ÚKOLY A TESTY – Základy kamery 2 (LEKCE 1-2) Úkol Natočte přechod postavy přes most pomocí subjektivního pohledu postavy. Nejprve vytvořte dva klíčové záběry jedné postavy. Jednou se vybraný herec v obličeji usmívá a podruhé vytvoří smutný výraz. Doporučuje se vzít si spíše neherce, o kterém víme, že herectví příliš neovládá. Na to navazují dva subjektivní pohledové záběry, vytvořené kameramanem zobrazující jakým způsobem jde po mostě. Jednou, kdy se kamera dívá do země na nohy procházejících turistů, vyjadřuje kamera smutnou náladu postavy, její vnitřní uzavřenost, a podruhé, kdy se kamera dívá vzhůru na sochy a do tváří kolem procházejících lidí, vyjadřuje veselost a dobrou náladu. Potom všechny záběry spojte ve střižně do čtyř kombinací a vytvořte čtyři naprosto rozdílné, avšak funkční významy subjektivních pohledů: - Veselá postava prochází veselým světem kamenného mostu plným spokojených turistů. - Tvář postavy s úsměvem je osamocená, protože ve skutečnosti je smutná, bojí se podívat se kolem jdoucím turistům do tváře. - Smutná postava je skutečně velmi smutná, nezajímá se o dění na mostě, je do sebe uzavřená. - Smutný obličej postavy, která prochází přes most, je ve skutečnosti veselá, to jak pozoruje se zájmem své okolí. Znamená to snad nějakou masku v obličeji? test 1 Vyjmenujte všechny vypravěče, které používáme při natáčení filmového díla. Co je to „Klíčový záběr“? Může být titulek vypravěčem? Může mít titulek subjektivní pohled? (LEKCE 3-4) test 2 Proč kostýmní návrhář potřebuje vidět jak vypadají kostýmy ve filmovém záběru? Jak se účastní kostýmní návrhář storyboardingu? Kdo je z výtvarné složky filmu nejužším spolupracovníkem kameramana/nky? Úkol Nakreslete krátký storyboard jednoduché scény, kdy přijíždí automobil a postavy z něho vystupují a odcházejí do budovy. (LEKCE 5-6) test 3 Kdy kameraman/ka potřebuje předem znát hudební složku díla? Jaká je ideální spolupráce mistra zvuku a kameramanů vzhledem ke snímání kontaktního zvukového záznamu? Uveďte příklady, kdy je filmový obraz v kontrapunktu k charakteru zvukové složky filmu Úkol Natočte krátký atmosférický snímek o přírodních atmosférách v městském parku a doplňte jej třemi zcela odlišnými hudebními podkresy. (LEKCE 7-8) test 4 K čemu slouží nevybalancovaná kompozice obrazu a kdo s ní pracuje? Přiřaďte k číslům 0,618, 3,14, 0,333 patřičné obrazové kompoziční tvary. Kdo a kdy poprvé použil označení „zlatý řez“? Úkol Úkolem je trénink vybalancovaných a nevybalancovaných kompozic. Vytvořte 12 statických záběrů: Vybalancované – Centrální kompozice – postava v PD a C v exteriéru např. v parku – Kompozice zlatého řezu – postava v PD a C v exteriéru např. v parku – Kompozice podle pravidla třetin – postava v PD a C např. v parku Nevybalancované - Kompozice symbolizující gotického stylu – postava v parku nasnímaná symbolicky - Kompozice realistické renesančního stylu – postava v parku nasnímaná realisticky - Kompozice expresivní barokní – postava v parku nasnímaná expresivně (LEKCE 9-10) test 5 Která z výtvarných stylů neobsahuje ideový střed vesmíru a proč? Jaký obrazový charakter byste přisoudili výtvarné stylizaci gotické, renesanční a barokní? Jaký výtvarný styl byste přiřadili k 1) principu plošně symbolickému, 2) principu prostorově realistickému a 3) principu prostorové expresivní imaginace? Úkol Předložte tři příklady z české kinematografie, kde byly využity principy gotický, renesanční a barokní. (LEKCE 11-12) Test 6 Jakou funkci plní Detailní záběr? Jakou funkci plní Celkový záběr? Proč byl zvolen 35mm filmový formát jako světový standard v kinematografii. Kdo se pro to nejvíce zasloužil? Úkol Úkolem je natočit rozhovor dvou postav ve dvou vybraných prostředích, celkem v deseti záběrech. Nejprve je nacházíme v prostředí prvním (prvních 5 záběrů). Během rozhovoru se rozhodnou postavy přemístit se na nové výhodnější místo (druhých 5 záběrů). Rozhovor pokračuje. Budou použity jen dva záběry C jinak samé D. Je povoleno udělat pouze 3 záběry velikosti PD nebo PC. Příklad struktury rozhovoru: C, D, D, PD,PC odchází, PD sedá si na novém místě, D, D, D, C