11.–12. Kritická analýza mediálního diskurzu na příkladu národních, politických i kulturních stereotypů podporovaných médii a jejich vývoj.
Náplň lekce: Studenti na vybraných ukázkách mediálních
sdělení analyzují a interpretují rozdílná rozumění historickým skutečnostem. Studenti
se seznamují se specifickým příkladem odlišného znázornění historie
v edukačních materiálech z vybraných didaktických médií evropských
zemí. Studenti se učí na ukázkách vyhledávat mediálně prezentované stereotypy a
předsudky o historických jevech, osobách či skupinách lidí. Studenti analyzují
a kriticky polemizují s těmito jednostrannými pohledy na historii.
Studenti na historických příkladech vyhledávají projevy a důsledky zneužívání
historických předsudků a stereotypů. Studenti aplikují princip multiperspektivního
rozumění historii při analýze mediálních produktů s historickou tematikou.
Klíčové pojmy:
Literatura a další zdroje:
Multiperspektivita a dějiny
v praktické metodice:
Otázky:
1)
Zamyslete se nad tím, které předsudky a
stereotypy ovlivnily (ovlivňují) výklad českých dějin 20. století?
2)
Objasněte, jak rozumíte pojmu
„multiperspektivní přístup“ k dějinám? Vysvětlete, jak tohoto přístupu
v praxi dosáhnout?