Jazyková komunikace v současných médiích_základní informace Povinná literatura: Hoffmannová, J., Čmejrková, S.: Jazyk, media, politika. Praha: Academia 2003. (je v Krameriovi) Schneiderová, S.: Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinu 2015. (není v Krameriovi) Schneiderová, S.: Informace – text – kontext. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. Přistup k Media Newton – knihovna v Ostravě. 1. Žánry – zpráva, příběh („storka“), on-line reportáž aj. 2. Jazyk – spisovnost vs. nespisovnost, expresivita; jazyk v médiích na Moravě a ve Slezsku 3. Rozdílná prezentace v médiích jedné události; objektivita vs. zaujatost 4. Citát a citátovost v médiích 5. Kultivovanost vyjadřování v médiích – klišé, nadbytečně opakující se slova, zploštění vyjadřování a komunikace, chybovost aj. 6. Zásady komunikace v médiích, princip tzv. televizní věty („zlaté věty“) z hlediska mluvčího v televizi 7. Dialog, typy otázek, typy odpovědí 8. Obecné zásady komunikace – konverzační maximy, maximy zdvořilosti 9. Argumentace a komunikační „fauly“, asertivita, manipulace Podmínky plnění semináře: Vypracovat úkoly: 1. Zpracovat formou výpisku jednu kapitolu z vybrané povinné literatury (jen z jedné knihy). 2. Z médií vybrat jednu stejnou událost zpracovanou dvěma různými médii, např. ČT a TV NOVA, iDNES a Deník právo aj., a uvést rozdíly v jazyce při realizaci této události (výběr slov, stylistika atd.), a faktické a obsahové rozdíly). Viz přiložená tabulka.