Seminář k bakalářské práci 2
Seminář k bakalářské práci 2
Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Obrázek
1
Odevzdávárna
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Odpovědník
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text

Úvod a organizace předmětu

Hlavní studijní opora předmětu
SCHNEIDEROVÁ, S., CHROBÁK, J. Seminář k bakalářské práci. Opava: SU FPF, 2017.

Cíle výuky

Předmět je určen k podávání vstupních informací a k průběžným konzultacím o problémech vzniklých při zpracování závěrečné práce. Cílem semináře je poukázat na metodické základy odborných textů, jejich strukturu, vlastnosti a očekávání čtenářů. 

Osnova - bloky:

1. Citát a citace, bibliografické odkazy

2. Poznámkový aparát, seznam literatury

3. Vhodná volba jazykových prostředků a stylu

4. Pravopisné a stylizační chyby v BP

5. Základní nedostatky BP: téma, cíle a "čtivost"

6. Základní nedostatky BP: volnost v psaní a vyjadřování, citační norma

7. Závěr BP (poslední semináře budou věnovány prezentaci tezí a simulaci obhajoby BP)

8. Bádání literárněvědné: Principy literární vědy

9. Bádání literárněvědné: Persona badatele

10. Základní směry LV bádání

11. Formulace a argumentace v LV: osobnost autora

12. Formulace a argumentace v LV: text a identita tvůrce

13. Opakování důležitých pojmů

Organizace předmětu

Předmět je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Předmět se ukončuje zápočtem, který má formu testu v prostředí IS SU. Předmětem zápočtu jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zápočet probíhá ve zkouškovém období, termíny jsou vypsány v IS SU.


Povinná literatura

ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. 

SCHNEIDEROVÁ, S. Jak nepsat diplomovou práci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011.

Doporučená literatura

ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.

KAPOUNOVÁ, J. – KAPOUN, P. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017.

KATUŠČÁK, D. et al. Informační výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, 1998.

ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 2000.

1. Citát a citace, bibliografické odkazy

Kapitola pojednává o způsobech citování v odborném textu.  Jsou zde uvedeny zásady pro citování v odborném textu, citační norma a ukázky bibliografických záznamů.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 46-48.

2. Poznámkový aparát, seznam literatury

V kapitole věnujeme pozornost tomu, jak v práci pracovat s poznámkovým aparátem a co všechno (ne)patří do seznamu literatury.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 48-50.

Příklad poznámkového aparátu a seznamu literatury
Poznámky pod čarou a seznam literatury v časopise Slovo a smysl (2017)
Úkol: bibliografický záznam
Vezměte si jakoukoliv odbornou literaturu (nejlépe vztahující se k vašemu oboru) a udělejte její bibliografický záznam. Totéž proveďte s článkem v Naší řeči nebo Slovu a slovesnosti a České literatuře. Udělejte také bibliografický záznam stati ve sborníku. Dbejte všech náležitostí.

3. Vhodná volba jazykových prostředků a stylu

Tato kapitola pojednává o vhodných výrazových prostředcích, které charakterizují odborný text. Uvádí rovněž některá nadbytečná módní slova, která v odborném stylu nejsou vhodná.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 51-54.

4. Pravopisné a stylizační chyby v DP

V kapitole se pokoušíme poukázat na časté pravpisné a stylizační chyby v diplomových pracích (např. psaní spojek, párových výrazů; chyby v interpunkci apod.).

Samostudium

V opoře studujeme na s. 54-57.

5. Základní nedostatky BP: téma, cíle a "čtivost"

Kapitola pojednává o problematice, s níž se setkávají studenti píšící BP. Je to v tomto případě nejprve široce formulované téma, následně obtíže při formulaci cílů a postupů BP a konečně mylnost studentských představ o kategorii "čtivosti" BP.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 57-59.

Úkol: styl, vyjadřování
Ve dvou níže uvedených příkladech ukažte napřesná a neodborná vyjádření: "Své místo má i rozumné užití kondicionálu." "Intertextovost zahýbala i samotným pojmem text, který kvůli/díky zboření svých po léta uzavřených hranic ztratil své charakteristické znaky."

6. Základní nedostatky BP: volnost v psaní a vyjadřování, citační norma

Kapitola pojednává o dalších obtížích, s nimiž se setkávají pisatelé BP. Jsou to v tomto případě nejprve volnost v psaní či nejednotnost předepsaného žánru, nárůst "soukromé" perspektivy, neschopnost přesného výrazu a  konečně bezradnost v citování a neznalost citační normy.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 59-66.

Zadání úkolu:

V níže uvedeném příkladu ukažte na prvky ve stylu a jazykových prostředcích, které naznačují neúměrné prosazování osobnosti pisatele:

"V teoretické části mé bakalářské práce se chci zabývat samotným vznikem díla. Pokusím se rozebrat a snad i nějak pochopit proces mého tvoření. Jelikož vím, že bohužel nestačí říct jen to klasické klišé >takhle jsem to prostě cítil<, tak se chci pokusit odpovědět si na otázku: Co mě vlastně vede k tomu, že zaplním prázdný papír něčím a ani předem, přesně nevím čím. Co je moje inspirace? Můj způsob kresebného vyjádření není čerpání z dřívějších uměleckých stylů ani inspirace staršími mistry. Alespoň si to prozatím myslím. Ale myslet znamená hovno vědět, takže věnovat se tématu své inspirace a otázce vzniku čmáranic v mé bakalářské práci mi přijde jako dobrý krok. Krok k poznání mojí vlastní identity. Páni, ta předchozí věta zní jako pěkná sračka. Chci tím jen říct že v sobě mám celkem chaos a když mě takto pojatá bakalářka donutí popřemýšlet trošku o mým já, třeba si v sobě udělám trochu pořádek. To by mi mohlo pomoci s mojí další budoucností, protože zatím se řítím do pekel.

Praktická část se skládá z osmi kreseb většího formátu, v kombinované technice a tematicky zaměřených na podvědomí a vnější podměty.

Nejdřív je třeba ujasnit si, že tuto bakalářskou práci dělám pro sebe. Pro nikoho jinýho."

(Z vysokoškolských prací)

7. Závěr BP (prezentace)

"Kapitola se alespoň stručně věnuje poslední části BP a tím je Závěr. Závěr je jednou z důležitých částí BP, protože závěry, ke kterým autor BP dospěl, čtenáře zajímají. Závěr by měl přinést zejména závěry, eventuálně určité výhledy do budoucna, jak je s daným tématem možné nakládat dále. Je také rozdíl Závěr a Shrnutí."

Poslední semináře budou věnovány prezentaci tezí a simulaci obhajoby BP.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 67-68.

8. Bádání literárněvědné: Principy literární vědy

V této kapitole se seznámíte s tím, jak literární věda pracuje se základními principy vědeckého poznání a jak je modifikuje pro své záměry a především jak je upravuje vzhledem k předmětu svého zájmu, tedy literatuře jako takové.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 69-70.

Úkol: charakter literárněvědného bádání
Pokuste se napsat krátkou esej, max. 2 normostrany, ve které se zamyslíte nad elementárními souřadnicemi lit. vědy jako takové. Současně se pokuste pojmenovat, čím se tedy literární věda liší od věd přírodních, co jí to přináší, co naopak bere. Práci konzultujte se svým školitelem ještě před zahájením formulace textu bakalářské práce a konfrontujte ji s dalším výkladem.

9. Bádání literárněvědné: Persona badatele

Kapitola pojednává o tom, co znamená, kdy zohledňujeme v literárněvědném bádání osobnost a personální vklad badatele.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 71.

10. Základní směry LV bádání

V této kapitole nás bude zajímat, jaká mohou být zaměření bakalářských prací, přičemž zde máme na mysli především obecné zaměření na jednotlivé složky literární vědy (teorie, kritika, historie, ediční činnost).

Samostudium

V opoře studujeme na s. 72-78.

Úkol: směry LV bádání
Pokuste se napsat stránkový text libovolného žánru, kde se zamyslíte nad tím, který ze směrů teoretického bádání je vám blízký. Text konzultujte s kolegy mezi sebou a diskutujte o něm s učitelem

11. Formulace a argumentace v LV: osobnost autora

V této kapitole především naznačíme ty oblasti, které v argumentaci a při samotné formulaci mohou znamenat problémové body. Nejde ovšem o otázky gramatické a stylistické, s těmi jste seznámili jinde, ale spíš o otázky obecné metody a přístupu k materiálu.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 79-81.

12. Formulace a argumentace v LV: text a identita tvůrce

V této kapitole jde především o další nešvary v argumentaci při tvorbě odborného literárněvědného textu. Zde půjde zejména o otázky rozvíjení básnického obrazu, tedy jakousi pseudointerpretaci, a ztotožňování identity textu a tvůrce.

Samostudium

V opoře studujeme na s. 81-84.

Úkol: "meditace" nad textem
„Po prvním přečtení sbírky o ní můžeme prohlásit, že je to sbírka lyrické poezie. Mnohdy samotné téma básně pouze tušíme, je nevyřčeno. Někdy máme kradmý pocit, že za básní ještě něco je. Nějaký tajný autorův svět, jako bunkr, který jsme si jako děti stavěli před ,dospěláky´.“ --- Pokuste se napsat kratší, stránkový text, ve kterém uvedený odstavec analyzujte a pokuste se navrhnout zlepšení, případně vypuštění toho, co je zcela mimo odborný text. Výsledek nejprve konzultujte s dalším výkladem, případné nejasnosti ještě s pedagogem.

13. Opakování důležitých pojmů

Opakujeme nejdůležitější pojmy týkající se citací, poznámkového aparátu, seznamu literatury, pravopisných a stylizačních chyb, základních nedostatků v BP a způsobů argumentace i výběru tématu v textu literárněvědném.