Mediální prezentace dějin II

4.–5. Medializace historie v jiných žánrech televizního a rozhlasového vysílání.

Náplň lekce: Studenti se prostřednictvím ukázek seznamují s nástinem dějin televizního a rozhlasového vysílání na našem území. Studenti porovnávají vývoj televize a rozhlasu u nás se situací v Evropě a ve světě. Studenti si prostřednictvím dostupných informačních zdrojů zpřehledňují širokou nabídku aktuálního (česky) prezentovaného televizního a rozhlasového vysílání. Zejména v programové nabídce veřejnoprávních médií studenti vyhledávají pořady s historickou tematikou. Podrobněji se studenti seznamují s internetovou prezentací fungování veřejnoprávních médií. Na internetových stránkách samostatně vyhledávají, jak je mediálně prezentována historická tematika. V shrnující diskuzi studenti předkládají návrh vlastního mediálního produktu s historickou tematikou (podcast.)

Klíčové pojmy: televize – rozhlas – dějiny médií – veřejnoprávní média – podcast

Seznam literatury a dalších zdrojů:
KRÁLOVÁ, Lucie. Rozumět televizi: dokumentární film v produkční kultuře České televize. Praha: NAMU, 2021. ISBN 978-80-7331-592-4, s. 8–27.

Otázky:
1)    
Charakterizujte základní mezníky ve vývoji (českého) televizního vysílání od počátků do začátku 21. století.
2)    
Objasněte, do jaké míry může televizní a rozhlasové vysílání fungovat jako historický pramen. Navrhněte využití konkrétních televizních a rozhlasových pořadů (včetně reklamy) pro potřeby vytvoření odborné studie.