Dramaturgie kulturních projektů
Dramaturgie kulturních projektů

1. Úvod


Cílem přednášky a následného semináře je propojit vědomosti z rozmanitých oblastí umění (divadlo, film,

výtvarné umění, literatura, hudba) a aplikovat je při analýze a přípravě jednotlivých kulturních akcí (abonentní

koncerty vážné hudby, rockové a jazzové koncerty, filmová představení, divadelní produkce, literární

večery, příprava vlastního divadelního festivalu Na cestě apod.). Předmět není jen určen pro studium

jednoduchých informací a faktů, studenti by měli navazovat kulturní kontakty v rámci regionu i mimo něj,

sledovat určenou dramaturgii kulturního projektu a podle možnosti se zúčastnit jeho realizace.

Základní informace


Vyučující:

Mgr. Pavla Bergmanová, doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.

Osnova:

1. Úvod do dramaturgie kulturních projektů.

2. Členění a typy projektů.

3. Metody strategických analýz.

4. Projektové učení nebo projektové vyučování.

5. Projekty malého či středního rozsahu.

6. Velké integrující projekty.

7. Projekty založené na spolupráci.

8. Koordinační a podpůrné akce.

9. Co je dramaturgie zážitkových akcí.

10. Instituce, organizace a spolky.

11. Realizace autorského projektu.

12. Reflexe autorského projektu ze strany pedagogů i studentů (zkušenosti a zjištění, pozitiva, úskalí, návrhy

na zlepšení, přijetí ze strany diváků, resp. návštěvníků).

13. Opakování.

2. Organizace kurzu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném

studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují

průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu

sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.

Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován

různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež

poznatek upevňují.

Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení

učiva v postupných krocích.

Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi

přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

3. Podmínky pro absolvování

Pro absolvování kurzu je nutno vypracovat seminární práce v rozmezí 5-8 normostran textu (koncept projektu

konkrétní kulturní akce).

4. Literatura

Povinná literatura:

DRUCKER, P. Řízení neziskových organizací. Praxe a principy. Praha: Management Press, 1994.

DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004.

GREGORINI, J. Realizace dramaturgického plánu v divadle. Praha: SNP, 1990.

LEDVINOVÁ J. Profesionální fundraising. Praha: DAMU, 2014.

NEKOLNÝ, B. Divadlo a kreativní sektor. Praha: DAMU, 2014.

Doporučená literatura:

DVOŘÁK, J. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005.

DVOŘÁK, J. Management divadla – antologie textů. Praha: Pražská scéna, 2004.

HINGSTON, P. Efektivní marketing. Praha: Euromedia Group, 2002.

CHLOUPEK, V., KOŠUT, V., SRSTKA, J. Smlouvy v divadelní praxi. Praha: DAMU, 2014.

JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.

RÖMEROVÁ, E. Ekonomické nástroje a jejich užití na příkladu divadel. Praha: VŠE, 2012.

SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: ProCulture, 2008.

ŠESTÁK, J. Divadlo-kultura-podmínky. Praha: AMU (Disk), 2013.

Abychom se mohli regulérně zabývat otázkami dramaturgie kulturních projektů, musíme definovat pojmy dramaturgie a kulturní a umělecký projekt. To bude náplní této kapitoly. Nejprve se proto studenti stručně seznámí s kontextem vzniku pojmu dramaturgie jako tvůrčí profese uplatňované zejména v oblasti umělecké, přičemž vymezíme komplex činností, kterým se daná oblast věnuje. Následně naši pozornost zaměříme na problematiku definice pojmu kultura, a to v užším slova smyslu jako termínu nadřazenému oblasti umění. S ohledem na současnou praxi se budeme věnovat také detailnímu členění kulturních odvětví a oblastí (administrativní členění podle činností MKČR, členění dle standardů Evropské komise, členění dle metodiky NIPOS). V závěru kapitoly rovněž vymezíme pojem projekt – nejprve v obecných souvislostech a následně v kontextu umění jako kulturní projekt, a to se všemi jeho specifiky. V závěru kapitoly budou jednotlivé poznatky shrnuty.

Kapitola se zaměří na klasifikaci projektů. Ta je v podstatě nezbytným krokem, neboť každý jednotlivý typ projektu vyžadují specifické metody pro své plánování i řízení. Uvedené dělení se zaměří na nejběžnější oblasti, s nimiž se setkáváme v rámci realizace projektů v České republice. Nejčastějšími kritérii jsou navrhovatel a adresát projektu, rozsah projektu, forma organizace projektu, financování projektu, místo konání (geografická působnost) projektu, délka trvání či velikost projektu. Jedná se o základní dělení, hranice mezi jednotlivými klasifikacemi se mohou stírat.

Kapitola nabízí studentům co nejucelenější vhled do problematiky strategického řízení kulturních projektů. Seznámí je s podstatou a významem strategického managementu a jeho jednotlivými fázemi – počínaje formulacemi poslání, přes strategické analýzy prostředí až po samotnou tvorbu strategie a plánování realizace projektu. Důraz bude kladen rovněž na samostatnost organizace realizující daný kulturní projekt. Po prostudování této kapitoly student získá potřebné znalosti a dovednosti, které může funkčně uplatňovat v rámci realizace kulturních aktivit různého zaměření.

Cílem kapitoly je seznámit studenty se základy projektového učení a řízení – tedy s problematikou a specifiky plánování, realizace a hodnocení projektů v oblasti kultury a umění. Blíže se tedy budeme věnovat projektovému řízení s jeho nezbytnými složkami a požadavky. Detailně si přiblížíme pojem životní cyklus projektu a budeme se věnovat jeho jednotlivým fázím, které jsou nezbytné pro řízení realizace projektu. Hlavním smyslem je provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče a vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných úkolů.

V této kapitole si představíme rozdíl mezi malým a střednědobým projektem, který je uznávaným faktorem rozvoje společnosti a je nepostradatelný nejen pro moderní tržní ekonomiku, ale tvoří také základ střední třídy obyvatelstva, která bývá v demokratických státech významnou silu jak v ekonomickém, kulturním, tak i v politickém slova smyslu.

V této kapitole se seznámíme s charakteristikou velkého integrujícího projektu a principy jeho řízení. Dále si představíme projekt Kreativní Evropa - unijní program zaměřený na podporu kinematografie, kulturních a kreativních odvětví.

V této kapitole přestavíme podstatu kooperativních projektů a jejich rozlišení. Postupně si vykreslíme seznam úkolů, na které musí myslet projektový koordinátor (aktivity se musí plánovat a organizovat, bod po bodu odškrtávat jako splněné).

Kapitola je zaměřená na význam a podobu koordinačních a podpůrných akcí v rámci existujících projektů. Po vysvětlení pojmů vyjmenovává jednotlivé podoby a možnosti a všímá si jejich vztahu k oblasti, v níž jsou typicky uplatňovány.

Kapitola zaměřená na dramaturgii zážitkových akcí se věnuje možnostem vybudování události, kurzu apod. takovým způsobem, aby jejich dění přesahovalo meze všednosti a stalo se tak pro účastníky nezapomenutelným. Po představení pěti dramaturgických stupňů se soustředí na jednotlivé aspekty akce: nejprve na práci s emocemi, poté na postavení organizátora kurzu jako dramaturga, schémata dramaturgické vlny a dramaturgického oblouku stejně jako křivky akce – jejíž efektivní i efektní zakončení po jistém uvolnění ústrojně navazuje na závěrečnou gradaci.

Materiál předkládaný v této kapitole si klade za cíl seznámit studenty s legislativními podobami působnosti kulturních institucí, organizací a spolků, které umožňuje právní systém České republiky. Nabízí přehledný výčet právních forem realizujících svou činnost v oblasti kultury a umění u nás a blíže objasňuje podmínky jejich vzniku a existence, ale zejména náplň a možné cíle činností. Pozornost bude zaměřena zejména na neziskový sektor s mnoha jeho odnožemi, neopomeneme se ale věnovat také komerčním institucím zřizovaných podnikateli a podnikatelskými subjekty za účelem zisku.

Cílem výuky je příprava plánu studentského autorského projektu. Student si po konzultaci s pedagogem zvolí téma projektu (např. realizace festivalu, příprava inscenace, příprava výstavy, realizace animačního programu s divadelním zaměřením atp.) a na základě určené osnovy samostatně zpracuje jeho projektový záměr (plán). Prakticky tak bude aplikovat znalosti a dovednosti získané v rámci studia předmětu Dramaturgie kulturních projektů (zejména okruhy týkající se projektového řízení, marketingu, fundraisingu a dramaturgie).

Cílem výuky je poskytnout studentům prostor k prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce. V rámci veřejné obhajoby autorských projektů – za přítomnosti pedagogů oboru Kulturní dramaturgie, ostatních studentů a další akademické veřejnosti – studenti představí projektový záměr svého autorského projektu a na základě diskuze obhajují jednotlivé kroky jeho realizace. Touto cestou si snadno ověřují nejen své znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně projekt zpracovat, ale zároveň se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat projekty ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu.

Utříbení nabytých znalostí.

Previous