GASTRONOMIE q qteoreticky – vzájemný vztah jídla, kultury a zdraví; nauka o dobrém stravování qprakticky – uspokojování hladu a žízně ve veřejném prostoru → jídlo poskytované jako služba qkuchařské/kulinářské umění = profesionální příprava chutných pokrmů z kvalitních surovin konzumovaných hosty/klienty ve veřejném prostoru/stravovacím zařízení qdůležitá je znalost vlivu jídla na lidské zdraví qspeciální druh služeb q 2 Gastronomie qvznik a rozvoj pohostinství souvisel s rozkvětem starověkých civilizací (Egypt, Malá Asie, Mezopotámie) qúroveň pohostinnosti odpovídá úrovni společnosti a jejímu rozvoji qrozvoj zemědělství → společenské změny → vznik dalších řemesel, služeb, rozvoj obchodu → potřeba poskytování pohostinských služeb qpůvodně – bezplatný nocleh, jídlo a pití (poutníci) qpozději – podnikáním s cílem dosažení výdělku qprvní hostince qzájezdní, kolem cest qdalší služby – pekárny, nevěstince apod. qLagash – 4700 let stará sumerská krčma, nádoby se zbytky jídla a piva qBabylon – první písemné záznamy o pohostinské činnosti, cca 2000 př.n.l. q Sumer – jižní část Mezopotámie u Perského zálivu, dnešní Irák 3 Historický exkurz qŘecko qsportovní hry, kulturní slavností qobchod qnáboženství qhostince – stravování, nocleh + možnost zábavy qčinnost povolena každému, ale různá opatření n(zavírací doba, zákaz čepování vína v určité dny, odměrky) Historický exkurz 776 př. n. l. 4 qŘím qpředchůdce – hospitium, tzv. hostinské přátelství qstavba silnic qstátní zařízení, tzv. stanice (jídelna, pokoje pro hosty, koupelna, stáje) qv místech přepřahání – prosté hostince x honosné hotelové domy qletní a lázeňské pobyty qměsta qhostince pro prostý lid x přepychové domy pro movité s bazény qobchody s vínem s nápojovými výčepy qsklo a porcelán z Orientu; ubrousky, párátka z husích brků qpodniky jména a vývěsní štíty qdaně z pohostinských služeb, zákony proti opilství, zákazy hazardních her Historický exkurz Trajánova tržnice 5 http://www.rome.net/pictures/trajans-market-interior.jpg http://us.123rf.com/400wm/400/400/silviacrisman/silviacrisman1005/silviacrisman100500028/6941677-tr ajan-s-market-mercati-traianei-in-rome-italy.jpg qmoučné placky, později chléb z kvašeného těsta, nejčastěji konzumovaný máčený ve víně qchléb + fíky a olivy qkaše – z mouky nebo luštěnin qmaso – hovězí, skopové, nejčastěji vepřové qjedli vleže na levém boku opřeni o loket, pravou si podávali jídlo ze stolu qpřed jídlem si pečlivě myli ruce, nepoužívali příbory qvařilo se obvykle venku na otevřeném ohništi qv hostinských zařízeních pro bohatší se již tehdy objevovaly jídelní lístky qpivo – barbarský produkt → požívání se většinou vyhýbali qhlavní nápoj – víno, cca 2000 př.n.l., pilo se ředěné (pití čistého – barbarský zvyk) qtři díly vody na dva díly vína, nanejvýš 1:1 qprvní alkoholický nápoj – medovina qopilství na veřejnosti striktně zakázáno q Co se jedlo a pilo 6 qhostince – významné ekonomické a komunikační instituce qpohostinství = „péče o hosty“ qvěrohodně doloženy v 9. století, rozvoj („boom“) 11./12. století qprvní – hospice při klášterech pro poutníky qstředověký cestovatel nejdříve hledal pomoc u lidí ze své sociální vrstvy (rytíři na hradech, mniši i šlechta v klášterech ad.) – až poté v hostinci qhostinská zařízení velice skromná qšenkovní místnost (stoly, lavice, sláma na zemi) qkomora (postel pro několik poutníků) qjedna místnost spolu s hospodským a jeho rodinou qna základě privilegia, koncese qpanovníci vydávali předpisy upravující práva a povinnosti obou stran q1039 – kníže Břetislav vydal zákony o dodržování mravnosti v hostincích o o Historie hostinců v Českých zemích 7 qcestování chudých velmi omezené – pouze z náboženských důvodů qexistence krčem tolerována (církev – místo nečisté, krádeže, podvody, smilstvo) qvesnické krčmy spojeny s rychtou/fojtstvím qsvobodná usedlost nadaná výsadou qprávo výčepní, pivovárečné → hospoda, jedna z nejvýznamnějších vesnických živností qposléze vrchnost v poddanských vsích hostinec přímo provozovala/pronajímala qnásledně vesnice samy krčmy zakládaly a pronajímaly qvesnický dům – obytná část třídílného stavení sloužila jako šenkovna qpřednostně se prodávalo pivo qdo 18. století – ve vesnici jedna krčma (víc by se neuživilo + hlídali si práva) qkláštery qvařily pivo od 10./11. století qcírkev zřizovala noclehárny s možností jednoduchého stravování qpobyt si odpracovali nebo přinesli klášteru naturální dar Venkovské krčmy 8 qformanské hospody qnájemní přepravci, velice výnosné řemeslo → vážení občané qmajitelé hostinců u rušných obchodních cest se na ně „specializovali“ qpostupně výstavnější, prostornější, rozlehlé dvory, stáje, kůlny (pro vozy) qdvoje vrata, aby se vozy nemusely obracet ve dvoře qkaravany formanských vozů – početná čeleď → tržby hospod se rychle zvedaly q Venkovské krčmy 9 qměsta nositeli vývoje pohostinství qkonaly se trhy, jarmarky (Jahresmark) qpřijížděli kupci, lidé z venkova nakoupit qněkteré výčepy začaly nabalovat další funkce qkrčma – „brána“ do města, právo ubytovat qprvní krčmy – právováreční měšťané šenkovali ovlastní pivo v domech, kde vařili, tzv. mázhaus o(máz piva) qvětší prostory → žádali o povolení ubytovávat qšenk – právo vařit pivo město nebo měšťané o(vařili v tzv. pořádcích) qnáměstí a tržiště – větší počet krčem o→ kupci, formani, vesničané; místo uzavírání obchodů qpozději hostinská činnost – nájemná živnost qvýčepníci/šenkýři se sdružovali do bratrstev od poloviny 14. století q q Městské krčmy Máz český, resp. vídeňský (1,415l), moravský (1,07l) 10 qhospoda sloužila i jako obchod (maso, sůl, koření) qdomácnost hospodského propojena s krčmou qšenkovní místnost – jizba s hliněnou podlahou, dva-tři stoly, dřevěné lavice qpivo ze sklepa v plechových konvích qodměřovalo se plechovým žejdlíkem (později úředně ocejchovaný) qstravování – placky (chlebové), sýr, maso (rožněné) qubytování – většinou v šenkovní místnosti (stůl, lavice); samostatná velká místnost na zemi q qpředepsáno placení daní, dodržování pořádku, zavírací doba; dodržování měr, vah a cen qneděle a svátky – nečepovalo se před kázáním a mší (pokuta) qzavíralo se kolem jedenácté (počátek obchůzky ponocného) qhazardní hry, prostituce, opilství... za porušení předpisů trestáni provinilci i krčmář o qherberk qchudí lidé, velká místnost, lavice, na zemi, společně se zvířaty qtuláci (u městské brány) qcechy – vandrovní tovaryši museli vyhledat noclehárnu podle řemesla, bez poplatku q Městské krčmy Máz český, resp. vídeňský (1,415l), moravský (1,07l) 11 qjídelníček se lišil podle „klientely“, přesto společné znaky qpokrmy připravované na otevřeném ohništi, později na peci qobilné kaše a placky (sladké, slané) qzelenina – zejména pastinák, mrkev, petržel, tuřín, vodnice qluštěniny, zejména hrách qmaso – drůbež (slepice, husy), jehněčí, divoké ptactvo, drobná zvířata (raci, žáby); ryby (slanečci dostupní i chudším vrstvám) qmléko a tvaroh (kravské, ovčí, kozí) qpivo (nahrazovalo pitnou vodu) qvíno (šlechta; upravovalo se medem, kořením) qmedovina qjedlo se rukama qjídelní nůž – krájení chleba a masa qlžíce (většinou dřevěná) – kaše a polévky q q Stravování ve středověkém hostinci 12 q13. století qpřibývá nabídka pokrmů i přenocování, na relativně jednoduché úrovni qrozvoj sítě měst/vesnic – aby se dalo pohodlně během 1 dne dojít/dojet qzájezdní hostince – přepřahací místo, různá míra kvality a ceny q15. století qzačala kategorizace (někdy později s rozšířením sortimentu) qcestovala jen část obyvatel, kteří potřebovali pohostinské služby qobchodníci a kupci qti, kdo plnili službu – nesli vzkaz, přepravovali zboží qzájezdní hostince – 15-20 km; většinou chléb, sýr, voda qpanovník se svou družinou (na náklady toho, kdo jej „uchýlil“) qvojenské družiny (co si zaplatili nebo ukořistili) qřeholníci, příslušníci kléru na poutě (od fary k faře) q16. století qzvýšení kvality (zejména v podnicích pro šlechtu) qkavalírské cesty (Bologna, Padova, Řím…) qkatolíci i nekatolíci 13.-16. století 13 q17. století qzačala se vydělovat zařízení podle druhů jídla a pití (velká města) qčajovny (cca 1657 Londýn; 1908 ČR) qčokoládovny (cca 1590 Španělsko; sladit se začalo ve 2. pol. 17. století) qkavárny qválky s Turky → Bitva u Vídně (11.-12. 9. 1683, ukončila druhé obléhání Vídně); podle legendy nechali ustupující Osmané na bojišti pytle s praženými kávovými zrny → počátek tradice vídeňské kávy qpo roce 1683 – první kavárny q1629 – Benátky q1702 – Brno (Turek, 1719 – 6 kaváren) q1714 – Praha (Arab) 17. století konec 18. století – Vídeň: kavárny, čajovny; Paříž: čokoládovny, cukrárny 14 q18. století qohromný rozvoj pohostinských zařízení qmohli pálit, rozvoj podnikání kolem míst, kde se rozvíjely manufaktury qmnožily se harendy (hospoda v nájmu), hostince, výčepy → obchod s alkoholem q19. století qzrod gastronomických podniků, zejm. Francie qdo 1835 „restauran“ nebo „bouillon restaurater“ (posilující vývar) q1765 – první restaurace v Paříži qmalé mramorové stoly bez ubrusů; drůbež, vejce, těstoviny, koláče qpožitek z jídla – velký úspěch; během 20 let cca 100 restaurací qmajitelé – kuchaři šlechtických domů qjídelní lístky qlázeňská města qvýletní restaurace q20. století qrozvoj zejména mezi válkami qrozvoj pohostinství v dopravních prostředcích 18.-20. století Harenda – hospoda v nájmu 15 q13. století q279 měšťanských domů s právem šenku q65 domů s právem výčepu vína (Horní náměstí, Mezi trhy, Dolní náměstí) qve větších městech mohli nalévat pivo (Bílovec, Odry, Hlučín…), pouze Opava mohla víno q q17. století qhotel Zu goldenen Krone – měšťanský dům, dalo se i přespat qStadttaberne – pivo dodávala obec (vařila na vlastní náklady); šenkovalo se i víno q q18. století qměstská vývařovna – jatka na Masařské n q20. století qcelkem 94 podniků q72 hostinců q8 hotelů q8 kaváren q4 vinárny q2 kantýny q q o OPAVA 16 qkrčma qobčerstvovací a stravovací zařízení qspolečenské setkávání a zábava qšachy (urozené panstvo) qkuželky (zvláště v městském prostředí) qkoule (různé hry → moderní kulečník, kroket, pétanque...) qkostky (venkovské krčmy, hostince pro chudé, šenky na okraji měst) qvrhcáby (dtto) qkarty (dtto) qpotulní kejklíři, hudebníci, zpěváci, tanečníci o(zejména v dobách trhů a slavností) HRY v krčmách 17 DĚKUJI ZA POZORNOST q