• Stručně. Termín televizní věta, nebo tzv. zlaté věty. Hutná, vyjadřuje podstavu, není zobrazen kontext (pár sekund, dnes pod 8/9 sekund, dříve kolem 40 sekund, 1968). Sound bite (termín amerických médií 70. let). Bráno také jako část výpovědi vytržené z kontextu. Věta hlavní, 2 věty hlavní, neměla by mít více než jednu větu vedlejší. Musí být schopna stát sama o sobě. Při televizní reportáži po vás budou chtít sdělení v rozsahu tweetu. • Ideální je, když zlatá věta obsahuje paradox, který osvětluje celý problém. • Politici – metafora: Cítím ruku historie na ramenou (Tony Blair, 1998) X PR ne neprůhledná metafora; měla by být přece jenom jednoznačnější • Opakuje se skrz média. Je citována. • Příkladem zlaté věty je to, co někdejší ředitel Greenpeace International Thilo Bode kdysi odpověděl reportérovi časopisu Time na otázku, co mu vadí na geneticky manipulovaných potravinách. "Je skandální, že by spotřebitelé neměli co mluvit do toho, co budou jíst," řekl tehdy Bode. Tím jednou větou vystihl podstatu věci - na evropský trh byly dovezeny geneticky manipulované potraviny, aniž by o tom spotřebitelé věděli a aniž by měli možnost si vybrat, zda je chtějí konzumovat nebo ne. • https://press-servis.ecn.cz/manual/rozhovor-pro-media/ Příklady: • Česko se stává ostrůvkem, který bude lepší objet (prezident Petr Pavel ohledně české katastrofální dálniční sítě) • Lidé dnes používají jazyk tzv. z první ruky. // Nepřemýšlí, jen opakují to, co slyší v médiích a vidí na internetu. • „FAMU je v podstatě filmový štáb, který potřebuje řízení, ale jako vysoká škola má rozsáhlou autonomii oborů.“ (Zdeněk Holý v souvislosti s odvoláváním děkana a výhradami vůči řízení fakulty) • Zdroj: https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/dekan-famu-zdenek-holy-rozhovor.A191202_517851_filmvideo _spm; idnes, 2. 12. 2019 • Spor developera s radnicí: „Je nepřípustné, aby obyvatelé neměli možnost rozhodovat o svém okolí“. • Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy (je moderní vzdělávací institucí, která) pomáhá pochopit moderní svět v širších souvislostech. • Mluvíme-li na kameru nebo pro rádio, měli bychom po každé z těchto vět klesnout hlasem a udělat kratičkou pauzu, abychom redaktorům umožnili udělat v tomto místě střih. I když se nás televizní redaktor nakonec asi zeptá i na další věci, nakonec si nejspíše stejně vybere jednu ze stručných vět („televizních“). • Je-li naše téma složité a nejsme-li schopni nebo nemůžeme ho vysvětlit do půl minuty, napišme si k němu zlaté televizní věty. • Ke každému tématu bychom měli mít seznam takových pěti až deseti vět, které dobře objasňují, oč nám jde. • Tip: Kdykoliv uslyšíte větu, jež dobře vystihuje vaše téma, neváhejte si ji zapsat do seznamu zlatých vět.