Mediální prezentace dějin II

6.–7. Medializace historie pomocí jiných médií – veřejné přednášky, expozice, výstavy, plakáty aj.

Náplň lekce: Studenti se orientují v pestré nabídce medializace historické tematiky, jež je nabízena (zejména) prostřednictvím současných českých (evropských) paměťových institucí. Na vybraných příkladech evropského, celostátního i regionálního charakteru je studentům dáno k promýšlení, jakou úlohu sehrávají při prezentování historie muzea a galerie. Studenti se seznamují s dějinami vzniku (českých) muzejních a galerijních expozic. Studenti se seznamují s typickými prameny, jež jsou v muzeích a galeriích schraňovány a prezentovány. V seminární části výuky studenti referují o návštěvě historické expozice konkrétního muzea. Rovněž studenti zjišťují, jak aktuálně navštívená paměťová instituce funguje, jaké akce jsou návštěvníkům nabízeny, jaký podíl má na těchto akcích historická problematika. Studenti si připraví v elektronické prezentaci návrh historické přednášky pro regionální muzeum. Studenti analyzují a interpretují dobové plakáty jako svébytný typ historického pramene.

Klíčové pojmy: místa paměti – muzeum – galerie – popularizace – plakát jako historický pramen

Literatura a další zdroje:
Slezské zemské muzeum:
Slezské zemské muzeum

Otázky:
1)    
Prohlédněte si webovou prezentaci Slezského zemského muzea. Zhodnoťte, jak je prezentována touto institucí historie Slezska? Jaké expozice SZM návštěvníkům prezentuje?
2)    
Zamyslete se nad podobou katalogu otázek, které by měl odborník používat při analýze hmotných historických pramenů?