Test A – Úvod do teorie literatury I. (…) šli, pyšné a prorocké blasfemie, ubohé lidské komedie, šli, děti revoluce, tiskli si jásavě radostné ruce, šli, křičeli, láska a krása a mládí, že není, co zradí, že zmaří i bídu i léčky i klamy i zbabělost stáří, že nejsou sami, že nejsou sami… 1. Určete typ verše a rýmové schéma (0-3 b.) 2. Identifikujte a zaznačte v textu básnické figury (0-4 b.) 3. Vyberte si jednu z figur a vysvětlete její funkci v textu (0-2 b.) 4. Uveďte charakteristiky rýmu u podtržené rýmové dvojice (0-4 b.) 5. Najděte aspoň dvě metafory. (0-2 b.) II. Beránek přiběhne ve chvilce, bude mít růžové stužky, až budeš usínat v postýlce, chytneš ho za jeho růžky. Tvářičkou k němu se přitulíš, vlnu má hebkou a měkkou. Až se tě maminka zeptá: Spíš? budeš už za modrou řekou. 1. Kolik má ukázka strof? (0-1 b.) 2. Určete typ verše (versifikační systém) a stopu. (0-4 b.) 3. Z kolika stop se skládá každý verš? Jsou některé verše katalektické? (0-2 b.) 4. Určete rýmové schéma. (0-1 b.) 5. Jedná se u podtržené rýmové dvojice o rým štěpný? Vysvětlete. Kolikaslabičný rým to je? Shoduje se opěrná souhláska? (0-3 b.) 6. Určete charakteristiky u rýmu vyznačeného tučně. (0-4 b.) 7. U podtečkového verše určete typ tropu. Vyložte jeho účin (funkci), stručně se zamyslete nad jeho významovou energií. (0-5 b.) III. V mé duši myšlenka jak těžká vůně vstala a píseň, v mládí svém již slýchával jsem pět, do tváří dýchla mi a za ruku mě jala a ztichlých do zahrad mě vedla zašlých let. Hrou třpytných konstelac se nebes krása stkvěla, do času ztichlých vod z ní kapal hvězdný čar, kde v rakvi skleněné, jak světic mrtvá těla, mé mládí leželo v rubáši zhaslých jar. 1. Najděte v první sloce syntaktické a slovosledné figury. Určete je. (0-2 b.) 2. Najděte básnická přirovnání. (0-1 b.) 3. Určete metrum. (0-4 b.) 4. Najděte mužský rým. (0-1 b.) 5. Najděte aspoň dvě personifikace a aspoň dvě metafory. (0-3 b.) 6. Vyberte si jednu metaforu a vyložte ji, zamyslete se nad jejím smyslem. (0-5b.) IV. (vždy po 1 b.) 1. Vyjmenujte 3 základní složky literární vědy. 2. Vysvětlete rozdíl mezi fabulí a syžetem. 3. Vyjmenuje aspoň 2 žánry lyricko-epické. 4. Mezi jaké žánry řadíme elegii? 5. Mezi jaké žánry řadíme epopej? 6. Definujte oxymóron. 7. Čím se vyznačuje časoměrný verš? 8. Jaký je rozdíl mezi metonymií a metaforou? 9. Co je to metrický (rytmický) impuls?