionismu ukončilo
tradiční akademické umění a nastal
rozvoj moderního umění. (wiki)
„ Miloval a cenil si fotografie v době, kdy jiní umělci … se neodvážili přiznat, že ji používají“
Paul Valéry

Edgar Degas
Alfred StieglitzEdgar Degas
Roman Vondrouš, 2013
World Press Photo
Eugene Delacroix
Studie podle fotografie
Alfons Mucha
Několik výroků

„Ode dneška je malířství mrtvé“ Paul Delaroche asi 1839

Fotografie je svou povahou a negací citu a ideálu. Vytváří politování hodné obrazy
lidských bytostí bez stylu, výsledky, kterým se dnes říká realismus, jehož obrazy
oklamaly mnoho lidí. Henri Delabord, 1856

„ Dnešní fotografie se ujímá exaktního zobrazování. A malba tedy, osvobozená od
tohoto úkolu, získává svou tvůrčí svobodu projevu.“

Tím, že fotografie zničila barok, osvobodila výtvarné umění od napodobovací
posedlosti. Malířství se totiž marně snažilo poskytnout nám iluzi. Tato iluze sice
postačovala pro umění, ale fotografie a kinematografie jsou objevy, jež uspokojí
posedlost po realismu s konečnou platností a svou samotnou podstatou…
(André Bazin, Ontologie fotografického obrazu)

František Kupka – píše ve své knize Tvoření v umění výtvarném, že snahy „malířů a
sochařů o věrné zpodobení přírody dosáhly vrcholu s Daquerrem“ a ptá se, zda jsme
vlastně díky barevné fotografii a filmu nedospěli na sám konec vývojového procesu?

„Fotografie se pro nás přeměňuje ve výrazový prostředek k vlastnímu a individuálnímu
vyjadřování. Jest nám tím, čím je štětec malíři nebo pero básníkovi …“
František Drtikol
Eugène Atget

Inzeroval své fotografie jako „dokumenty pro umělce“ v pařížské čtvrti Montparnasse.

Zásadní podíl na zpřístupnění Atgetova díla světu měla Berenice Abbottová.

V roce 1925 ji s Atgetem seznámil Man Ray
Dadaismus
Marcel Duchamp
Fountain, 1917
Dadaismus byl prostředek jak vyjádřit
zmatek a strach z války, zároveň však
toto hnutí nehledalo žádná východiska
(východiskem byl nesmysl) a tak Dada
sklouzl až k nihilismu

snaha vyhnout se jakémukoliv
lidskému zásahu, cílem je estetická
lhostejnost

problematizuje pojem originálu
neboť každý exemplář ready made
nese stejné poselství

důležitá role názvu

protipól v prehistorii fotografie, totiž
v reálných předmětech
Eadweard Muybridge
The Human Figure in Motion
Žena scházející ze schodů, 1887
Marcel Duchamp
Akt sestupující ze schodů, 1912
Marcel Duchamp
Nevěsta svlékaná svými mládenci (Velké
sklo), 1961
„Velké sklo v podstatě představuje jakési
shrnutí prehistorie fotografie, neboť ho lze
interpretovat jako Leonardovu skleněnou
desku k prokreslování perspektivy i
skleněnou matnici Camery Obscury a
skleněnou fotografickou desku. Tuto
paralelu zdůrazňuje skutečnost, že ve
velkém skle měla být přilepena čočka
z jednoduchého Kodakova fotoaparátu.“
Adéla Pomothy
Surrealismus
Man Ray
Počátky surrealismu navazovaly na
dadaismus, ze kterého přišlo mnoho
umělců, surrealismus má však
výrazně širší rozsah. Zatímco Dada
byl negativní odpovědí na první
světovou válku, surrealismus měl
pozitivnější názor – tj. svět může být
změněn a transformován do místa
lásky, svobody a poezie. Surrealismus
(na rozdíl od dadaismu) vypracoval
systém, který byl schopen reagovat na
společenské, filosofické, umělecké a
jiné otázky a problémy své doby.
Roku 1924 vydal André Breton
Surrealistický manifest,
Man Ray
„Je fotografie uměním? Není třeba pátrat, jeli
uměním. Umění je překonáno. Je třeba
čehosi jiného, je třeba se dívat, jak pracuje
světlo…Usednu před citlivý papír a
přemýšlím…“ Man Ray
Tvorba – intelektuální záležitost nezávislá na
manuální zručnosti (Koncept)
Christian Schad
Schadografie
Alvin Cobrun
Jaromír Funke
Devětsil

Karel Taige

Jindřich Štyrský

Toyen – vlastním jménem Marie Čermínová
Karel Teige
John Heartfield (Helmut Herzfeld)
Alexander Rodchenko
Sovětský konstruktivismus
El Lisickij
Kdo je ďábel?
Alexander Rodchenko
Leni Riefenstahlová
Poválečné Československo

Surrealismus

Informel

Subjektivní fotografie

Inscenovaná fotografie

Happening
Emila Medková
Vilém Reichmann
Vladimír Boudník
Čestmír Krátký
Jan Pikous
Ladislav Postupa
Happeningy a performance jsou metodou blízké surrealismu.
Často citovaný výrok francouzského básníka André Bretona: „Nejprostším surrealistickým
činem je sestoupit do ulic s revolverem v ruce a nazdařbůh střílet, pokud možno do davu.
Kdo neměl alespoň jednou chuť skoncovat tímto způsobem s titěrným systémem
obvyklého zhanobování a oblbování, má již v tomto davu své vyznačené místo, a to s
břichem ve výši hlavně…“
Jan Ságl, Zorka Ságlová, rozená Jirousová
Jan Mlčoch, 20 minut, 7.12.1975
Petr Štembera, Štěpování
Richard Hamilton / Just What Is It That Makes Today’s Homes So Different, 1956
Popart
Robert Rauschenberg
Andy Warhol
Jiná realita
David LaChapelle
Joel-Peter Witkin
Théodore Géricault
Cindy Sherman
GREGORY CREWDSON
Fotorealismus
John Baeder: John's Diner with John's Chevelle, 2007 (olej na plátně, 30×48 palců)
Gerhard Richter