ÚKOLY A TESTY – Tvůrčí psaní ÚKOL 1 Miniesej: Napište krátkou, jednostránkovou esej v níž si položte jednoduchou otázku: co očekávám od tvůrčího psaní jako předmětu na vysoké škole a co pro mě obecně kreativita a psaní vlastně je. text konzultujte s učitelem a společně ve studijní skupině. TEST 1 Tvůrčí psaní jako odborná disciplína může člověka naučit, jak se sát spisovatelem. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Tvůrčí psaní jako odborná disciplína může prohloubit dovednosti v oblasti interpretace literárního textu. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Tvůrčí psaní má tyto, kromě jiného, tyto úkoly: Vyberte jednu z nabízených možností: a. nabídnout základní postupy, ukázat, jak s nimi pracovat, přiblížit se procesu vzniku uměleckého textu. b. naučit studenty redigovat své cesty, hledat možnosti uplatnění vlastních textů, naučit základní techniky, jak se rozepisovat a psát pravidelně. c. naučit studenta psát básně, nabídnout základní postupy při psaní, redigovat vlastní texty. Vedoucím pracovního kolektivu, který zpracovával didaktické možnosti využití tvůrčího psaní ve výuce, byl Zbyněk Fišer. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Jaké jsou možnosti přístupu k tvůrčímu psaní (aspoň dvě základní)? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Přístup "cenzorský" pokoušející se vychovat kritiky schopné vytáhnout z textu základní informace a přístup didaktický. b. Přístup didaktický a přístup, který se pokouší připravit absolventy k tvorbě úspěšných textů. c. Přístup, který se pokouší připravit absolventy k tvorbě úspěšných textů a přístup nakladatelský, který se snaží najít lidi schopné rozpoznat autora, který bude na trhu úspěšný. ÚKOL 2 Epická a lyrická báseň: Napište dvě krátké básně, které vycházejí z principů, o kterých mluví Jan Balabán v rozhovoru pro časopis Texty ((http://casopistexty.cz/texty/No37/rozhovor.html). Jednu epickou a jednu lyrickou. Pokuste se v nich využít i pravidelné metrum. Text konzultujte s učitelem i mezi sebou ve studijní skupině. TEST 2 Jak Jan Blabán v rozhovoru pro časopis Texty vymezuje dvě podoby literárních textů (http://casopistexty.cz/texty/No37/rozhovor.html)? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Na teritoriální (tedy epické) a milostné (lyrické). b. Na dramatické a komické. c. Na epické a románové. Drama není literární druh. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Drama je příběh předváděný, odehrávající se v dialozích, monolozích a scénických poznámkách. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Jal lze charakterizovat drama? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Drama je bouřlivý projev rozpolcených vztahů a emocí. b. Drama je příběh předváděný. Odehrávající se v dialozích, monolozích a scénických poznámkách. Obecně lze snad říci, že drama je především a vždycky příběhem řeči a dobrodružstvím řeči c. Drama je situace, ve které jde o tragédii a velké emoce. Literární druhy můžeme rozčlenit takto: Vyberte jednu z nabízených možností: a. na poetické texty, příběhové texty a texty smutné. b. na lyriku, epiku a drama. c. na sonety a písně, novely a román, tragédie a komedie. ÚKOL 3 Báseň s tématem času: Napište báseň o čtyřech strofách, ve které se pokusíte básnicky pojmenovat, analyzovat, či ukázat plynutí času. Text konzultujte mezi sebou i s učitelem. TEST 3 Přiřaďte pojmy k charakteristikám. Texty sledující určitý příběh, který je předváděn dialogy, monology a doplňován o nejrůznější autorské/scénické/režijní poznámky. Odpověď 1 Drama. Texty určené příběhovostí, v níž platí kauzálně časové souvislosti a je zprostředkována vyprávěním. Odpověď 2 Epika. Texty, které vycházejí z emocionality, reflexe, stojí mimo čas a kauzální souvislosti. Odpověď 3 Lyrika. Co je to ti simultaneita času v lyrice? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Vracení se v čase. b. fakt, že to, co je v básni vyslovováno teď, se nějakým způsobem dělo v minulosti, či z ní vychází, v tento moment je vyslovováno a míří k obecnosti, tedy má ambici platnosti i pro budoucnost. c. Střídání minulosti a přítomnosti. Přiřaďte texty ke konkrétním literárním druhům. staročeská Alexandreida. Odpověď 1 Epika. J. Vrchlický: Okna v bouři. Odpověď 2 Lyrika. staročeský Mastičkář. Odpověď 3 Drama. Které fenomény, které oblasti stojí v lyrice tak říkajíc mimo čas, vyvázány z času? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Ideu, názor, zákon, platnou formulaci, básnický obraz, metaforické či jiné zahuštění, vyjevení konkrétní věci, emoce, prožitek konkrétní situace. b. Konkrétní dialog. c. Konkrétní příběh. V úryvku: "Podívejme se teď na sledovanou báseň jednoho z našich nejzajímavějších současných autorů podrobně a pozorně. Už první obraz v sobě propojuje hned dvě časová pásma, dvě roviny. Na jedné straně je to končící, nebo vrcholící léto, dané exponovaným obrazem platanu. V české literatuře, ale i řeči, je to rozložitý strom přímo předurčený k rozpravám v teplých letních podvečerech, je centrem řady venkovních restaurací a odtud onen odkaz k létu, padající listí zase situuje báseň do času podzimního, jsme tedy už tímto jaksi „někde mezi.“ Epiteton veselý tu opět vše zvrátí spíše na stranu léta, hravosti, možná až jakési lechtivosti, dané přirovnáním ke klínu, které má ovšem, kromě tohoto rozměru metonymického (klín jako centrum milostného aktu), i svůj významný rozměr metaforický: ženský klín, který tvarem skutečně mnohdy připomíná list. Napětí ovšem doslova zmrazí celý smysl závěrečným veršem, který je podepřen ještě jednou zcela specifickou a velmi intenzivní opakovací figurou, totiž aliterací: „tlumený tlukot“. V původním významu je to spojení, které zvuk spíše tlumí, ztišuje, uklidňuje, ale ve spojení tlumený tlukot intenzita, i díky aliteračnímu souzvuku, roste a prohlubuje se, je-li pak ještě zakončeno téměř oxymóronem hlíny, která směřuje do země, do hrobu, ke smrti, je před námi silný a intenzivní obraz smutku, bolesti, odcházení i nenaplněné, nebo smrtí ukončené lásky." Byly použity určité literárněvědné pojmy. Které? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Epiteton, přirovnání, metonymie, metafora, aliterace, litotes. b. Epiteton, přirovnání, metonymie, metafora, aliterace, oxymóron. c. Parodie, anafora, epiteton. ÚKOL 4 Rozprava nad předchozími texty: V tomto rozhraní budeme diskutovat texty, jež vznikly jako výsledky Úkolu č. 3. Teprve potom lze pokračovat v dalších úkolech. Revize básnických textů: Na základě Rozpravy napište nové verze, či úpravy vašich textů a opět o nich diskutujte s učitelem i mezi sebou prostřednictvím Chatu. Rozprava nad revidovanými verzemi: Diskuze nad novými verzemi vašich textů. TEST 4 V jakých polohách můžeme v lyrice hovořit o čase? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Jako o záznamu minulosti. b. Jako propojení minulosti, přítomnosti, budoucnosti a též jako o tématu. c. Jako zápisu současné emoce. To, co lyriku vyznačuje, je její schopnost mluvit o minulém. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda To, co lyriku vyznačuje, je její schopnost mluvit teď a tady. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda O lyrice mluvíme jako o druhu, který je nedějový, což krom jiného znamená, že pracuje s časovými a příčinnými souvislostmi jinak, než je tomu u dramatu a epiky. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda ÚKOL 5 Konečná verze: Na základě předchozích diskuzí se pokuste napsat konečnou podobu úvodního básnického "surogátu." Výsledek pak ještě jednou konzultujte formou Chatu. Rozprava kritická: Diskutujte společně s učitelem nad závěrečnými verzemi textů. TEST 5 Které základní "chyby" stojí v základech - podle textu citovaného ve stud. opoře na s. 31-32 - dnešního psaní básní? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Když píšeme básně s volným i pravidelným rýmem, rýmovaní i nerýmované v závisti na tématu a typu emoce, kterou sledujeme. b. Když se pokoušíme dlouho a důsledně hledat konkrétní znění obrazu, kterým chceme co možná nejúplněji zaznamenat původní zachycovanou atmosféru. c. Nepřirozeně zpřeházený slovosled proto, aby věta zněl starobyle, knižně; když napíšeme, že píšeme bez dalšího opodstatnění; když zrýmujeme slova na konci řádků, aby to vypadalo "pěkně" a "poeticky". Revize není v básnictví potřeba, protože rozhodující je původní myšlenka a vize. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Reflexe proměň textu v rámci vzniku básně může pomoci jejímu hlubšímu porozumění. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Kvalita básně se pozná podle toho, jak moc s ní autor pracoval před jejím vydáním. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Případnou revizi textu či zásah do něj může vykonat autor sám, ale může mu v této věci i velmi intenzivně pomoci literární kritika, případně editor. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda ÚKOL 6 Úvod k povídkovému textu: Napište úvod, případně úvodní strany zamýšlené povídky. Vyjděte přitom z parafráze věty z prózy M. Bulgakova Divadelní román: "Noc byla ta tam. Propili jsme ji." TEST 6 Epika je oblastí, která stojí mimo zájem nakladatelského provozu i literárních cen. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Pokud jde o literární druhy, je právě epika tou oblastí, kam vtrhl ekonomický rozměr nejzřetelněji. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Alena Morštajnová, jako příklad té autorky, jejíž díla jsou čtenářsky úspěšná, rozhodně neuvažuje o čtenářském přijetí svého díla. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Jaká je základní poloha vyprávění tzv. klasického prozaického textu? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Du-froma. b. Vševědoucí vypravěč v Er-formě. c. Ich-forma. Která z vyprávěcích poloh je považována za moderní a objevuje se v literárním vývoji později? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Vševědoucí vypravěč v Er-formě. b. Personální vypravěč stimulující vnitřní monolog stylem "oka kamery". c. Vyprávění jednající postavy v Ich-formě. Přiřaďte charakteristiku a označení. Vyprávění postavy, která je součástí děje, komentuje své pocity i náhledy na vyprávěný příběh. Odpověď 1 Autorské vyprávění v Ich-formě. Vyprávění postavy, která jako by se snažila nevyprávět, jen prostředkovat sledované děje, jako kdyby čtenář na popisovaný svět pohlížel skrze oko dokumentaristy a komentátora. Odpověď 2 Personální vypravěč, oko kamery. Vyprávění, ve kterém někdo, kdo stojí mimo dění a vidí do hlavy postav, rozumí jejím motivacím a zná to, co ději předcházelo a bude následovat. Odpověď 3 Vševědoucí vypravěč nejčastěji v Er-formě. Co to znamená změna úhlu pohledu v prozaickém textu? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Když v rámci autorské perspektivy vypravěč "předá" slovo jednající postavě a my vidíme svět jejíma očima, jako je tomu třeba v povídkách J. Balabána. b. Když různé postavy vyprávějí stejný dej, jako třeba v románu M. Kundery Žert. c. Když vyprávíme jednou ve třetí, jednou v první osobě. ÚKOL 7 První diskuse nad prvními pokusy prozaickými: Komentujte a analyzujte pokusy svých kolegů spolu s učitelem. Pokračujte v prvních verzích, případně upravte napsané podle nabytých poznatků: Pokud jste v úvodních částech zvolili postup, který vám vyhovuje a i podle reakcí kolegů funguje, pokračujte dál na základě nových poznatků. Pokud se úvod nevydařil podle vašich představ i reakcí kolegů v Chatu, pokuste se jej revidovat. TEST 7 Jak lze začít prozaický text? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Vstupem do středu dění (In medias res), postupně, chronologicky, či obrácenou chronologií, kdy popíšeme nejprve vyústění příběhu. b. Lyricky, epicky, dramaticky. c. Přímou řečí, polopřímou řečí, popisem. Do prozaického textu není možné vstoupit jinak, než že popíšeme prostředí, okolí a charakterizujeme jednající postavy. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda O jaký postup se v ukázce jedná? „Olin dostal strašnou chuť na retko. Nespokojeně zavrtěl zadkem na zadní sedačce drábiše a pokusil se vyhlídnout přes hustou mlhu ven. Jeho pohyb vytočil fotříka k novým litaniím. ̦Tu školu sis vybral sám, taks tam mohl taky vydržet. (…)̕“ (PELC, J. … a bude hůř. Praha: Maťa, 2007, s. 11) Vyberte jednu z nabízených možností: a. In medias res, tedy rovnou do středu dění. b. Chronologický. c. Dramatický K příkladům uveďte postupy. "Víš, co jsi, bratře?" "Nevím, bratře." "Vůl, bratře." Odpověď 1 Doprostřed věcí, in medias res. Když odbíjelo dvanáctou, vyšel mladý učitel zeměpisu z baru Glóbus úplně opilý. Byl ještě nezkušený a nebyl zvyklý na alkohol a dýchánky se svými kolegy.... Odpověď 2 Chronologický postup. "Hotovo," dokončil zahradník svou práci a na čistě zasypaný hrob naházel suché listí a kusy trávy. Za pár týdnů nikdo nepozná, kdo tu leží v zemi. Vtom uslyšel volání a zmizel. Před dvěma lety nastoupil na toto panství jako pomocník zahradníka.... Odpověď 3 Obrácená chronologie. Chronologický postup není vhodný pro začátek moderní povídky. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda ÚKOL 8 Diskuse nad revidovanými verzemi: Analyzujte a komentujte spolu s učitelem nové verze vašich prací. Pokračujte v psaní: Na základě znalostí získaných o dialogu pokračujte v psaní a uvažujte nejen o funkcích dialogu, ale i o rytmu celého vyprávění. TEST 8 Dialog v próze slouží pouze k posouvání děje. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Dialog v próze slouží pouze k charakterizaci postav. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Dialog v próze, kromě jiného, slouží zejména k posouvání děje a charakterizaci postav skrze jejich mluvu. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Jak se nazývají slova a slovní spojení, která v prozaickém textu dialog doprovázejí? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Uvozovací aparát. b. Odkazovací aparát. c. Ukazovací aparát. Nejideálnější dialog ze současnosti je ten, který získáme přímo ve skutečném svět formou záznamu. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda ÚKOL 9 Diskuze nad novými podobami textů: Analyzujte a komentujte texty mezi sebou a s učitelem. TEST 9 Prozaický text se svým vznikem neliší od textu básnického. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Existuje jen jeden způsob, jak pracovat na prozaickém textu. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Co je to v rámci prozaického textu synopse? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Předběžný plán příprav a rozmýšlení připravovaného prozaického textu. b. Selhání organismu. c. Rytmický prvek, zejména v jazzové hudbě. Tvorba prozaického textu nepotřebuje žádnou přípravu. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Jednou z možností, jak psát prozaický text, je promyslet si nejprve synopsi, tedy jakési rozvrhnutí toho, jak by měl výsledný tvar, jeho tematická a stylová složka, vypadat. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda ÚKOL 10 Finální verze: Dokončete svůj prozaický text a pošlete učiteli, přičemž reakce na něj proběhnou v závěrečném okruhu. TEST 10 Prozaický text, je-li napsán by se neměl podrobovat dalšímu kritickému čtení. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Prozaický text nelze psát bez předem připravené osnovy. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Jednou z možností, jak prozaický text vzniká, je psát jej stránku po stránce a sledovat vnitřní vývoj postavy a děje, jak probíhá v procesu psaní. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Dvě základní, ne jediné, možnosti, jak postupovat při psaní prozaického textu, jsou tyto: Vyberte jednu z nabízených možností: a. Zjistit si požadavky trhu, přizpůsobit jim tematický plán a zaplnit jej. b. Hromadit záznamy a pak je okamžitě bez korekce nechat vytisknout. c. Buďto si promyslet synopsi a pak ji postupně zaplňovat, nebo začít psát a sledovat, jak se postavy vnitřně vyvíjejí a jakými pohyby se sám od sebe vydává text. Přiřaďte k jednotlivým dílům jejich pravděpodobný proces vzniku. Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále. Odpověď 1 Text psaný "alla prima", tedy přímo z hlavy autora na papír se závěrečnou redakcí. James Joyce: Odyseus. Odpověď 2 Text s připravenou synopsí a architekturou, včetně pečlivých poznámek o symbolech, stylu apod. Z. Kožmín: Interpretac e básní. Odpověď 3 Odborný text se zcela jiným způsobem práce. ÚKOL 11 Úvod dramatického textu: Po prostudování podkapitoly a absolvování testu napište úvod k budoucímu dramatickému textu: Osoby, obsazení, prvních pár obrazů. TEST 11 Drama, pokud jde o jeho charakteristiku a specifičnost, je útvar v jistém slova smyslu Vyberte jednu z nabízených možností: a. kreativní b. umělecký. c. smíšený, mísí se v něm aspekty lyrické s těmi epickými, přičemž epický živel je asi dominantnější (alespoň v určité části textů). Scénické poznámky nemají s vyprávěním v dramatu nic společného. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda K vyprávění v rámci scénických poznámek v dramatu patří i úvodní osoby a obsazení, protože charakterizují jednotlivé postavy. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Vyprávění v dramatu se realizuje skrze Vyberte jednu z nabízených možností: a. Diskuse po přečtení, případně představení. b. Dialogy. c. Scénické poznámky a repliky jednotlivých postav. V ukázce ze hry Bezruč?! Jana Balabána a Ivana Motýla je i tato situace: "Vladimír Vašek: Nechoď sem. Nevidíš, že je tu Maruška. Teď poprvé jsme šťastni. Táhni, přízraku. Sestřička: (Seskočí z postele, rozhlédne se kolem sebe, ale nikoho nevidí) Co se děje? Nikdo tu není. Vladimír Vašek: Maruško, kam jsi zmizela? Maruško. Sestřičko, prosím vás, neviděla jste Marušku? Teď tu byla, tady se mnou seděla. Sestřička: Něco se vám zdálo. Přinesu vám prášek. (Stranou) Starý už blouzní. Vladimír Vašek: Počkejte, zavolejte Marušku a vyhoďte tady ten přízrak! Sestřička: (odchází z pokoje) Dědek už vidí přízraky.“ Které repliky jsou mířeny přímo na čtenáře, či diváka ne dovnitř situace? Vyberte jednu z nabízených možností: a. "Starý už blouzní." "Dědek už vidí přízraky." b. "Maruško, kam jsi zmizela? Maruško." c. "Nechoď sem. Nevidíš, že je tu Maruška." ÚKOL 12 Diskuse nad prvními dramatickými pokusy: Práce si pošlete a vzájemně je mezi sebou, spolu s učitelem, komentujte a analyzujte. Diskuse: Diskutujte nad prostudovaným i na základě vlastních prvních pokusů. Výsledky diskuse pak použijte v dalších činnostech. Dramatický text Na základě diskuse i studia se pokuste dramatický text dokončit. Alespoň část jeho obrazů. TEST 12 A Jaké elementy jsou pro dramatickou situaci podstatné? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Režisér, dramaturg, ředitel divadla. b. Dění. Něco se uvnitř ní musí odehrávat. Rozložení postav a vztahů mezi nimi. c. Okolí, místo, kde se hraje, herci. Přiřaďte, které tvrzení odpovídá skutečnosti, které jen částečně a která vůbec ne. Pro dra matický text nejs ou důležité autorské , nebo scénické poznám ky. Odpověď 1 To by mohla být pravda jen zčásti. Není potřeba se jich striktně držet při realizaci dramatického textu, ale tento text samotný spoluutváří, a to význa Bohumil Hrabal je prozaik, který využívá moderní prozaick é postupy včetně vnitřníh o monolog u. Odpověď 2 Ano. Drama není literární text. Jeho textová část není důležitá. Odpověď 3 Ne, to jsme se posunuli někam jinam. TEST 12 B Dramatická situace musí být nabita "dramatem", tzn. situací, která tragicky pozmění osudy jednotlivých postav. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Dramatická situace vůbec nemusí být naplněna nějakým dramatem, vášnivou rozepří, katastrofou či tragédií, ale může se odehrávat v každodenních a vlastně poměrně klidných kulisách. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Pro všechny tři literární druhy platí určité charakteristiky. Které? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Lyrika: krásná slova; epika: obyčejná slova; drama: dramatická slova. b. Lyrika: básnická simultaneita, epika: zprostředkovanost vyprávěním, drama: vyprávění skrze dialogy, monology jednajících postav a scénické, či autorské poznámky. c. Lyrika: uvolněnost, hravost, epika: racionalita; drama: emoce. ÚKOL 13 Diskuse nad výsledky semináře: Studenti si vzájemně rozpošlou, či vyvěsí všechny tři své práce (lyrickou, epickou i dramatickou) a ve vzájemné diskusi s učitelem se pokusí popsat, pojmenovat a zhodnotit, co který druh literatury vyžaduje od autora, co od čtenáře a který nejlépe vyhovuje jejich naturelu. TEST 13 Úloha 1 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Jal lze charakterizovat drama? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Drama je situace, ve které jde o tragédii a velké emoce. b. Drama je příběh předváděný. Odehrávající se v dialozích, monolozích a scénických poznámkách. Obecně lze snad říci, že drama je především a vždycky příběhem řeči a dobrodružstvím řeči c. Drama je bouřlivý projev rozpolcených vztahů a emocí. Úloha 2 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Které fenomény, které oblasti stojí v lyrice tak říkajíc mimo čas, vyvázány z času? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Konkrétní příběh. b. Ideu, názor, zákon, platnou formulaci, básnický obraz, metaforické či jiné zahuštění, vyjevení konkrétní věci, emoce, prožitek konkrétní situace. c. Konkrétní dialog. Úloha 3 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy V ukázce ze hry Bezruč?! Jana Balabána a Ivana Motýla je i tato situace: "Vladimír Vašek: Nechoď sem. Nevidíš, že je tu Maruška. Teď poprvé jsme šťastni. Táhni, přízraku. Sestřička: (Seskočí z postele, rozhlédne se kolem sebe, ale nikoho nevidí) Co se děje? Nikdo tu není. Vladimír Vašek: Maruško, kam jsi zmizela? Maruško. Sestřičko, prosím vás, neviděla jste Marušku? Teď tu byla, tady se mnou seděla. Sestřička: Něco se vám zdálo. Přinesu vám prášek. (Stranou) Starý už blouzní. Vladimír Vašek: Počkejte, zavolejte Marušku a vyhoďte tady ten přízrak! Sestřička: (odchází z pokoje) Dědek už vidí přízraky.“ Které repliky jsou mířeny přímo na čtenáře, či diváka ne dovnitř situace? Vyberte jednu z nabízených možností: a. "Starý už blouzní." "Dědek už vidí přízraky." b. "Maruško, kam jsi zmizela? Maruško." c. "Nechoď sem. Nevidíš, že je tu Maruška." Úloha 4 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Jaká je základní poloha vyprávění tzv. klasického prozaického textu? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Ich-forma. b. Vševědoucí vypravěč v Er-formě. c. Du-froma. Úloha 5 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Jaké jsou možnosti přístupu k tvůrčímu psaní (aspoň dvě základní)? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Přístup, který se pokouší připravit absolventy k tvorbě úspěšných textů a přístup nakladatelský, který se snaží najít lidi schopné rozpoznat autora, který bude na trhu úspěšný. b. Přístup "cenzorský" pokoušející se vychovat kritiky schopné vytáhnout z textu základní informace a přístup didaktický. c. Přístup didaktický a přístup, který se pokouší připravit absolventy k tvorbě úspěšných textů. Úloha 6 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Prozaický text se svým vznikem neliší od textu básnického. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 7 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Do prozaického textu není možné vstoupit jinak, než že popíšeme prostředí, okolí a charakterizujeme jednající postavy. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 8 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Literární druhy můžeme rozčlenit takto: Vyberte jednu z nabízených možností: a. na lyriku, epiku a drama. b. na sonety a písně, novely a román, tragédie a komedie. c. na poetické texty, příběhové texty a texty smutné. Úloha 9 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy V úryvku: "Podívejme se teď na sledovanou báseň jednoho z našich nejzajímavějších současných autorů podrobně a pozorně. Už první obraz v sobě propojuje hned dvě časová pásma, dvě roviny. Na jedné straně je to končící, nebo vrcholící léto, dané exponovaným obrazem platanu. V české literatuře, ale i řeči, je to rozložitý strom přímo předurčený k rozpravám v teplých letních podvečerech, je centrem řady venkovních restaurací a odtud onen odkaz k létu, padající listí zase situuje báseň do času podzimního, jsme tedy už tímto jaksi „někde mezi.“ Epiteton veselý tu opět vše zvrátí spíše na stranu léta, hravosti, možná až jakési lechtivosti, dané přirovnáním ke klínu, které má ovšem, kromě tohoto rozměru metonymického (klín jako centrum milostného aktu), i svůj významný rozměr metaforický: ženský klín, který tvarem skutečně mnohdy připomíná list. Napětí ovšem doslova zmrazí celý smysl závěrečným veršem, který je podepřen ještě jednou zcela specifickou a velmi intenzivní opakovací figurou, totiž aliterací: „tlumený tlukot“. V původním významu je to spojení, které zvuk spíše tlumí, ztišuje, uklidňuje, ale ve spojení tlumený tlukot intenzita, i díky aliteračnímu souzvuku, roste a prohlubuje se, je-li pak ještě zakončeno téměř oxymóronem hlíny, která směřuje do země, do hrobu, ke smrti, je před námi silný a intenzivní obraz smutku, bolesti, odcházení i nenaplněné, nebo smrtí ukončené lásky." Byly použity určité literárněvědné pojmy. Které? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Epiteton, přirovnání, metonymie, metafora, aliterace, litotes. b. Epiteton, přirovnání, metonymie, metafora, aliterace, oxymóron. c. Parodie, anafora, epiteton. Úloha 10 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Která z vyprávěcích poloh je považována za moderní a objevuje se v literárním vývoji později? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Vyprávění jednající postavy v Ich-formě. b. Personální vypravěč stimulující vnitřní monolog stylem "oka kamery". c. Vševědoucí vypravěč v Er-formě. Úloha 11 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Dialog v próze slouží pouze k posouvání děje. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 12 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Co to znamená změna úhlu pohledu v prozaickém textu? Vyberte jednu z nabízených možností: a. Když vyprávíme jednou ve třetí, jednou v první osobě. b. Když různé postavy vyprávějí stejný dej, jako třeba v románu M. Kundery Žert. c. Když v rámci autorské perspektivy vypravěč "předá" slovo jednající postavě a my vidíme svět jejíma očima, jako je tomu třeba v povídkách J. Balabána. Úloha 13 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Prozaický text, je-li napsán by se neměl podrobovat dalšímu kritickému čtení. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 14 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Dialog v próze slouží pouze k charakterizaci postav. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 15 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Tvůrčí psaní jako odborná disciplína může člověka naučit, jak se sát spisovatelem. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 16 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Epika je oblastí, která stojí mimo zájem nakladatelského provozu i literárních cen. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 17 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Přiřaďte k jednotlivým dílům jejich pravděpodobný proces vzniku. Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále. Odpověď 1 Text psaný "alla prima", tedy přímo z hlavy autora na papír se závěrečnou redakcí. Z. Kožmín: Interpretac e básní. Odpověď 2 Odborný text se zcela jiným způsobem práce. James Joyce: Odyseus. Odpověď 3 Text s připravenou synopsí a architekturou, včetně pečlivých poznámek o symbolech, stylu apod. Úloha 18 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Přiřaďte charakteristiku a označení. Vyprávění postavy, která je součástí děje, komentuje své pocity i náhledy na vyprávěný příběh. Odpověď 1 Autorské vyprávění v Ich-formě. Vyprávění, ve kterém někdo, kdo stojí mimo dění a vidí do hlavy postav, rozumí jejím motivacím a zná to, co ději předcházelo a bude následovat. Odpověď 2 Vševědoucí vypravěč nejčastěji v Er-formě. Vyprávění postavy, která jako by se snažila nevyprávět, jen prostředkovat sledované děje, jako kdyby čtenář na popisovaný svět pohlížel skrze oko dokumentaristy a komentátora. Odpověď 3 Personální vypravěč, oko kamery. Úloha 19 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Dramatická situace musí být nabita "dramatem", tzn. situací, která tragicky pozmění osudy jednotlivých postav. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 20 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Existuje jen jeden způsob, jak pracovat na prozaickém textu. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 21 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Prozaický text nelze psát bez předem připravené osnovy. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda Úloha 22 Dosud nezodpovězeno Počet bodů z 1,00 Úloha s vlaječkou Upravit úlohu Text úlohy Scénické poznámky nemají s vyprávěním v dramatu nic společného. Vyberte jednu z nabízených možností: Pravda Nepravda