8.–10. Paměti a vzpomínky, metody orální historie.
Náplň lekce: Studenti se seznamují s dějinami
orální historie jako oboru i metody historické práce. Studenti diskutují nad
metodickými doporučeními pro práci s narátorem. Připravují vlastní sady
otázek pro vedení životopisného rozhovoru se zaměřením na konkrétní historickou
tematiku (problém.) Studenti se při rozboru audiovizuálních ukázek rozhovorů
učí analyzovat a interpretovat vzpomínky narátorů jako svébytný typ
historického pramene. Studenti si v diskuzi ujasňují přednosti i
nedostatky tohoto typu pramene. Studenti se seznamují s vybranými příklady
orálně-historických projektů a orálně-historických archivů. Studenti připravují
formálně zvládnutou „kartu narátora“, která by jim usnadnila přípravu
mediálního produktu, v němž orální historii využijí.
Klíčové pojmy:
Literatura a další zdroje:
VANĚK, Miroslav a MÜCKE, Pavel. Třetí
strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. Praha: Nakladatelství
Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5335-8. s. 160-195.
Paměťový projekt:
Audiovizuální archiv:
Otázky:
1)
Uveďte, jak by měl vypadat základní postup
při vedení (životopisného) rozhovoru? V jakých fázích by mělo být
postupováno? Na co by tazatel neměl rozhodně zapomenout?
2)
Charakterizujte, jak vznikalo a funguje
Centrum vizuální historie Malach? Co je pro toto místo paměti typického?