6.–7. Medializace historie pomocí jiných médií – veřejné přednášky, expozice, výstavy, plakáty aj.
Náplň lekce: Studenti se orientují v pestré
nabídce medializace historické tematiky, jež je nabízena (zejména)
prostřednictvím současných českých (evropských) paměťových institucí. Na
vybraných příkladech evropského, celostátního i regionálního charakteru je
studentům dáno k promýšlení, jakou úlohu sehrávají při prezentování
historie muzea a galerie. Studenti se seznamují s dějinami vzniku (českých)
muzejních a galerijních expozic. Studenti se seznamují s typickými
prameny, jež jsou v muzeích a galeriích schraňovány a prezentovány.
V seminární části výuky studenti referují o návštěvě historické expozice
konkrétního muzea. Rovněž studenti zjišťují, jak aktuálně navštívená paměťová
instituce funguje, jaké akce jsou návštěvníkům nabízeny, jaký podíl má na
těchto akcích historická problematika. Studenti si připraví v elektronické
prezentaci návrh historické přednášky pro regionální muzeum. Studenti analyzují
a interpretují dobové plakáty jako svébytný typ historického pramene.
Klíčové pojmy:
Literatura a další zdroje:
Slezské zemské muzeum:
Otázky:
1) Prohlédněte
si webovou prezentaci Slezského zemského muzea. Zhodnoťte, jak je prezentována
touto institucí historie Slezska? Jaké expozice SZM návštěvníkům prezentuje?
2) Zamyslete
se nad podobou katalogu otázek, které by měl odborník používat při analýze
hmotných historických pramenů?