Čeština jako cizí jazyk
Mgr. Magdaléna Lapúniková, Ph.D.
Čeština jako cizí jazyk
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/2/2024 to 18/2/2024.
Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 3/3/2024.
Chapter contains:
6
Web
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.
Chapter contains:
2
PDF
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Web
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.
Chapter contains:
1
PDF
3
Web
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.

Úvodní informace

Kurs poskytuje studentům základní orientaci v oblasti češtiny jako cizího jazyka. Cílem kurzu je seznámit studenty s popisem jazykových úrovní češtiny, s významnými pracovišti zabývajícími se češtinou pro cizince i s nejpoužívanějšími učebnicemi. Studenti získají povědomí o sociokulturním aspektu výuky a rovněž o prezentování fonetiky, gramatiky a slovní zásoby v češtině pro cizince. Studenti se prakticky seznámí s výukou jednotlivých řečových dovedností a také s jazykovou diagnostikou a testováním. Studenti si připraví plán lekce češtiny pro cizince a vytvoří vlastní výukový materiál.

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.

  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému ISSU zajistí osvojení učiva v postupných krocích.

  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Čeština jako cizí jazyk – základní informace o oboru

Tato kapitola seznamuje studenty se základními informacemi o oboru čeština jako cizí jazyk. Věnuje se charakteristice oboru s důrazem na jeho interdisciplinaritu, stručně přibližuje historii oboru jakož i základní metodologii. V této kapitole jsou vysvětleny základní pojmy potřebné pro další výklad.

Společný evropský referenční rámec a referenční popisy češtiny

Pracoviště a organizace zaměřené na češtinu pro cizince

Vliv mateřského jazyka, otázka mediačního jazyka

Sociokulturní aspekt

Fonetika v češtině pro cizince

Gramatika v češtině pro cizince I (slovesa)

Gramatika v češtině pro cizince II (jména)

Slovní zásoba v češtině pro cizince

Řečové dovednosti

Jazyková diagnostika a testování

Učebnice a další výukové materiály, využití moderních technologií

Praktická příprava lekce a výukového materiálu