Mediální prezentace dějin II

11.–12. Kritická analýza mediálního diskurzu na příkladu národních, politických i kulturních stereotypů podporovaných médii a jejich vývoj.

Náplň lekce: Studenti na vybraných ukázkách mediálních sdělení analyzují a interpretují rozdílná rozumění historickým skutečnostem. Studenti se seznamují se specifickým příkladem odlišného znázornění historie v edukačních materiálech z vybraných didaktických médií evropských zemí. Studenti se učí na ukázkách vyhledávat mediálně prezentované stereotypy a předsudky o historických jevech, osobách či skupinách lidí. Studenti analyzují a kriticky polemizují s těmito jednostrannými pohledy na historii. Studenti na historických příkladech vyhledávají projevy a důsledky zneužívání historických předsudků a stereotypů. Studenti aplikují princip multiperspektivního rozumění historii při analýze mediálních produktů s historickou tematikou.

Klíčové pojmy: předsudky – stereotypy – zneužívání historie – multiperspektivita – kritické myšlení

Literatura a další zdroje:
Multiperspektivita a dějiny v praktické metodice:
NHStradlingMultiperspectivita.pdf, MŠMT ČR

Otázky:
1)    
Zamyslete se nad tím, které předsudky a stereotypy ovlivnily (ovlivňují) výklad českých dějin 20. století?
2)    
Objasněte, jak rozumíte pojmu „multiperspektivní přístup“ k dějinám? Vysvětlete, jak tohoto přístupu v praxi dosáhnout?