Současné myšlení o literatuře
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Současné myšlení o literatuře

Nepřehlédněte!!!

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 5. 2024 do 26. 5. 2024.

Informace ke kurzu, tipy ke studiu, literatura, studijní opora

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:
Cílem kurzu je představit proměny literární teorie a literárněvědného myšlení od počátku 20. století po současnost. Kromě rozmanitosti přístupů k literatuře je akcentována také proměněná přítomnost tradičních otázek v současném myšlení o literatuře.

Osnova – bloky:
  1. Teorie literatury včera a dnes. Od esenciálních otázek ke kulturním studiím
  2. Psychoanalýza
  3. Fenomenologie
  4. Ruský formalismus, New Criticism
  5. Strukturalismy, sémiotika
  6. Bachtin
  7. Hermeneutika
  8. Poststrukturalismus
  9. Dekonstrukce I
  10. Dekonstrukce II
  11. Feminismus, gender a queer
  12. Nový historismus
  13. Opakování, shrnutí

Vyučující

doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie. 
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace. 

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu. Předmětem zkoušky je přehled hlavních teoretických směrů a škol, které byly probírány. Zkouška probíhá ve zkouškovém období.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: libor.martinek@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 421

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.


3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

Doporučená literatura

  • JEDLIČKOVÁ, A.; MACURA, V. et al. Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2013.
  • MATONOHA, J. et al. Za (de)konstruktivismem. Kritické koncepty (post)poststrukturální literární a kulturní teorie. Praha: Academia, 2018.
  • MÜLLER, R., ŠIDÁK, P. et al. Slovník novější literární teorie. Praha: Academia, 2012.
  • PECHLIVANOS, M. et al. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann a synové, 2000.
  • PEPRNÍK, M. Směry literární interpretace XX. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 

1. Teorie literatury včera a dnes. Od esenciálních otázek ke kulturním studiím

Rozdělení a zpřehlednění literárních teorií podle toho, zda se zaměřují na: (1) vztah díla a skutečnosti, (2) působení díla na příjemce, (3) dílo jako sebevyjádření autora, (4) dílo jako samostatný objekt.

Proměny myšlení o literatuře od počátku 20. století: (1) antipozitivistický (jazykový) obrat, (2) poststrukturalistický obrat, (3) kulturní obrat.

Po prostudování této kapitoly budete znát:

  • jak lze zpřehlednit nepřehledné množství teoretických přístupů k literatuře; sezná- míme se s návrhem M. H. Abramse,

  • jaké 3 základní zlomy se uskutečnily v literáním myšlení od počátku 20. století.


V opoře studujeme s. 7–11.


2. Psychoanalýza

Psychoanalýza jako klinická praxe a mluvená léčba – její vztah k řeči a vyprávění. Očistná funkce literatury. Freudův model lidské psychiky. Výklad snů Sigmunda Freuda. Carl Gustav Jung a hlubinná psychologie. Kolektivní nevědomí. Archetypální kritika. Maud Badkinová. Northrop Frye. Jacques Lacan.

Po prostudování této kapitoly budete znát:

  • proč je psychoanalýza nejen klinická lékařská praxe, ale také kulturní teorie;
  • jak Freudovy úvahy inspirovaly literární vědu;
  • jak Freudovy úvahy rozvíjel jeho žák C. G. Jung a v čem je jeho pojetí kolektivního nevědomí a archetypu důležité pro literární tematologii a komparatistiku;
  • úlohu archetypální kritiky podle M. Bodkinové a N. Frye;
  • názory na kulturu a umění francouzského psychoanalytika J. Lacana.


V opoře studujeme s. 12–18.

3. Fenomenologie

E. Husserl jako zakladatel fenomenologie coby hermeneutiky důvěry (oproti Freudověhermeneutice podezření). Fenomenologická analýza lidské zkušenosti jako místa, kde se setkáváme s „věcmi samými“. Fenomenologický pojem „přirozeného světa“. Roman Ingarden a jeho pojetí uměleckého literárního díla jako intencionálního předmětu. Recepce literárního díla, konkretizace, místa nedourčenosti. Gaston Bachelard. Tematická kritika.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • co do kulturní a filosofické debaty 20. století přinesla (a stále přináší) fenomenologie;
  • jak Edmund Husserl přistupuje k lidské zkušenosti jako k místu, kde se nám věci dávají nezpřestředkovaně;
  • jak Husserlovy úvahy rozvinul jeho žák, polský filosof Roman Ingarden ve svém pojetí uměleckého literárního díla;
  • jak fenomenologickou inspiraci rozvíjeli Gaston Bachelard, představitelé tematické kritiky a recepční estetiky.


V opoře studujeme s. 19–25.

4. Ruský formalismus, New Criticism

Ruský formalismus jako první významná škola zaměřující se na literární dílo bez přímých vazeb k historii, sociologii a psychologii. Pojetí umění jako tvůrčího postupu, důraz na formu. Automatizované sdělení běžného jazyka a dezautimatizované (ozvláštněné) sdělení umělecké. Překvapivé a nečekané (ozvláštněné) jazykové sdělení znamená podle formalistů zakusit nový pocit života. 

Americká nová kritika podobně jako ruský formalismus obrací pozornost k autonomnímu charakteru literárního díla. Zaměřuje se na text jakožto na objekt, který není výrazem subjektivních pocitů, ale obsahuje tzv. emoce strukturní. Nová kritika klade důraz na pozorné a pečlivé čtení (close reading), všímá si víceznačnosti uměleckého sdělení a zároveň usiluje o postižení jeho jednoty v různosti.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • jak pojímají básnický jazyk ruští formalisté;
  • co je to automatizované a dezautomatizované (ozvláštněné) sdělení;
  • jak ozvláštněný jazyk působní na naše myšlení a vnímání skutečnosti;
  • čím dále přispěli ruští formalisté literání vědě (např. rozlišením fabule a syžetu);
  • jak k básnickému textu přistupuje a co o něm soudí Nová kritika.


V opoře studujeme s. 26–32.

5. Strukturalismus, sémiotika

V této kapitole se dozvíte základní informace o moderní sémiotice neboli vědě o znacích. Současnou lingvistiku i literární vědu významně ovlivnilo sémiotické pojetí jazyka švýcarského jazykovědce Ferdinanda se Saussura. Budete seznámeni s jeho pojetím jazykového znaku, které poté inspirovalo strukturalisty. 

Strukturalismus není jen doménou literární vědy, ale i jiných oblastí, např. psychologie, etnologie. Francouzský strukturalismus 60. let je třeba odlišit od českého estetického strukturalismu (též Pražská škola), který se rozvíjel v Československu před 2. světovou válkou a jehož hlavní osobností byl estetik a literární vědec Jan Mukařovský.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • co je to sémiotika;
  • jak některé slovy definují znak;
  • jak je sémiotika využívána nejen v lingvistice, literární vědě nebo ve vědě o kultuře;
  • co je to strukturalimus a jaká byla jeho podoba v předválečném Československu (významná osobnost Jana Mukařovského) a ve Francii 60. let.


V opoře studujeme s. 34–43.

6. Bachtin

V této kapitole se dozvíte o názorech a myšlenkých významného představitele sovětské literární vědy, který se dostal do konfliktu s oficiální stalinskou ideologií. Bachtin kritizoval jistou „mechaničnost“ ruského formalismu, zajímal se např. o vztah estetiky a morálky. Mezi jeho nejznámější teorie koncepty patří: karnevalová kultura, princip karnevalizace, bytostné dole, dialogičnost románu, různořečí, chronotop.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • kdo to byl M. M. Bachtin;
  • jak definoval renesanční kulturu;
  • proč soudil, že román je nejtypičtějčím moderním žánrem;
  • jaké pojmy pro zkoumání románu (a moderní doby) zavedl.


V opoře studujeme s. 44–51.

7. Hermeneutika

V této kapitole se seznámíte s hermeneutikou. Hermeneutiku jako umění porozumění a výkladu znal již starověk. Hermeneutika se dále rozvíjela i v moderní době, kde funguje jako důležiá protiváha příliš technicistního a mechanického vztahu moderního člověka k faktům. Hermeneutika se uplatňuje např. ve filosofii, teorii práva nebo literární vědě. Seznámíte se s životem a dílem dvou významných představitelů hermeneutické filosofie ve 20. století: H.-G. Gadamera a P. Ricoeura.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • co je to hermeneutika;
  • co znamenala v antice a co znamená dnes;
  • kde všude se hermeneutika uplatňuje;
  • jak hermeneutika definuje text;
  • jak hermeneutika popisuje proces lidského porozumění;
  • čím hermeneutiku i literární vědu obohatili H.-G. Gadamer a P. Ricoeur.


V opoře studujeme s. 52–59.

8. Poststrukturalismus

V této kapitole se dozvíte, co v současné filosofii a humanitních označuje pojem poststrukturalismus. Jde o značně nesourodý pojem, pod který bývají přiřazování různí originální myslitelé. Společné je jim snad to, že reagují na určitou strnulost francouzského strukturalismu a snaží se myslet dynamičnost a procesuálnost, ať už moderních společností (Foucault, Baudrillard), nebo moderního umění a literatury (Barthes, Kristeva).

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • že pojem „poststrukturalismus“ neoznačuje žádnou jasně definovanou školu nebo metodu;
  • kdo bývá mezi poststrukturalisty řezen;
  • jaké jsou hlavní myšlenky a teoretické postřehy těchto různých autorek a autorů. 


V opoře studujeme s. 60–68.

9. Dekonstrukce I

V této kapitole se seznámíte s dekonstrukcí. Dekonstrukce je pojem spojovaný především s francouzským filosofem Jacquesem Derridou. Pokusíme si přiblížit Derridovo otevřené myšlení, pro které je určující zkušenost s texty filosofickými i literárními.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • co znamená pojem dekonstrukce a jaké jsou některé myšlenky jejího zakladatele J. Derridy;
  • že pro Derridovo myšlení je zcela zásadní zkušenost četby a výkladu textů;
  • dekonstrukce se zaměřuje na přehlížené oblasti a vrstvy naší zkušenosti, zajímá ji zkušenost (hlavně s texty, ale nejen s nimi) v její otevřenosti a nedourčenosti;


V opoře studujeme s. 69–74.

10. Dekonstrukce II

V této kapitole se dozvíte, že Derridovy myšlenky a jeho způsob čtení a výkladu textů nalezl své následovatele také v USA i jinde ve světě.  Seznámíte se s autory, kteří jsou řazeni k představitelům americké dekonstrukce. Někdy se pro Derridovy americké následovníky užívá pojem „dekonstrukcionismus“.

Po prostudování kapitoly budete vědět:

  • jak se myšlení dekonstrukce uchytilo a rozvíjelo v USA;
  • kdo jsou hlavní představitelé amerického dekonstrukcionismu;
  • že jedním z důležitých témat dekonstrukce jsou etické apekty čtení a interpretace.


V opoře studujeme s. 75–81.

11. Feminismus, gender

V této kapitole se dozvíte, že smyslem feministických přístupů ke společenským vědám je kritické zkoumání a nové vymezování vztahů mezi přírodní a kulturní stránkou lidské sexuality. Toto zkoumání se neomezuje na sexualitu jako biologickou danost, ale zabývá se především chápáním jednotlivců a jejich identit, společností a jejich dějin, umění a jejich technik. Seznámíte se také s pojmem „gender“. V kapitole se nebudeme věnovat ideologickému vyhrocení feminismu ani nás nebude primárně zajímat její politický dopad, ale především přínos feminismu jakožto určitého souboru kritických otázek a pohledů v rámci humanitních věd.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • jaký je přínos feminismu jakožto spektra konkrétních kritických otázek a pohledů na roli muže a ženy v současné společnosti;
  • čím se zabývá feministicky orientovaná literární věda;
  • co je to „gender“;
  • jaký je vztah mezi pohlavím, genderem a diskursem.


V opoře studujeme s. 82–89.

12. Nový historismus

V této kapitole se dozvíte, že Nový historismus literárně-teoretická škola a způsob literární interpretace, založený na myšlenkách Michela Foucaulta a Haydena Whitea.

Objevil se v 80. a rozšířila v 90. letech 20. století. Vymezuje se proti Nové kritice a dekonstrukci. Novohistorikové nevypracovali žádný teoretický systém, jejich cílem bylo vytvořit rozvolněný přístup, ve kterém by bylo možné spojit zprvu nespojitelné – řadu děl od sebe na první pohled tak vzdálených, že hledat mezi nimi souvislosti by dříve nikoho nenapadlo – a rozšířit tak pole každého, který se literární interpretaci věnuje ohromným způsobem.

Významným představitelem a iniciátorem amerického nového historismu je Stephen Greenblatt. Nový historismus se pokouší rozumět dílu přes jeho historický kontext, odchází od myšlenky detailního zkoumání textu tak, jak to činí close reading či explication de texte. Nesnaží se však navázat na historismus jako takový; pracuje s pluralitou názorů a plně respektuje postmoderní prostředí. Odmítá hledání „jedné velké pravdy“.

Po prostudování této kapitoly budete vědět:

  • co je to nový historismus a kterými školami a přístupy se inspiroval;
  • kdo jsou hlavní představitelé nové historie;
  • jak se nový historismus vymezoval proti nové kritice a dekonstrukci;
  • jaké jsou hlavní teoretické podněty Nové historie pro zkoumání literárního textu.


V opoře studujeme s. 90–99.

13. Opakování, shrnutí

Poslední modul našeho kurzu je věnován opakování probrané látky.

Autoevaluační test: