Seminář k bakalářské práci 2

Úvod a organizace předmětu

Hlavní studijní opora předmětu
SCHNEIDEROVÁ, S., CHROBÁK, J. Seminář k bakalářské práci. Opava: SU FPF, 2017.

Cíle výuky

Předmět je určen k podávání vstupních informací a k průběžným konzultacím o problémech vzniklých při zpracování závěrečné práce. Cílem semináře je poukázat na metodické základy odborných textů, jejich strukturu, vlastnosti a očekávání čtenářů. 

Osnova - bloky:

1. Citát a citace, bibliografické odkazy

2. Poznámkový aparát, seznam literatury

3. Vhodná volba jazykových prostředků a stylu

4. Pravopisné a stylizační chyby v BP

5. Základní nedostatky BP: téma, cíle a "čtivost"

6. Základní nedostatky BP: volnost v psaní a vyjadřování, citační norma

7. Závěr BP (poslední semináře budou věnovány prezentaci tezí a simulaci obhajoby BP)

8. Bádání literárněvědné: Principy literární vědy

9. Bádání literárněvědné: Persona badatele

10. Základní směry LV bádání

11. Formulace a argumentace v LV: osobnost autora

12. Formulace a argumentace v LV: text a identita tvůrce

13. Opakování důležitých pojmů

Organizace předmětu

Předmět je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Předmět se ukončuje zápočtem, který má formu testu v prostředí IS SU. Předmětem zápočtu jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zápočet probíhá ve zkouškovém období, termíny jsou vypsány v IS SU.


Povinná literatura

ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. 

SCHNEIDEROVÁ, S. Jak nepsat diplomovou práci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011.

Doporučená literatura

ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.

KAPOUNOVÁ, J. – KAPOUN, P. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017.

KATUŠČÁK, D. et al. Informační výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava: SPN, 1998.

ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 2000.