Pavla Bergmannová, Jana Cindlerová, Hasan Zahirović - Dramaturgie kulturních projektů 101 12 REFLEXE AUTORSKÉHO PROJEKTU ZE STRANY PEDAGOGŮ I STUDENTŮ RYCHLÝ NÁHLED KAPITOLY Cílem výuky je poskytnout studentům prostor k prezentaci a reflexi výsledků jejich tvůrčí práce. V rámci veřejné obhajoby autorských projektů – za přítomnosti pedagogů oboru Kulturní dramaturgie, ostatních studentů a další akademické veřejnosti – studenti představí projektový záměr svého autorského projektu a na základě diskuze obhajují jednotlivé kroky jeho realizace. Touto cestou si snadno ověřují nejen své znalosti i schopnosti kvalitně a komplexně projekt zpracovat, ale zároveň se učí argumentovat, konstruktivně připomínkovat projekty ostatních a kvalifikovaně vyhodnocovat vlastní uměleckou tvorbu. CÍLE KAPITOLY Po prostudování této kapitoly student:  bude připraven veřejně obhájit záměr autorského projektu,  posílí své schopnosti veřejné prezentace,  získá zpětnou vazbu v hodnocení projektu. ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Prostudování kapitoly vám zabere přibližně 30 minut. Čas potřebný pro vypracování projektu: průběžně během semestru. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY Projekt, projektové řízení, projektový plán (záměr), prezentace, veřejná prezentace, obhajoba, rétorika. Reflexe autorského projektu ze strany pedagogů i studentů 102 12.1 Reflexe autorského projektu V úzké návaznosti na předchozí kapitolu, jejímž cílem bylo vypracovat projektový záměr studentského autorského projektu, budou nyní studenti veřejně prezentovat své výsledky před pedagogy i ostatními studenty. Cílem obhajoby je seznámit přítomné se záměrem projektu, zároveň se zjišťuje připravenost studenta veřejně vystoupit, pregnantně formulovat názory, zaujmout posluchače a přesvědčit je o kvalitách své práce. 12.2 Průběh obhajoby a její hodnocení Obhajoba má podobu samostatného výkladu (v délce prezentace do 15 min.). V něm by měl posluchač ústní formou a srozumitelně představit svůj plán zamýšleného autorského projektu, vyložit jeho smysl a záměr. Doporučujeme připravit prezentaci v programu Microsoft PowerPoint. Závěrečnou částí obhajoby je diskuse, v níž by měl posluchač odpovídat na dotazy a připomínky přítomných. V úvahu bude brána nejen jeho pohotovost, ale především schopnost přesvědčivě argumentovat své záměry a postoje. Na projektu se hodnotí jak jeho odborná úroveň, tak způsob, jak je posluchač schopen ho zpracovat, prezentovat a obhajovat. 12.3 Příprava vystoupení Vystupování a mluvení na veřejnosti je strašákem pro mnoho lidí. Naštěstí se s pomocí několika našich můžeme nepříjemných úzkostí zbavit. Cíl projevu  Každé vyjadřování má být úsporné.  Nejprve promyslíme cíl projevu, pak jeho strukturu a připravíme si osnovu.  Zvážíme, co je hlavní a co vedlejší.  Důležité myšlenky opakujeme, rozvíjíme, a hlavně zdůvodňujeme.  Neutápíme se v podrobnostech ani „nepřeskakujeme” od jednoho tématu ke dru- hému.  Nic nelze dělat spěšně a současně moudře. Forma projevu  Přehlednost  Každý projev má obsahovat tři části, a to: ▪ Úvod. Oslovíme posluchače a snažíme se získat jejich sympatie. Vytyčíme téma, stanovíme cíl, uvedeme základní problémy, jimiž se budeme zabývat. Pavla Bergmannová, Jana Cindlerová, Hasan Zahirović - Dramaturgie kulturních projektů 103 ▪ Vlastní stať. Obsahuje hlavní problematiku, se kterou chceme posluchače seznámit. Nesmíme zapomenout na to, že řečník musí umět všechna svá tvrzení přesvědčivě dokázat. Důležitá je vhodná argumen- tace. ▪ Závěr. Shrneme hlavní myšlenky vystoupení, uvedeme podněty pro diskusi. Nedáváme najevo radost z toho, že naše vystoupení už skončilo.  Logická stavba projevu. Vyjadřujeme se přesně, vyhýbáme se ukvapeným zobecněním. Problematiku musíme posuzovat svědomitě, nejenom zběžně a po- vrchně.  Srozumitelnost projevu. Veřejné projevy realizujeme vždy spisovným jazykem a pečlivě vyslovujeme. Nepoužíváme dlouhých vět a složitých souvětí. Nehromadíme příliš mnoho faktů vedle sebe. SHRNUTÍ KAPITOLY Student si ověřil své schopnosti vystavět koncepčně propracovanou a poutavou prezentaci projektového plánu a vystoupit v rámci jeho veřejného obhajoby. Toto vystoupení vhodně simuluje veřejná slyšení v rámci grantových řízení. Student si také ověřil své schopnosti vhodně argumentovat a obhajovat vlastní názory.